6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נואם בטקס יחידות מילואים מצטיינות לשנת תשפ"ג
נשיא המדינה יצחק הרצוג נואם בטקס יחידות מילואים מצטיינות לשנת תשפ"ג
הרצוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר היום (שני) כי הוא "מגבה ומחזק" את ההודעה המשותפת שהוציאו בשבת הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל, שכינו את התקיפות נגד פלסטינים חפים מפשע בידי אזרחים ישראלים ביהודה ושומרון כ"טרור לאומני לכל דבר". לדבריהם, "המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי, ואנו מחויבים להילחם בהן". בעקבות הדברים והתקריות, שהתרחשו אחרי הפיגוע ליד עלי, הרצוג הבהיר כי הוא "מגנה את האלימות הזאת בכל תוקף".
במהלך טקס מצטייני שירות הביטחון הכללי בבית הנשיא, ציין הרצוג כי "בשבוע שעבר הטרור האכזרי גבה מאיתנו קורבנות יקרים. בנים יקרים, אזרחים יקרים. עולמות חרבו, משפחות התרסקו. פגשתי את ארבע המשפחות האבלות היקרות ביום שישי: משפחות מורדוף, אנטמן, פיירמן ומסעוד; וביקשתי לנחם אותן באבלן, בשם העם כולו. פגשתי שם תהומות של כאב, ופסגות של עוצמה, נחישות ואמונה. זוהי שעתם הקשה של אחינו ואחיותינו ביהודה, בנימין ושומרון, ואני מבקש לחזקם בעת הזאת".
6 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
בר, שבתאי והלוי
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
עוד אמר הנשיא כי "למרבה הזעזוע, נוכחנו לראות כי ישנם אזרחים ישראלים, שמצאו באירועים הקשים והכואבים הללו סיבה או נימוק מעוות להתפרעויות אלימות, אכזריות ומשולחות רסן, כלפי תושבים פלסטינים תמימים וחפים מפשע. המעשים האלה אינם חוקיים ואינם מוסריים. הם פסולים מכל וכל, הם מכרסמים את יסודותינו, ושומטים את הקרקע תחת כולנו".
לסיכום, מסר הרצוג כי "אנחנו בנקודה קריטית שמצריכה אחריות מצד כולם: אחריות מצד קובעי המדיניות ומקבלי ההחלטות, אחריות מצד ההנהגה האזרחית והקהילתית, ואחריות מצד הדרג הביצועי בשטח. הפתרונות של סוגייה זו, קשורים כמובן לאכיפה נחרצת, ולהפעלה משמעותית של מערכות החינוך והרווחה, ומערכות נוספות בשטח; מה שמחייב מהלך משולב, נמרץ ונחוש. אני מגבה ומחזק את אמירותיכם הנוקבות בנושא מכובדי ראש הממשלה ומכובדי ראש השב"כ.
6 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
סטרוק
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אין מקום להשתלחות באנשים שמובילים את המאבק נגד הטרור". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני מבקש להזכיר לכולם - ולנבחרי הציבור בראש ובראשונה - לנהוג בכבוד ובהוגנות במי שפועלים יום ולילה, שעה-שעה, לא פעם על חשבון הבית והמשפחה, באומץ, במסירות ובנחישות, במלאכת ההגנה על מדינת ישראל, אזרחיה ומתיישביה. ההשתלחות חסרת הרסן באנשי כוחות הביטחון ובמפקדיהם, אינה יכולה לעבור לסדר היום ועלינו - על כולנו - לגנות אותה בתוקף".
מוקדם יותר היום תקפה שרת ההתיישבות אורית סטרוק ברדיו קול ברמה את הרמטכ"ל הרצי הלוי, המפכ"ל יעקב שבתאי וראש השב"כ רונן בר על פרסום הודעתם המשותפת. לדברי סטרוק, "הם הוציאו הודעה על טרור לאומני יהודי. מי אתם, כוח וגנר (ארגון שכירי החרב שמרד בהנהגת רוסיה)?".
זמן קצר אחרי הריאיון התנצלה סטרוק, ומסרה כי "הביטוי 'כוח וגנר' שגוי, ואני מתנצלת עליו. הוא נכנס לשיחה בשל נוכחותו בשיח החדשותי, אבל לגמרי לא מתאים. סליחה ומחילה. אני לא חוזרת בי מהביקורת העניינית, על כך שראשי מערכות הבטחון שלנו, מסורים וראויים להערכה ככל שהם, לא אמורים להיות מטיפי-מוסר, אלא מייצרי ביטחון".
6 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
מבנה שהוצת בכפר תורמוס עיא
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את דבריה של סטרוק, ומטעמו נמסר כי "ראשי ואנשי זרועות הביטחון שלנו עושים לילות כימים כדי להגן על מדינת ישראל ועל אזרחי המדינה. יש מקום בדמוקרטיה לביקורת על כל אחד אבל אין שום מקום להשתלחות באנשים שמובילים את המאבק שלנו נגד הטרור ולמען ביטחון ישראל. בנוסף, לאור ריבוי התלונות בימים האחרונים, הנחה ראש הממשלה נתניהו לבדוק טענות לשימוש בכוח מופרז מצד כוחות הביטחון כלפי אזרחים ביהודה ושומרון".
גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס לדבריה של סטרוק, ואמר כי "אם מי מאנשי הציבור רוצה לתקוף את כוחות הביטחון, הוא מוזמן לתקוף אותי. אל תגעו בחיילי צה"ל". לדבריו, "בימים האחרונים אני מדבר עם המפקדים והחיילים, אני מאוד מודאג ממה שאני שומע. ישנן התקפות של אוכלוסייה קיצונית על מפקדי וחיילי צה"ל. המתקפות האלה הן גם מתקפות פיזיות, הדבר הזה הוא מסוכן ומדאיג".
גלנט הוסיף כי "אני כאן בשביל להגן על צה"ל. החיילים מייצגים את כל עם ישראל, הם שומרים על כולנו ואנחנו צריכים לאפשר להם לעשות את עבודתם. לא נקבל פגיעה בצה"ל, לא נקבל פגיעה במפקדי צה"ל, וכל מי שיעשה את זה נביא אותו לדין באופן החמור ביותר".
יממה לאחר הפיגוע ליד עלי, שבו נרצחו ארבעה בני אדם וחוסלו שני מחבלים, ובהמשך לפעולות הנקמה של מתנחלים נגד פלסטינים שהגיעו אחריו, מאות מתנחלים רעולי פנים התפרעו בכפר תורמוס עיא שבשומרון, והציתו במקום בתים ורכבים. תושב הכפר סיפר ל-ynet כי "המצב לא בשליטה", ושהתושבים מסתגרים בבתיהם. מתפרעים רבים ברחו מהמקום עם הגעת כוחות הביטחון, ונמלטו מהכפר גם הם לאחר מכן. במקביל להתפרעויות, בלשכת ראש הממשלה הודיעו על קידום מיידי של תכנון כ-1,000 יחידות דיור חדשות ביישוב עלי.