הרב יוסף שווינגר, לשעבר מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, שוועדת החקירה הממלכתית לאסון ההילולה במירון הטילה עליו אחריות אישית למותם של 45 בני אדם - צפוי להתמנות לתפקיד מנכ"ל זק"א. כך נודע ל-ynet.
1 צפייה בגלריה
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
הרב יוסף שווינגר בהופעתו בפני ועדת החקירה לאסון מירון
(צילום: עמית שאבי )
בין המלצותיה השונות, המליצה ועדת החקירה לסיים מיד את תפקידו של שווינגר, לאחר שהטילה עליו אחריות אישית. בנוסף על כך הומלץ כי הוא לא יועסק בשום תפקיד הנוגע להילולה או למתחם במירון. חברי הוועדה כתבו כי הוא לא עשה די כדי שהמרכז ימלא באופן הנדרש את תפקידו כגורם האחראי לניהול, שימור, הפעלה, פיתוח ותחזוקה ראויה של אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. כך, בפרט בכל הנוגע לבטיחות בהר ולשלום המבקרים במקום.
עוד ציינו חברי הוועדה כי במסגרת תפקידו הוא היה מודע לכך שהאירוע מתקיים שנים רבות, לרבות בשנה שבה אירע האסון הכבד (2021), בחריגות משמעותיות מתוכניות הבטיחות והאבטחה, תוך סיכון הקהל במקום. בפרט, הרב שווינגר היה מודע לכך שהאירוע מתקיים שנה אחר שנה בחריגה משמעותית מהגבלת הקהל הקבועה בתוכנית הבטיחות, ולא עשה די כדי לשנות זאת. עם פרסום החלטת הוועדה, הודיע שווינגר על התפטרותו.
מלבד הרב שווינגר, הטילה ועדת החקירה הממלכתית לאסון גם אחריות אישית על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל בכירים נוספים במערכת הפוליטית ובמשטרה. בנוגע לראש הממשלה נתניהו, ציינה הוועדה כי "היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו".
יחד עם זאת, הוועדה ציינה כי "על בסיס כל החומרים והעדויות שהוצגו לנו והתרשמותנו הישירה מהם, מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת".
חברי הוועדה הטילו אחריות אישית גם על השר לביטחון הפנים בעת האסון אמיר אוחנה, והמליצו שלא ימונה בעתיד לתפקיד זה. הם ציינו בנוגע ליו"ר הכנסת הנוכחי: "באירוע הנוכחי היה על אוחנה לברר את התפיסה הבסיסית של ההיערכות להילולה ולהתייחס אליה, תוך שהצפיפות והסיכונים שנובעים ממנה עומדים לנגד עיניו ("המה"). אלה לא דרשו התערבות בפרטי הביצוע המבצעי (האיך). כל שנדרש הוא לשאול את השאלות הנכונות ולדרוש מענה שמבוסס על עבודת מטה מסודרת".
עוד צוין בנוגע לאוחנה: "גם אם במצב רגיל ניתן היה לקבל שהשר לביטחון הפנים אינו נדרש לשיקולים שעומדים מאחורי תפיסה מבצעית לקראת אירוע מסוים, בענייננו, לאחר שעלתה במהלך הדיון סכנת הצפיפות בחדות רבה כל כך, ולאחר שהובהר החשש הממשי לחיי אדם בהילולה גם לאחר המענה שהמשטרה מתכננת, לא היה אוחנה יכול להישאר 'משקיף מן הצד'".
אינפו אינפוגרפיקה מסמך המלצות אישיות של חקירת ועדת מירון
הוועדה התכוונה להמליץ על הדחת מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי מתפקידו, אך בשל המלחמה היא הותירה את מועד ההחלטה בעניינו לממשלה. "רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך", ציינו חברי הוועדה.
עוד צוין בנוגע למפכ"ל: "אף כשעלתה האפשרות להגביל את כמות הקהל באתר עקב מגפת הקורונה, דחה אותה רנ"צ שבתאי וקבע עמדה נחרצת, לפיה מתווה הכולל הגבלה של כמות המבקרים בזמן נתון הוא מסוכן יותר מאשר קיום ההילולה ללא הגבלה. עמדה זו נקבעה מבלי שנעשתה עבודת מטה מסודרת לבססה, ומבלי שנבחנו חלופות ודרכים פרטניות ליצירת הגבלה של כמות המשתתפים באירוע".
מזק"א נמסר בתגובה: "ארגון זק"א איתור חילוץ והצלה הנו מארגוני ההתנדבות הגדולים והמבולים בישראל. התקופה דורשת את התרחבות מטה ארגון ועלה מהשטח רעיון שהרב יוסף שווינגר יסייע ויתרום מנסיונו כיצד ניתן לקדם את הארגון בשלל נושאים לתקופה מוגבלת ועל בסיס התנדבותי".