בארה"ב מתקשים להירגע בעקבות הסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו באנגלית, בטענה שהממשל בבית הלבן עיכב משלוח נשק לישראל. גורמים בכירים בממשל הנשיא ג'ו ביידן אמרו היום (רביעי): "יש לנו זעם אדיר על הסרטון של ביבי", ציינו הבכירים. "אנחנו מבינים שהוא עשה את זה רק בגלל שהברית עם הפוליטיקאים החרדים קורסת, והוא היה צריך לשנות את הנושא. ביידן עשה כל כך הרבה עבור נתניהו ושילם מחיר פוליטי אדיר, ומה הוא מקבל בתמורה מביבי? עלבונות ויריקות בפנים".
הסרטון של נתניהו שעורר זעם בארה"ב
(צילום: דוברות רה"מ)

בקצרה:

  • הבית הלבן ביטל את פורום הדיאלוג האסטרטגי שתוכנן להתקיים בין ישראל לארה"ב, כתגובה לדברי נתניהו שהאשים את הממשל האמריקני בעיכוב משלוח נשק לישראל.
  • הממשל האמריקני הכחיש את טענות נתניהו, וטען שרק משלוח נשק אחד מעוכב בגלל חששות לשימוש בו באזור צפוף אוכלוסין בעזה, אך כל שאר המשלוחים נמשכים כרגיל.
  • מזכיר המדינה בלינקן אמר שהממשל עושה כל שביכולתו להבטיח שלישראל יש את הנשק הדרוש להגנה עצמית, ושהמטרה היא למנוע את התרחבות הלחימה.
  • הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן ביקרה את נתניהו וציינה שהיא לא תגיע לנאומו בקונגרס, בטענה שהוא אחראי לקטסטרופה הומניטרית ואינו תומך בפתרון שתי המדינות.
בסרטון שפרסם אתמול מתח ראש הממשלה נתניהו ביקורת על הממשל האמריקני, יממה לאחר הדיווח שלפיו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התחייב בפניו כי ארה"ב תסיר את המגבלות על אספקת נשק לישראל בימים הקרובים. "אמרתי לבלינקן שאני מעריך מאוד את התמיכה שארה"ב העניקה לישראל מתחילת המלחמה, אבל גם אמרתי שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מונע מישראל נשק ותחמושת", ציין נתניהו בסרטון.
בלינקן עצמו ציין אחרי פרסום הסרטון כי ארצו ממשיכה לבחון משלוח אחד של פצצות לישראל "עקב חששות". דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר, שנשאלה על כך אמש בתדרוך היומי, הגיבה בהתייחס לסרטון של נתניהו: "אנחנו לא יודעים על מה הוא מדבר, יש רק משלוח אחד שעוכב". הזעם האמריקני על הסרטון הוביל לכך שהבית הלבן ביטל את פורום הדיאלוג האסטרטגי, שתוכנן להיערך מחר בהשתתפות ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר.
יחד עם זאת, גורם רשמי בבית הלבן אמר כי "עדיין לא סוכמו הפרטים במלואם, כך ששום דבר לא בוטל. בינתיים מתקיימות פגישות עם גורמים ישראלים במגוון נושאים. כפי שאמרנו אתמול (מפי דוברת הבית הלבן), אין לנו מושג על מה ראש הממשלה מדבר, אבל זו לא סיבה לדחות פגישה".
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ביידן וראש הממשלה נתניהו
נשיא ארה"ב ביידן וראש הממשלה נתניהו
נשיא ארה"ב ביידן וראש הממשלה נתניהו
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, REUTERS/JACK GUEZ)
"הסרטון הזה היה נורא ואיום, לא היה צריך לעשות את זה", ציינו היום הבכירים בממשל ביידן. "בנוסף לזה, גם הדברים שהוא אמר אינם אמת. נתניהו לא נוהג בכבוד, לא היה עוד נשיא שנהג בצורה כה ידידותית כלפי ישראל. למה ביבי עשה את זה? אולי הוא חשב שזה טוב לו מבחינה פנימית. הוא אפילו צילם את הסרטון במשרד שלו, זה לא שענה על שאלות עיתונאים. הוא יזם את זה רק כדי להציל את עצמו ממשבר פוליטי".
עוד אמרו הבכירים האמריקנים: "הוא ידע מה הוא עושה, הוא ידע מה תהיה התגובה כאן בארה"ב. חשבתי על ההבדל בין בנט לנתניהו. היו חילוקי דעות על מדיניות, אך בנט מעולם לא התנהג בצורה כזאת ועשה את זה אישי. כשבנט התנגד לפתיחת הקונסוליה בירושלים, הוא מעולם לא יצא בפומבי והתנהג בצורה לא בוגרת כמו נתניהו, זה נורא ואיום".
אחד הבכירים התייחס גם להשפעת דבריו של ראש הממשלה על נסיעתו המתוכננת בחודש הבא לנאום בקונגרס. "אני לא יכול לדמיין שחצי מהקונגרס לא יופיע לנאום שלו. יכול להיות שהוא רוצה שזה יהיה עניין שנוי במחלוקת. למה זה טוב לישראל? למה שחודשים בודדים לפני הבחירות דמוקרטים רבים לא יגיע לנאום? עצם ההתעקשות לבוא אומרת הרבה עליו ועל הפוליטיקה הפנימית שלו. זה בטח לא תורם לסיכוי שיקבל פגישה בבית הלבן, אני לא יודע אפילו אם החליטו שם שהוא יפגוש את הנשיא".
גורמים המעורים במשלחת הישראלית לארה"ב תקפו הבוקר את ראש הממשלה נתניהו, עם היוודע על החלטת הממשל האמריקני לבטל את פורום הדיאלוג האסטרטגי שבו היו אמורות להיפגש משלחות משתי המדינות. "היינו אמורים לדון שם בנושאים הכי חשובים ובוערים", אמרו הגורמים - ומתחו ביקורת על החלטת ראש הממשלה לתקוף את הבית הלבן באופן פומבי.
המשלחת הישראלית למפגש, שנקרא "לשם", התכוננה אליו במשך שבועות ארוכים - שכן מלבד נושאי המלחמה השוטפים, עולים בו גם נושאים אסטרטגיים חשובים כמו תוכנית הגרעין האיראנית - שבה לא דנו הצדדים לעומק כבר זמן רב. חלק מחברי מהמשלחת כבר הגיעו לוושינגטון או היו בדרך אליה כשהתפרסמה ההחלטה האמריקנית לבטל את המפגש.

