אחד משני לוחמי המילואים שנהרגו אתמול מפגיעת פצצת מרגמה במסדרון נצרים הוא רס"ל במיל' עומר סמדג'ה, בן 25 מגנות הדר, בנו של הג'ודוקא האגדי אורן סמדג'ה. המדליסטים האולימפיים, חניכיו של אורן סמדג'ה, ספדו לבנו, שנהרג עם רס"ל במיל' סעדיה יעקב דרעי, בן 27 מתל אביב. בתקרית נפצעו חמישה לוחמים נוספים, בהם שלושה באורח קשה.
10 צפייה בגלריה
חצי חצי: עומר סמדג'ה, סעדיה יעקב דרעי
חצי חצי: עומר סמדג'ה, סעדיה יעקב דרעי
מימין: עומר סמדג'ה, סעדיה יעקב דרעי
דבריו של חבר המשפחה, מחוץ לבית סמדג'ה
(צילום: ליאור שרון)

אתמול, היום שבו נפל עומר, ציין אורן סמדג'ה את יום הולדתו ה-54 - ובבוקר עומר עוד שלח לו "מזל טוב". אחרי מסיבת יום ההולדת שערכו לכבודו, ולפני שנודע לו על נפילת בנו, כתב הג'ודוקא: "תודה לכל המברכים, אמן כולם יחזרו הביתה, עם ישראל חי". עומר התגורר בנתניה ועבר עם המשפחה ליישוב הסמוך גנות הדר. הוא יובא למנוחות היום ב-13:00, בבית העלמין הצבאי בנתניה.
חבר המשפחה מאיר בן דוד סיפר מחוץ לביתם בגנות הדר: "עומר הגיבור נקרא לפני כמה שבועות לצו 8, לא היסס והלך להילחם, כאשר הוא חדור מטרה להחזיר את החטופים ולשמור על הבית. ככה הוא גדל, ככה הוא חונך. בבית כולם מרוסקים, בוכים, לא מעכלים". האם ליאת הייתה בצוות מודיעים למשפחות, ואתמול נמסרה לה ולמשפחה הבשורה הקשה מכול - על נפילת הבן.
ב-8 ביוני, היום שבו חולצו ארבעה חטופים משבי חמאס בעזה, כתבה האם ליאת: "תודה לחיילים שלנו, איזה אומץ. בוכה מהתרגשות. עם ישראל חי". היום העלתה ליאת פוסט עם שתי תמונות של הבן ששכלה ואת מודעת האבל עליו.
אורן סמדג'ה זכה במדליית ארד בג'ודו באולימפיאדת ברצלונה 1992 והיה בכך לישראל השני שזוכה במדליה אולימפית, יום אחרי מדליית הכסף של יעל ארד בג'ודו. ארד, כיום יו"ר הוועד האולימפי בישראל, ספדה: "אסון נורא עם נפילתו של עומר סמדג'ה, הבן של אורן וליאת היקרים. אין מילים לבטא את הכאב העצום. הלב מרוסק לרסיסים. איתכם בכאבכם ועם כל משפחת סמדג'ה המורחבת. יהיה זכרו בליבנו לעד".
10 צפייה בגלריה
החלל עומר סמדג'ה ואביו אורן סמדג'ה
החלל עומר סמדג'ה ואביו אורן סמדג'ה
החלל עומר סמדג'ה ואביו אורן סמדג'ה
10 צפייה בגלריה
החלל עומר סמדג'ה והוריו, אורן וליאת סמדג'ה
החלל עומר סמדג'ה והוריו, אורן וליאת סמדג'ה
החלל עומר סמדג'ה והוריו, אורן וליאת סמדג'ה
10 צפייה בגלריה
הפוסט של אורן סמדג'ה ביום הולדתו, לפני שנודע לו על נפילת בנו עומר
הפוסט של אורן סמדג'ה ביום הולדתו, לפני שנודע לו על נפילת בנו עומר
הפוסט של אורן סמדג'ה ביום הולדתו, לפני שנודע לו על נפילת בנו עומר
בשנים האחרונות מאמן סמדג'ה את נבחרת הגברים בג'ודו, ויש לו קשר הדוק במיוחד עם שגיא מוקי, אלוף העולם לשעבר בג'ודו שזכה במדליה האולימפית הקבוצתית במשחקים האולימפיים בטוקיו. מוקי כתב באינסטגרם: "הלב כל כך כואב. איך זה קורה שהטובים הולכים. מאז שעומר היה ילד קטן, היה אנרגטי, מלא חיים. אני יודע שהשירות הצבאי היה כל כך משמעותי עבורו. הפך אותו לגבר. היה הכי גאה ופעל מהמקום הכי נכון וטוב. התגייס למילואים בגאווה. רצה להחזיר למדינה שלנו ולאזרחים את הכבוד אחרי ה-7/10. אין לי כל כך מילים שיסבירו את הכאב. כל הודעה כזו נוגעת בכל כך הרבה משפחות ואנשים. ליבי עם משפחת סמדג׳ה וכל משפחות הנופלים".
