שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, תקף בחריפות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואת ההחלטה לפתוח במלחמה מול אוקראינה, וכינה אותו "אדם משוגע".
5 צפייה בגלריה
ניידס
ניידס
השגריר האמריקני טום ניידס. פוטין? אדם משוגע
(צילום: AP)
באירוע שנערך הערב (שלישי) במכון למדיניות העם היהודי בירושלים כינה ניידס את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה "טרגדיה", ואמר שנפגש בשבוע האחרון עם השגריר האוקראיני בישראל בכמה הזדמנויות. "היו לי כמה שיחות עם בכירים ישראלים", אמר ניידס. "בסוף היום פוטין הוא אדם משוגע, ולמרבה הצער, אלפי אנשים יכולים להיהרג. מאות אלפים ברחו, זה משבר הפליטים הגדול ביותר שאירופה ראתה זה 40 שנים".
השגריר אמר כי בזמן שרוב העולם פקפק בכוונותיו של פוטין לפלוש לאוקראינה, הממשל האמריקני הזהיר כי ההיערכות היא ממשית. "רבים מאיתנו לא האמינו שזה יכול לקרות ושזה בלוף גדול. ממשל ביידן החליט מהרגע הראשון שזה לא בלוף וחשף מודיעין בשלב מוקדם – דבר שלא נעשה קודם", אמר ניידס. "אחת הסיבות לכך הייתה יצירת תחזית ברורה כדי לגייס את הקהילה הבינלאומית".
5 צפייה בגלריה
כוחות צבא רוסיה מפציצים את מגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה
כוחות צבא רוסיה מפציצים את מגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה
אחרי התקיפה על מגדל הטלוויזיה בקייב. "אלפים יכולים להיהרג"
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף: "אתם עדים עכשיו לאיחוד של אירופה והעולם נגד פוטין ורוסיה - וזה מעבר לדמיון שלנו. אם הייתם אומרים לנו שהקולגות האירופים שלנו יטילו סנקציות כאלה – לא היינו מאמינים. זה חוצה את כל הענפים והכלכלות. אני חושב שאתם רואים לראשונה שהעולם מדבר בקול אחד, וזה מסר לא רק לפוטין - אלא לכל האנשים בעולם שחושבים על דברים רעים. אני מדבר על איראן וגם על סין שיכולה לראות איך העולם מתאחד כדי לעצור מעשי זוועה".
בהמשך אמר השגריר כי "זה לא מה שיעצור את פוטין מלהרוג הרבה אנשים. אני לא אדם דתי מאוד, למרות שאני השגריר בישראל, אבל אני חושב שאנו צריכים להתפלל עבור הגברים, הנשים והילדים המסכנים שהולכים למות ללא כל סיבה".
5 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי. ניידס: "העולם מדבר בקול אחד"
(צילום: רויטרס)
ניידס התייחס גם למגעים לחזרה להסכם הגרעין עם איראן. "הממשל פועל ועושה את מה שביידן אמר שיעשה כשיגיע לנשיאות - לא יאפשר לאיראן להחזיק נשק גרעיני", אמר ניידס. "אנחנו בבעיה גדולה, והשאלה מה אנחנו הולכים לעשות. יש שיחות עם הישראלים ושקיפות מלאה. אבל לא כמו בממשל אובמה, אין הפתעות. הם לא יתעוררו מחר ויגלו שחתמו על הסכם שהם לא יודעים עליו דבר. יש עדיין מו"מ על ההסכם ולא בטוח שנגיע לשם. מה שחשוב - שנעכב את זמן הפריצה לשמונה עד תשעה חודשים".
השגריר האמריקני הוסיף כי הוא סבור שדווקא שלוחותיה של איראן הן הסכנה החמורה יותר לישראל. "היכולת של ישראל להגן על עצמה קשורה ליכולת לעבוד עם ארה"ב. חילופי מודיעין ושיתופי פעולה בסוריה, לבנון וחיזבאללה. אם יגיעו להסכם - מה שיעשו בזמן הזה עד התאריך שיחליטו לפרוץ - חשוב מאוד", אמר ניידס. "הממשלה הזאת וראש הממשלה מבינים את החשיבות של הקשר הבילטרלי עם ארה"ב".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בנט וביידן בבית הלבן. "שלא כמו בממשל אובמה, הם לא יתעוררו להפתעות"
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בכיר אמריקני נוסף שהשתתף באירוע, דניס רוס, הוסיף כי "חשיפת המודיעין מראש לא הצליחה להרתיע את פוטין כי הוא קורא בצורה לא נכונה את המציאות. הוא לא מבין נכון את עוצמתו של צבאו, ומתעקש שאוקראינה היא לא מדינה אמיתית. פוטין חשב שהממשלה תתמוטט והעם האוקראיני יגיד לו 'ברוך הבא'". רוס הודה כי הוא הופתע מכך שהרוסים לא הצליחו להשיג עליונות אווירית ולהשתלט על הגבולות. "קשה לי להאמין שזה לא יקרה בשלב מסוים, אבל המחיר יהיה יקר", אמר. "זה לא נראה שפוטין יחליט בשלב מסוים לעצור, הדרך שלו להגדיל את העליונות הגרעינית נועדה לשכנע את המערב שלא לשלוח נשק לאוקראינה, וזה מעיד על חולשתו. אנחנו רואים מתנדבים נוסעים לאוקראינה מכל העולם".
רוסי הוסיף כי החיילים הרוסים סובלים מבעיות מורל, והנשיא הרוסי לא יכול להתעלם מזה. "פוטין מקווה שישיג את קריסתה של אוקראינה בעזרת יצירה של פאניקה המונית ובריחה של התושבים. הוא טועה. זה נכון שהרבה יעזבו ויהיה משבר גדול של פליטים, אבל רואים גם את ההתגייסות של העם האוקראיני. הם יילחמו. יהיו הרבה רוסים שימותו - וזה רק בגלל פוטין. הוא יצטרך עזרה - ומעטים יעזרו לו".
גם רוס התייחס למגעים להסכם הגרעין ואמר כי "הבעיה האמיתית שמטרידה את רוב הישראלים היא מתן המיליארדים לאיראן ולא זמן הפריצה. היום הם עושים כל כך הרבה בעיות באזור בלי הכסף. אני מרבע את המעגל באופן שנעשה הסכם - אבל בכל מקום שיש טרור - נחזק את ישראל. אנחנו צריכים להשתמש בסנטקום (פיקוד המרכז האמריקני - א"א). אם נחזק את ההרתעה - נגרום להם לחשוב שהם ישלמו מחיר אם יעשו טעויות".