המסר המאיים של אמסלם למפכ"ל, מעל דוכן הכנסת

חבר הכנסת דוד אמסלם מהליכוד ביקר אמש (שני) בחריפות את התנהלות המשטרה במחאות נגד המהפכה המשפטית, ושלח מסר מאיים למפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי. הבוקר המשיך אמסלם ואיים על המפכ"ל, כשכתב בטוויטר: "מר קובי שבתאי, אני מצפה שתתחיל לשמור כאן על הסדר הציבורי. ששוטרינו האהובים יתחילו לעשות את העבודה שלהם. ללא פחד וללא מורא. תתעלמו מהקשקשנים, השמאל הפריבילגי הוא אחוז קטן בציבור. אל תתנו לאנרכיסטים לעשות כאן הפיכה".
בנאומו אמר אמסלם: "יום יבוא, לא רחוק, אנחנו נקים ועדת חקירה על כל מה שהיה פה בתקופה האחרונה, בחודשיים האחרונים". הוא פנה לשבתאי ואמר: "אתה תראה כמה אנשים פה ייחקרו באזהרה ויועמדו לדין. אני מציע לך, אל תהיה אחד מהם. אתה אחראי, זו המשמרת שלך".
אמסלם המשיך וטען כי "אתה רואה את האנרכיה והבריונות במדינת ישראל. גם אם הם טייסים, אנרכיסט זה אנרכיסט. אתה לא יכול להכיל על הזמן שלי ושל אזרחי ישראל". הוא הוסיף: "זאת הפיכה מוחלטת, ככה מתבצעת הפיכה הלכה למעשה. אל תפחד מהם".
3 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
"אנשים יועמדו לדין, אל תהיה אחד מהם"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
הפגנות על איילון
הפגנות על איילון
"גם אם הם טייסים, אנרכיסט זה אנרכיסט". מפגינים חוסמים את איילון, במוצ"ש
(צילום: AP)
השר המיועד מהליכוד קרא למפכ"ל לכנס את קציני המשטרה ולתת להם הנחיה "לפעול לפי החוק ולשמור על הסדר הציבורי". לאחר מכן עבר אמסלם לתקוף גם את התקשורת ואמר לשבתאי: "עזוב את האנרכיסטים, תצפצף על התקשורת השמאלנית, תעשה את מה שהלב שלך אומר - אתה צריך לשמור את מדינת ישראל, על חוקיה ועל האזרחים שרוצים לחיות כאן".
שלשום, בפתח ישיבת הממשלה, שיגר מסר למפכ"ל גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא פנה לראשי מערכת הביטחון ואכיפת החוק, בהם שבתאי, ואמר כי הוא מצפה ממפכ"ל המשטרה "לאכוף את החוק, למנוע אלימות וחסימות צירים ולאפשר את שגרת החיים של אזרחי המדינה", על רקע התמונות מנתיבי איילון במחאות האחרונות נגד המהפכה המשפטית, ובצל העימות בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד.
נתניהו גם אמר כי "אני מצפה מהרמטכ"ל ומראשי זרועות הביטחון להיאבק בתקיפות בסרבנות". לדבריו, "אין שום מקום לסרבנות בשיח הציבורי. מדינה חפצת חיים לא יכולה להשלים עם תופעות כאלה, ואנחנו לא נשלים איתם".
נתניהו במסר לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולמפכ"ל: טפלו בסרבנות, הסתה ואנרכיה

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו מצפה מהמפכ"ל "למנוע חסימת צירים". בסביבת שבתאי השיבו: "ההחלטות - של המפקדים בשטח"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר מכן ענו לנתניהו גורמים בסביבתו של המפכ"ל ואמרו כי "המשטרה היא דרג מבצע, שמבצע את ההנחיות והמדיניות של הממשלה". עם זאת, ציינו בסביבת שבתאי, "המשטרה פועלת במסגרת מגבלות החוק. המשטרה היא ממלכתית ותפעל כמו שעשתה בחודשיים האחרונים - ותאפשר את חופש המחאה לצד שמירה על שלום הציבור. כל ההחלטות מתקבלות על פי הערכת מצב מבצעית של המפקדים בשטח".
בתחילת השבוע קבע בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אינו רשאי לתת "הנחיות מבצעיות" למשטרה - ובייחוד בנוגע להפגנות נגד השלטון. בפסיקת שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הוא הבהיר כי "השר רשאי להתוות מדיניות ועקרונות כלליים עבור משטרת ישראל, לרבות ביחס להפגנות ולחסימה ופינוי של צירי תנועה", אך "אין השר רשאי לתת הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע".
לפי הפסיקה, "כדי למנוע מחלוקות בעתיד, גם 'אזכור' של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי שעה שזה עודנו מתנהל, עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית". שופט העליון הדגיש כי "מהאמור לעיל עולה כי על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות נגד השלטון". למעשה, השופט עמית ציין בפסיקתו כי הן היועמ"שית והן בן גביר הסכימו במכתבם כי הוא רשאי להתוות מדיניות - אך לא אמור להורות למשטרה כיצד להפעיל כוח.
פורסם לראשונה: 00:42, 21.03.23