(צילום: ירון ברנר)

אמה צורקוב, אחותה של החוקרת הישראלית אליזבט צורקוב שנחטפה בעיראק, סיפרה הבוקר (ראשון) ל-ynet Live על תחושות הפחד וחוסר הוודאות המציפות אותה מאז שהתבשרה על הידיעה הקשה. "היא לא נסעה לשם מתוך גחמה, אני מצפה שיעשו הכול כדי להחזיר אותה", אמרה לאחר התיעוד הבלעדי שצולם לבקשת ynet מלב בגדד. לדבריה, "יש לי קטלוג שלם של תרחישי זוועה שבהם אחותי עלולה למצוא את עצמה".
צורקוב היא גם אזרחית רוסיה, אבל גורמים במוסקבה אמרו לעיתון הרוסי "קומרסנט" כי ישראל לא ביקשה סיוע ממשרד החוץ הרוסי בנוגע לצורקוב, וקרוביה לא פנו לשגרירות. "זה נראה כמו פרובוקציה", אמרו אותם גורמים. "היא חיה בישראל מ-1990, היא קשרה עצמה למדינה הזו. הם בחרו באיזו מדינה לחיות, וזו התשובה לכל השאלות".
(צילום: ירון ברנר)

(צילום: ynet)

2 צפייה בגלריה
המלון שאליזבט צורקוב נהגה ללון בו בבגדד
המלון שאליזבט צורקוב נהגה ללון בו בבגדד
צורקוב והמקומות שבהם נהגה לבקר בבגדד
(צילום: AFP PHOTO / Ahmad Mohamad)
בעיתון "א-שרק אל אווסט" נטען כי מתקיים משא ומתן עקיף בין ישראל לאיראן בנוגע לעסקת שבויים אפשרית. לפי הדיווח "צד שלישי, לא ערבי, ייתכן רוסיה, מעורב בשיחות שיכולות להניב תוצאות כבר בימים הקרובים ויכללו את שחרור יוסף שהאבזי עבאסעלילו".
עבאסעלילו הוא ראש החוליה האיראנית שתכננה פיגוע בקפריסין. המוסד פרסם בשבוע שעבר את הודאתו, לאחר פעילות על אדמת איראן. בדיווח, שמהימנותו לא ברורה, צוין מפי גורם בארגון הגג של המיליציות החמושות באיראן "אל חשד א-שעבי" כי מטרת החטיפה היא להפעיל לחץ על ישראל לשחרור אותו עצור - אבל הוא למעשה נעצר רק אחרי חטיפתה.
לפי הדיווחים, צורקוב נחטפה על-ידי חמושים ממיליציית גדודי חיזבאללה הפרו-איראנית שפועלת במדינה, לאחר שישבה בבית הקפה רידא עלוואן בשכונת קראדה בבגדד. בסוף השבוע פורסם מה שהוא לכאורה התיעוד האחרון שלה, ביציאה מבית הקפה. החוקרת, שהייתה פעילה מאוד ברשתות החברתיות, לא פרסמה פוסטים מאז 21 במרץ.
ראש החוליה האיראנית מדבר לאחר מעצרו

2 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב  ואחותה
אליזבט צורקוב  ואחותה
"מסתובבת בעולם כאילו קטעו לי יד או רגל". אמה ואליזבט צורקוב
האחות אמה ציינה: "אני יודעת שזו שכונה שיש בה הרבה מערביים, שכונת היפסטרים כזאת, ובגלל זה גם המשטרה המקומית דואגת לאבטח אותה. יש שם מיליון מצלמות אבטחה בכל רחוב, בכל כניסה לחנות. אני יודעת שהיא נקטה אמצעי זהירות, אנשים שהכירו אותה בשטח לא ידעו משהו מעבר לזה שהיא רוסייה שעושה דוקטורט בפרינסטון. היא לא נפגשה שם עם אנשי מיליציות אלא עם אנשים פשוטים. היא עשתה מחקר כדי להבין את הדרך שבה הם מבינים את המציאות הפוליטית, למרבה הצער אני לא בתוך הראש שלה, קשה לי לדעת אם היא חשבה שזה שווה את סיכון חייה".
אמה הבהירה כי היא מצפה שיעשו את מרב המאמצים למען השבת אחותה: "למדינת ישראל יש מדיניות שלטעמי מאוד ראויה, היא דואגת לכל אזרחיה, גם אלו שייתכן שטעו. אני אזכיר שהמדינה ניהלה משא ומתן והחזירה הביתה ישראלים גם כשהם נלקחו בשבי או נחטפו - בין אם מדובר בחיילים או לא".
היא סיכמה: "אני מניחה שהיא מנסה להישאר רגועה וקרת רוח, בין היתר כדי לא לתת לחוטפים שלה לראות אותה לחוצה והיסטרית", אמרה אמה, "אבל אני באמת לא יכולה לתאר את כל הזוועות שאני חיה איתן יום-יום מאז שאחותי בשבי. זה כמו להסתובב קטועת גפיים, אני מסתובבת בעולם כאילו קטעו לי יד או רגל. הפחד וחוסר הוודאות זה באמת משהו שאני לא מאחלת לאף אחד".