2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
יהיה אחראי על סעיף התקציב השנתי של המשטרה. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסכמים על תפקידים עם השותפות הקואליציוניות כבר יש, אבל הליכוד צפוי להגיש לנשיא המדינה יצחק הרצוג את הבקשה להארכת המנדט - בין היתר כדי להשלים את חקיקת החוקים הנוגעים למתן סמכויות לשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר.
ל-ynet נודע כיצד תיראה הצעת החוק שנועדה להעניק סמכויות לבן גביר, במסגרת הסיכומים עם עוצמה יהודית. בן גביר דרש נוסח מחמיר עוד יותר, ואילו הליכוד עידן זאת לפני שהחוק יובא לדיון בוועדה. לפי ההצעה, התקציב השנתי של המשטרה ייקבע בסעיף תקציב נפרד - והממונה על סעיף תקציב זה יהיה השר. עיינו כאן בהצעת החוק.
בנוסף נכתב כי המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, ואילו המשטרה תהיה נתונה למרות הממשלה, והשר ממונה על המשטרה מטעם הממשלה. סעיפים אלו, נכתב, "לא יחולו לעניין סמכות שוטר בעניין חקירה או תיק מסוימים, לרבות לעניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם - ולמעט עניין מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה (לדין)".
לחיצת יד וחיבוק: שבתאי ובן גביר בבת מצווה
(צילום: גיל יוחנן)

לצד זאת, הסעיף שבו נכתב כי המפכ"ל "יפקח על משטרת ישראל, על סדרי ניהולה ועל הפעלתה" ישונה לזה - "מופקד על ניהול משטרת ישראל, על הפעלתה ועל פיתוח יכולותיה". בסופו ייכתב: "הכול בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שבימים האחרונים התעמת עם המפכ"ל קובי שבתאי, כתב בטוויטר על חשיפת ynet כי "אם הפרסום נכון, הרי שמדובר בפגיעה אנושה במשטרה, בהפיכת המפכ"ל לפיון ובדריסת הדמוקרטיה".
לדבריו, "משטרת ישראל תהפוך להיות משטרה פוליטית ובינונית שתופקר בידיים נעדרות ניסיון וחסרות אחריות; תאבד כל שארית של אמון ציבורי; ותחווה התדרדרות מקצועית, פגיעה ביכולתה להיאבק בפשיעה ובשחיתות ובריחה של קצינים מעולים שלא ירצו להיות שפוטים של פוליטיקאים. מאחורי הססמאות הריקות מתוכן של 'חיזוק המשטרה' - מדובר בצעדים שכל תכליתם לערער עוד יותר את סמכות הפיקוד הבכיר ואת מעמד המשטרה, ולעזאזל המדינה. את המחיר נשלם כולנו".
2 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
החיבוק של שבתאי ובן גביר, בקריית ארבע
(צילום: עמית שאבי)
בן גביר כינה את ההצעה "יום חשוב לדמוקרטיה". לדבריו, "כפיפות של המשטרה להוראות מדיניות הנקבעות על ידי השר ניתן למצוא בחוקיהן של מדינות שונות בעולם, ומעתה - גם במדינת ישראל".
בצהריים שבתאי לא הגיע לטקס הענקת דרגות שבו נכח בר-לב, בעקבות העימות איתו שנחשף ב-ynet ולכאורה עקב "בדיקה רפואית". הערב - בזמן שנחשפה אותה הצעת חוק - דווקא נכח שבתאי בחגיגת בת המצווה של בתו של בן גביר. שבתאי התחבק עם בן גביר ולחץ את ידו באירוע בקריית ארבע.
בתוך כך, בליכוד מעוניינים להקים ועדות מיוחדות, שבהן יטופלו החוקים הנדרשים לפני הקמת הממשלה, בין היתר החוקים הנוגעים להעברת הסמכויות הרלוונטיות ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וליו"ר עוצמה יהודית בן גביר. אחת הוועדות תעסוק בחוק שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר על אף שהורשע בעבירות מס בתחילת השנה, שייתכן ויש עימן קלון.
כמו כן, בוועדה מעוניינים לבטל את החוק שמאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל לסיעה נפרדת. בליכוד שואפים לטפל בחוקים אלה תוך ימים ספורים ומיד לאחר מכן להשביע ממשלה. באופוזיציה המסתמנת נערכים לקרב בלימה ואומרים כי "זה ייקח להם לפחות שבועיים".