4 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן
(צילום: AFP)
שנתיים אחרי שצה"ל חשף את יחידה 840 האיראנית וגילה אז כי שלוחתה בסוריה היא האחראית להנחת מטענים בגבול רמת הגולן, כתבה מקיפה באתר חדשות בספרדית שמושבו בפלורידה חושפת פרטים על העומד בראשה.
לפי הכתבה באתר "אינפובאה", מוחמד רדה אנסארי משמש כמפקדה בסוריה של יחידה 840 בסוריה המוכוונת על ידי כוח קודס האיראני – והיה האחראי לניסיון הכושל לחסל שני אנשי עסקים ישראלים בקולומביה. "ארגוני ביון במערב עוקבים אחריו מקרוב בסוריה", נכתב.
במקביל, גורם ביטחוני בכיר התייחס לדיווחים, שפורסמו בין היתר באתר "אינטלי טיימס", על פעילות של כוח קודס גם באפריקה - בקינשסה שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. לדבריו, "מוכר לנו המידע ממקורות זרים, הכולל את שמו של ראש מחלקה 840 בכוח קודס, מפעיל התשתית בקונגו. זו דוגמה נוספת לפעילות גורמים איראנים מול גורמים ישראלים, יהודים, אמריקנים, מערביים וגורמי אופוזיציה איראנית".
המטענים שנחשפו לפני שנתיים בדרום הגולן - ושאותם הניחו אנשי יחידה 840
(צילום: דובר צה"ל )

יחידה 840 היא יחידה מבצעית חשאית, שאחראית, בין היתר, לתכנון והקמת תשתיות טרור, מחוץ לאיראן, נגד יעדים מערביים ואופוזיציונריים. לפי הדיווח ב"אינפובאה", אנסארי מתפקד כמוציא לפועל בדרום אמריקה של ההנחיות לפגוע במטרות יהודיות, הנשלחות ממטה כוח קודס של משמרות המהפכה בטהרן. היחידה האיראנית משתמשת בעבריינים מקומיים כדי לבצע את פעולות הטרור חובקות העולם שלה. "כך היה גם כשניסו לחסל עיתונאי בצרפת וגנרל אמריקני בגרמניה", נכתב.
לפני שנה וחצי, נכתב, קיבלה יחידה 840 פקודה מטהרן לחסל שני אנשי עסקים ישראלים המתגוררים בקולומביה. הפעולה תואמה על ידי רחמט אסאדי – שחקן פיינטבול שהפך לאיש מודיעין איראני. אסאדי, שנכלא כבר ב-2014 בדובאי בעת שהיה בדרכו לאליפות אסיה בפיינטבול, הודה אז במעורבות בחטיפת איש עסקים.
לפי הכתבה, אסאדי פגש בכלא בדובאי שני גנבי תכשיטים קולומביאנים, ובעת שחרורם אותם קולומביאנים הסכימו לשתף פעולה עם יחידה 840. לפי מסמך של ממשלת קולומביה, אסאדי הסכים לשלם 100 אלף דולר לשניים כדי שישמשו כרוצחים שכירים. תחת הנחיותיו, השניים אספו מודיעין על אנשי העסקים הישראלים ובני משפחותיהם, ושכרו חברים בארגון פשע מקומי כדי לחסל אותם. אסאדי, בהוראת מוחמד רזה אנסארי, העביר לשניים תשלום ראשוני של 20 אלף דולר.
במבצע משותף לממשלת קולומביה וליותר מעשר סוכנויות מודיעין מערביות ומזרח תיכוניות, שני אנשי העסקים הישראלים ובני משפחותיהם נמלטו מבוגוטה בטיסת צ'רטר, תחת אבטחה כבדה.
ב"אינפובאה" נכתב כי רחמט אסאדי מצא מקלט באיראן, והאינטרפול הוציא צו מעצר נגדו. לעומתו, מוחמד רזה אנסארי ממשיך לפעול בסוריה כש"סוכנויות מודיעין מערביות" ממשיכות לעקוב אחריו מקרוב. היחידה שעליה הוא מפקד ממשיכה לבחון אילו פעולות טרור היא יכולה לבצע נגד מטרות יהודיות, ועל פי ההערכה הם סבורים שבאמריקה הלטינית ונצואלה, קובה וניקרגואה יכולות לשמש כמדינות מסתור שניתן למצוא בהן מקלט בקלות יחסית.
