הצהרה שניפק בסוף השבוע נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מגבירה את תחושת הבהילות במפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר, בחירות שאנשי המפלגה מזהירים כי ניצחון של טראמפ בהן עלול להביא ללא פחות מאשר קץ הדמוקרטיה האמריקנית. בנאום שנשא בלילה שבין שישי לשבת בפני אנשי ארגון נוצרי בפלורידה הבטיח טראמפ לתומכיו שאם יחזירו אותו לבית הלבן בבחירות הקרובות – "לעולם לא תצטרכו להצביע שוב".
טראמפ לתומכיו: צאו להצביע, בעוד 4 שנים לא תצטרכו

דבריו של טראמפ באים כשברקע הדמוקרטים מזהירים כבר חודשים כי אם ינצח בבחירות ינצל הנשיא לשעבר את שובו לכס הנשיא כדי לפתוח במסע נקם נגד יריביו, שאותם הוא מאשים בגניבת הניצחון ממנו בבחירות של 2020, בקידום ארבעת כתבי האישום שהוגשו נגדו ובשלל פעולות נוספות שנועדו להכשילו. הנשיא ג'ו ביידן ואנשיו מדגישים כי בשנה האחרונה משתמש טראמפ ברטוריקה חריפה ואלימה באופן יוצא דופן, אפילו במונחים שלו, והיו ביניהם מי שהשוו אותה לרטוריקה שאפיינה את אדולף היטלר לפני עלייתו לשלטון בגרמניה בשנות ה-30. טראמפ עצמו לועג לאזהרות, והשנה כשנשאל עליהן אמר שאם ייבחר לא יהיה דיקטטור, "למעט אולי ליום אחד".
את ההצהרה האחרונה שעוררה בהלה בקרב הדמוקרטים ניפק טראמפ באירוע בחירות שיזם עבורו הארגון הנוצרי Turning Point ("נקודת מפנה"). בדברים שנשא באירוע זה אמר טראמפ: "נוצרים, צאו והצביעו! רק הפעם – לא תצטרכו לעשות את זה יותר". הוא הסביר: "אתם יודעים מה? זה יתוקן! זה יהיה בסדר. לא תצטרכו לעשות את זה יותר, נוצרים יפים שלי. אני אוהב אתכם. צאו – אתם חייבים לצאת ולהצביע. בעוד ארבע שנים לא תצטרכו להצביע שוב. נתקן את זה כל כך טוב, שלא תצטרכו להצביע".
2 צפייה בגלריה
דבריו של דונלד טראמפ על ירי הרקטות ורצח הילדים במג'דל שמס
דבריו של דונלד טראמפ על ירי הרקטות ורצח הילדים במג'דל שמס
הנשיא לשעבר טראמפ. תגובת הקמפיין: "הוא דיבר על איחוד המדינה"
(צילום: AP /Alex Brandon)
רשת CNN מציינת כי ההקשר שבו אמר טראמפ את הדברים הוא טענתו שנוצרים ידועים כקבוצה דמוגרפית שאינה נוטה לצאת לממש את זכותה להצביע, ועליה לעשות זאת "לפחות בבחירות האלה". עם זאת, דבריו פורשו על-ידי מתנגדיו ככוונה לכל הפחות לרוקן את הדמוקרטיה האמריקנית מתוכן כך שהאזרחים האמריקנים לא יוכלו עוד לבחור את נשיאם.
אנדרו סידל, עורך דין לענייני זכויות אדם, צייץ ברשת X (לשעבר טוויטר): "זו לא לאומנות נוצרית עדינה. הוא מדבר על שימת קץ לדמוקרטיה שלנו ויצירת מדינה נוצרית". פרשנית NBC קאת'י פאנג אמרה: "במילים אחרות, טראמפ לעולם לא יעזוב את הבית הלבן אם הוא ייבחר שוב". הפרשן הפוליטי הליברלי קית' אולברמן כתב: "אה. טראמפ הרגע ביטל את בחירות 2028".
2 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
קמלה האריס. צפויה להיות מוכרזת רשמית כמועמדת השבוע או בשבוע הבא
(צילום: REUTERS/Vincent Alban)
יצוין כי גם אם ישוב לבית הלבן וינסה לבטל את הבחירות העתידיות, טראמפ לא יוכל לעשות זאת בדרכי חקיקה לגיטימיות: לפי התיקון ה-22 לחוקת ארה"ב הוא לא יוכל להישאר בתפקיד אחרי ינואר 2029, משום שהחוקה אוסרת על נשיא לכהן יותר משתי קדנציות, וכדי להכניס לחוקה תיקון שיאפשר זאת יהיה עליו להשיג אישור של שני שלישים מבית הנבחרים, שני שלישים מהסנאט ו-3/4 מ-50 המדינות של ארה"ב, ואין לו שום סיכוי להצליח בכך.
לפי CNN, כשהרשת פנתה לקמפיין טראמפ בבקשה להבהרות בנוגע להצהרתו ושאלה מה "יתוקן" בדיוק בכהונתו, מסר דובר הקמפיין סטיבן צ'אונג: "הנשיא טראמפ דיבר על איחוד המדינה הזאת והבאת שגשוג לכל אמריקני, בניגוד לאווירה הפוליטית המפלגת שזרעה פילוג רב כל כך ואף הובילה לניסיון התנקשות".