3 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
השר עמיחי אליהו
(צילום: שלו שלום)
שר המורשת עמיחי אליהו האשים בצהריים (יום ראשון) בטוויטר כי "בכירים במערכת הביטחון פועלים במתכונת מרד", והדבר פוגע לדבריו במאמצי הממשלה לדאוג לביטחון, על רקע גל ההסלמה הנוכחי. הדברים מצטרפים לאמירותיו של יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהתנער גם הוא מאחריות למצב ותלה את האשמה בין השאר באופוזיציה.
אליהו כתב את הדברים במענה לתגובה בטוויטר, שבה נכתב כי חרף ההבטחות הממשלה לא הביאה ביטחון. כותבת התגובה האשימה את השר אחרי שענה לה: "כמה אתה מתבכיין. הצבעתי לכם לא בשביל עוד תירוצים, אלא כדי שתביאו שינוי. אם אתה לא יכול - תפנה את הכיסא". על כך השיב אליהו: "ביום שארגיש שאני לא יכול - אני מתחייב לפנות. אני מאמין שאנחנו צריכים לשפר עמדות ולהסתער שוב. כמובן שאם יש מקום לתקן אנחנו חייבים לתקן. אסור למדינה הזו להיות בשבי של קציני אוסלו".
3 צפייה בגלריה
ציוץ של עמיחי אליהו
ציוץ של עמיחי אליהו
התגובה של השר אליהו
(מתוך טוויטר)
אליהו, שקרא לביטול הסכמי אוסלו, אמר כי הדבר יקרה רק "כשהציבור הימני והאמוני ילבש בגדי מלכות ויגיע לעמדות מפתח, ולא יאפשר לקבוצות אנטי-דמוקרטיות לקחת את הדמוקרטיה בשבי". לדבריו, "אנחנו בליבו של מאבק לחירות ולעצמאות שלנו מכל הגופים הזרים שמנסים לעצב את דמותה של מדינת ישראל בדמותם כצלמם. ולמרות האתגר אני מאוד אופטימי".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לפיטוריו של השר אליהו: "שר בממשלה שמאשים את ראשי מערכת הביטחון במרד צריך להוכיח שהוא צודק או לעוף מתפקידו בו ביום. אין לנו צה"ל אחר, ההסתה נגד מערכת הביטחון יצאה משליטה".
שלשום כאמור גם השר בן גביר התנער מאחריות כשהבהיר בפוסט שפרסם כי לא יפיל את הממשלה על אף שאינו מרוצה מכל החלטותיה, ובחר להאשים את האופוזיציה, שלטענתו "עודדה את אויבינו" לפתוח בעימות צבאי. "גם כשהם לא ליד ההגה, הם ממשיכים להזיק", טען, והוסיף: "ברור שאני מוצא את עצמי פעמים רבות מתוסכל מהחלטות מסוימות. שוקל באלף שיקולים אם נכון לפרוש מהממשלה, ואמנם לא לפרק אותה, אלא לתמוך מבחוץ. להפיל את הממשלה זו לא אופציה. עם כל חסרונותיה, היא טובה ואחראית פי אלף מהממשלה הקודמת. בכל פרמטר".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
גם הוא מתנער מאחריות. בן גביר
(צילום: AFP)
השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית אמרה שלשום כי על הממשלה לקחת אחריות על האירועים האחרונים כי "זו המשמרת שלנו", אך סייגה את דבריה: "זו אחריותנו, כי זה קורה במשמרת שלנו על 'הרצפה העקומה' שלא אנחנו יצרנו, אבל על גביה אנחנו נדרשים לפעול. החובה שלנו היא לפעול מתוך הממשלה כדי לייצר הרתעה מחודשת ושינוי בתפיסת הביטחון, בכל הגזרות. לא נוכל לומר עינינו לא ראו".
מאז תחילת גל ההסלמה הנוכחי, עם פרוץ המהומות בהר הבית בלילה שבין שני לשלישי, נורו לשטח ישראל שש רקטות מסוריה, 37 מלבנון וכ-100 בערך מרצועת עזה. מלבד הרקטות התרחשו גם פיגועים קטלניים, כשהשיא היה ביום שישי האחרון - שבו נרצחו האחיות רינה ומאיה די בבקעה ואמן נפצעה אנושות, והתייר האיטלקי אלסנדרו פאריני בטיילת בתל אביב. מתחילת כהונת הממשלה הנוכחית נרצחו 18 בני אדם בפיגועים.