4 צפייה בגלריה
ארגנטינה שדה תעופה ב קורדובה ה מטוס מ וונצואלה שהיה בעבר בבעלות איראן ו הוחרם
ארגנטינה שדה תעופה ב קורדובה ה מטוס מ וונצואלה שהיה בעבר בבעלות איראן ו הוחרם
המטוס שקורקע בארגנטינה
(צילום: AFP)
פעולה אחרת המשויכת ליחידה 840 בדרום אמריקה נוגעת למטוס שקורקע השנה בארגנטינה, לאחר שהגיע למדינה בנסיבות מחשידות. ארגנטינה החרימה אז גם את דרכוניהם של חמישה אנשי צוות איראנים שהיו בו.
מטוס התובלה, מסוג בואינג 747, הגיע לארגנטינה ממקסיקו ב-6 ביוני כשהוא נושא חלקי רכב. משם קיווה הצוות להמשיך לאורוגוואי השכנה, אלא שהרשויות במונטבידאו אסרו על המטוס לנחות בשטחן בעקבות מידע שקיבלו מ"סוכנות זרה", והוא שב על עקבותיו לארגנטינה ונחת בנמל תעופה בפאתי בואנוס איירס.
עם נחיתתו שם ב-8 ביוני הוא קורקע, לדברי שלטונות ארגנטינה משום שהתעורר חשד ממשי שסיבת ההגעה של המטוס שנמסרה במסמכים הרשמיים שהגישו אנשיו אינה תואמת את מטרתה האמיתית של הנחיתה. חבר קונגרס ארגנטינאי טען כי לפי מידע שהגיע לידיו המטוס הגיע למשימת מודיעין כלשהי, ולכן הוא דרש לקחת טביעות אצבע מאנשי הצוות ולערב בחקירה את המודיעין הפדרלי של ארגנטינה.
המטוס המדובר שייך אמנם לחברת התעופה Emtrasur מוונצואלה, אבל הוא נקנה על-ידיה לפני שנה מחברת התעופה האיראנית Mahan Air, הנתונה מאז 2011 לסנקציות אמריקניות בשל הסיוע שלה למשמרות המהפכה, שאותם מחשיבה וושינגטון לארגון טרור. בין ונצואלה לאיראן, הנמצאות שתיהן תחת סנקציות אמריקניות כבדות, יש יחסים קרובים.
4 צפייה בגלריה
ארגנטינה פשיטה על מלון שבו משתכן צוות המטוס מ ונצואלה שנקנה מ איראן
ארגנטינה פשיטה על מלון שבו משתכן צוות המטוס מ ונצואלה שנקנה מ איראן
כוחות הביטחון של ארגנטינה פושטים על המלון שבו שהו אנשי הצוות של המטוס
(צילום: AP )
מאוחר יותר אישר השר הארגנטינאי לביטחון פנים כי "סוכנויות מודיעין זרות" העבירו לארצו מידע שלפיו ייתכן שחלק מאנשי הצוות במטוס הם אנשי חברות שיש להן קשרים לכוח קודס של משמרות המהפכה של איראן.
התביעה בארגנטינה בוחנת אם מטרת אותו מטוס הייתה ביצוע משימות מודיעין כהכנה לפיגועי טרור בדרום אמריקה. בכתבה צוין כי "ניסיונות החיסול הכושלים של אנשי עסקים ישראלים בבוגוטה, הפשיטה על המטוס שהוחרם בארגנטינה ופעולות הלבנת הכספים של חיזבאללה בפרגוואי חושפות את פעילות הטרור ההולכת וגדלה של טהרן בדרום אמריקה".
איראן מצדה טענה כי הצעד שנקטה ארגנטינה נגד המטוס הוא חלק ממבצע תעמולה המתנהל נגד טהרן בצל המתיחות בינה לבין מדינות המערב. ארגנטינה, נזכיר, ידעה בעבר שני פיגועים רצחניים שבוצעו נגד מטרות ישראליות ויהודיות על-ידי איראן ושליחיה. ב-1994 רצחו האיראנים 85 בני אדם ופצעו עוד כ-300 בפיגוע במרכז הקהילה היהודית AMIA. שנתיים קודם לכן נרצחו 29 בני אדם ויותר מ-200 נפצעו בפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס, שבוצע על-ידי חיזבאללה, בן טיפוחיה של איראן.