"האמריקנים רותחים מכעס"

"נתניהו עשה נזק אדיר", טענו היום גורמים פוליטיים. "הוא לא היה צריך להוציא את המחלוקות החוצה, אלא לפתור אותן בחדרים הסגורים. הוא גם פגע בסיכוי שלו לקבל פגישה בבית הלבן כשיגיע לנאום בקונגרס. ואם לא תהיה לו פגישה עם ביידן - זה עלול לפגוע קשות בתמיכה הדו-מפלגתית בישראל ובו".
לטענת הגורמים, בתרחיש כזה נתניהו עלול אף לחולל נזק קשה יותר בנאומו בקונגרס ב-24 ביולי מאשר זה שנגרם כשנאם בימי ממשל אובמה נגד הסכם הגרעין עם איראן - שנחתם בסופו של דבר. "הוא צריך לשקול לא להגיע", אמרו. "האמריקנים רותחים מכעס".
גורמים אחרים שמעורים בנושא אומרים כי "נתניהו עשה על האמריקנים סיבוב - הוא נכנס לתוך הוויכוח על משלוחי הנשק בין הדמוקרטים לרפובליקנים ופשוט שיקר. הוא יצר רושם שיש צווארי בקבוק במשלוחי הנשק, וזה פשוט לא נכון. הכול זורם חוץ ממשלוח אחד ספציפי. נתניהו גם רמז שמזכיר המדינה בלינקן התחייב לשחרר את צווארי הבקבוק האלה, וגם זה לא נכון. גורמים ששוחחו עם האמריקנים אמרו שהם לא זוכרים אותם כל כך זועמים על נתניהו".
בלשכת ראש הממשלה התייחסו לטענות בפרסום באנגלית ברשת X: "שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו אמר אתמול לראש הממשלה נתניהו כי התחמושת והנשק שאליהם התייחס ראש הממשלה נמצאים בתהליך מסירה לישראל. ראש הממשלה נתניהו אמר שהוא מצפה שזה יקרה, והנחה צוותים ישראליים לעבוד עם עמיתיהם האמריקאים לשם כך".
דובר שגרירות ארה"ב בישראל הגיב להודעת לשכת ראש הממשלה: "למעט דיון מתמשך בנוגע לתחמושת כבדה, פריטים אחרים מועברים או נמצאים בתהליך מסירה, או בתהליך הבדיקה הרגיל".
במקביל, נתניהו נפגש היום במשרדו בירושלים עם משלחת חברי קונגרס דו-מפלגתית ואמר כי הוא מקווה שסוגיית החימושים תיפתר בזמן הקרוב.