גם חברים נוספים באותה נבחרת שזכתה במדליית ארד אולימפית לפני שלוש שנים פרסמו הודעות אבל. "בלתי נתפס וכל כל עצוב", כתב ברוך שמאילוב. "עומר סמדג'ה בסך הכול ילד בן 25. חיזוקים למשפחת סמדג'ה בשעה קשה זאת". פיטר פלצ'יק כתב: "הלב מתרסק לרסיסים. אי אפשר לעכל ולהכיל את הכאב". רז הרשקו פרסמה פוסט באינסטגרם עם לבבות שבורים.
המדליסטית האולימפית מריו 2016 ירדן ג'רבי ספדה אף היא: "הלב נשבר לרסיסים. עומר סמדג'ה ז"ל נהרג בעזה, ילד פלא ממשפחה מדהימה. מחבקת אתכם וכואבת את כאבכם".
10 צפייה בגלריה
אורן סמדג'ה עם הבנים עומר ורום
אורן סמדג'ה עם הבנים עומר ורום
אורן סמדג'ה עם הבנים עומר (מימין) ורום
(צילום: ראובן שוורץ)
10 צפייה בגלריה
ירדן ג'רבי סופדת בסטורי באינסטגרם
ירדן ג'רבי סופדת בסטורי באינסטגרם
ההספד של ירדן ג'רבי
10 צפייה בגלריה
הסטורי של רז הרשקו
הסטורי של רז הרשקו
הסטורי של רז הרשקו
10 צפייה בגלריה
הסטורי של ברוך שמאילוב
הסטורי של ברוך שמאילוב
הסטורי של ברוך שמאילוב

איגוד הג'ודו ספד לעומר סמדג'ה: "משתתפים בצערה הכבד של משפחת סמדג'ה על נפילתו בקרב ברצועת עזה של רב-סמל במיל' עומר סמדג'ה, בנו של מאמן נבחרת הגברים אורן סמדג'ה. הלב שבור ודואב, מחבקים ומחזקים אתכם".
הוועד האולימפי הישראלי הודיע: "מרכינים ראש בכאב עצום עם חברנו המדליסט האולימפי והמאמן הלאומי אורן סמדג'ה ומשפחתו היקרה בנפול בנו היקר והאהוב עומר. עומר היה עולם מלא שרק התחיל את מסע חייו. כל ישראל ומשפחת ספורטאי ישראל כואבים את נפילתו בגבורה.
"אורן היקר, מאמן ענק, ספורטאי אדיר. כמו שחינכת ואימנת דורות שלמים של ספורטאים להצטיינות, נשיאת דגל ישראל בגאווה והרוח האנושית, כך בינך היקר מהווה דוגמה להיותכם תמיד במשימות הכי קשות. משפחת הספורט האולימפי איתכם יחד עם משפחתך האהובה ועם חבריכם ומכריכם. כולנו ברגליים כושלות, נשימה עצורה ולב בוכה. יהי זכרו של עומר היקר והאמיץ בליבנו לעד".
10 צפייה בגלריה
 החלל עומר סמדג'ה
 החלל עומר סמדג'ה
החלל עומר סמדג'ה
10 צפייה בגלריה
 החלל עומר סמדג'ה
 החלל עומר סמדג'ה
עומר ומשפחתו, בזמן השירות הסדיר
לפני שלוש שנים ברוך בן יגאל, אביו של עמית בן יגאל ז"ל, פרסם פוסט שבו כתב: "קיבלתי שיחה מרגשת מאורן סמדג'ה שסיפר לי כמה המקרה של עמית נכנס ללב של כל המשפחה שלו. כבוד גדול שעומר סמדג׳ה, הבן של אורן סמדג'ה, משרת בגולני בגדוד 51".
היום, לאחר נפילתו, אמר ברוך בן יגאל ל-ynet: "אגיע לחבק ולחזק את המשפחה כמו שאורן חיזק אותי בזמנו. ליבי עם המשפחה ועם ההורים במיוחד. מי כמוני כהורה שכול יודע מה זה לאבד ילד ולקבור ילד. הדבר האחרון שרציתי הוא שאורן סמדג׳ה יהיה חלק מהמשפחה שלנו, ממשפחת השכול. משפחת השכול לא צריכה יותר חיילים. כשאורן סמדג׳ה היה אצלי וחיבק אותי והזדהה עם הכאב שלי, לא תיארתי לעצמי שזה יפגוש גם אותו. אני מבקש מאורן ומשפחתו לבחור בחיים למען הילד שלהם, למען שמחת החיים של הילד הזה שהוא לא הלך סתם".
מתנועת "אחריי!" נמסר אחרי נפילתו של סמדג'ה: "אנו מרכינים ראש עם הידיעה על נפילתו של בוגר התנועה עומר סמדג'ה, אחרייניק בלב ובנשמה. עומר, בוגר קבוצת ההכנה לצבא בנתניה, היה חניך פעיל ומשמעותי בתנועה ואחד החניכים הבולטים והמשפיעים בקבוצתו. עומר תמיד שיתף כמה חשוב לו לשרת את מדינת ישראל באופן משמעותי.
"עומר, לוחם אמיץ וחדור מוטיבציה, הנופל ה-50 של התנועה - יותר משמעותי מזה לא יכול להיות. הגנת על אזרחי המדינה בשעה הכי קשה שלה, יחד עם בוגרים רבים מהתנועה נלחמת והקרבת את חייך עבור המשך קיומה של מדינת ישראל. אנחנו גאים בך ובדרך בה צעדת. ליבנו עם המשפחה והחברים על האובדן הקשה".
ב-2019 נמצא עומר סמדג'ה על-ידי עמותת "עזר מציון" מתאים לתרומת מח עצם של חולה בלוקמיה. בעקבות כך הגיע עומר לבית אורנית של העמותה, תרם מח עצם והציל את חייו של החולה. לאחר נפילתו אמרה ד"ר ברכה זיסר, מנהלת מאגר מח העצם הלאומי של העמותה: "אנו רואים במלחמה הזו את חיילינו הגיבורים שנפלו בשדה הקרב, כשאנו זכינו לראות את גבורתם גם בחזית אחרת. גיבורים שזכו להציל חיים ולהעניק אור גדול כשנרתמו ותרמו מח עצם עבור אדם שלא הכירו. גם עומר הי"ד היה אחד מאותם גיבורים. אנו מצדיעים לו ומשתתפים בצערה הכבד של המשפחה".
אדם גלס, עיתונאי לשעבר, כתב היום: "לפני ארבע שנים, כשעוד עבדתי בתקשורת, עשיתי כתבת מגזין קלילה למקומונים של 'ידיעות אחרונות' עם סלבס מאזור השרון שסיפרו על ההחלטה/הבחירה הכי טובה שלהם בשנה האחרונה.
"היה את אורן סמדג'ה, המדליסט האולימפי מברצלונה 1992, הספורטאי המוכשר שבזכותו הלכתי לחוג ג'ודו בגיל 8, מלח הארץ שהיווה השראה עבורי ועבור ילדים נוספים בתחילת שנות ה-90 שרצו להיות כמוהו. סמדג'ה, שבחר לא לקדם שום דבר, שיתף שהבחירה הכי טובה שלו בשנה החולפת הייתה ההחלטה המשותפת עם הבן שלו שעומר שהתגייס לקרבי. ללא מילים. גיבור ישראל. יהי זכרו של עומר ברוך".