בית המשפט המחוזי בחיפה קבע היום (ה') כי יוחמר סעיף האישום נגד אפיק טויבי, לוחם מג"ב שירה למוות בחברו, מהמתה בקלות דעת – לרצח באדישות. זאת, בעקבות המלצת בג"ץ לפרקליטות לבחון מחדש את סעיף האישום נגד טויבי, שירה למוות בשותפו לחדר נעים מאדי בחודש פברואר. פרקליט המדינה עמית איסמן ערך דיונים מקיפים עם בכירי הפרקליטות ומח"ש, ולאחר ששמע את טענותיהם של שני הצדדים החליט לאמץ את הבקשה. בעקבות כך, במח"ש שינו את כתב האישום באופן חריג.
3 צפייה בגלריה
אפיק טויבי
אפיק טויבי
לפי הפרקליטות, נהג הלוחם לשחק עם נשקו פעמים רבות. טויבי
(צילום: גיל נחושתן)
שינוי הסעיף מאפשר כעת, אם יורשע טויבי, לגזור עליו עונש מאסר חמור יותר: העונש המרבי על המתה בקלות דעת הוא 12 שנות מאסר, בעוד על רצח באדישות ניתן לגזור מאסר עולם. פרקליטתו של טויבי, עו"ד תמי אולמן, התנגדה לבקשת הפרקליטות, בטענה להיעדר הנמקה כל שהיא לשינוי. היא הוסיפה כי אין מקום לאפשר ללחץ ציבורי, לטענתה, להשפיע על התנהלות הפרקליטות.
עו"ד אולמן הוסיפה בדיון בבית המשפט כי "משלא נתקבל מסמך ובו פירוט הנימוקים להחלטת התביעה, אין זו אלא שמדובר בשיקולים זרים שהביאו לבקשת התיקון". היא עתרה לקבל את הפרוטוקולים שליוו את הדיונים בבקשת התיקון כדי לעמוד על מידת ההיגיון והצורך באותו תיקון מבוקש.
השופט ארז פורת לא קיבל את עמדתה, וציין בהחלטתו כי הבקשה לעיון בפרוטוקולים של התביעה, המתעדים דיונים בשאלות מקצועיות, נופלת למתחם של הנחיות פנימיות, "שאין בכלל מקום להתיר עיון בהם, ואין בנמצא פסיקה התומכת בבקשת הסנגורית בעניין זה".
3 צפייה בגלריה
נעים מאדי
נעים מאדי
לדברי משפטנים, ההחלטה לשנות את כתב האישום - היסטורית. מאדי
השופט פורת קבע כי סעיף האישום נגד טויבי ישונה כפי שביקשה התביעה, והדגיש: "בסופו של דבר, מצויים אנו בראשית ההליך הפלילי, בטרם החלו להישמע ראיות בתיק, לנאשם קיימת הזדמנות מלאה לפתח קו הגנה ולהתייחס לאישומים הקונקרטיים נגדו". הוא קבע כי אינו רואה כיצד התיקון פוגע במשהו או מקפח הגנתו, "ומשזו עמדתי ראיתי לקבל את בקשת התיקון".
על פי כתב האישום, התקרית אירעה בזמן שטויבי שיחק עם נשקו האישי, כפי שנהג לעשות פעמים רבות לכאורה. אז, כשבאקדחו מחסנית מלאה בכדורים, ירה במאדי מטווח אפס. עוד עולה מכתב האישום כי הוא ניסה לטשטש ראיות, ולביים התאבדות. אביו של הנאשם אמר בתגובה כי בני המשפחה כופרים בכל ההאשמות כלפי בנם וכי התיק תפור.
עוד על הפרשה:
מח"ש מחמירה את האישום נגד לוחם מג"ב שירה בחברו לעבירת רצח באדישות
(צילום: שמיר אלבז)

"יש תחושת הקלה", אמר אביו של מאדי, זוהדי, לאחר החלטת מח"ש להחמיר את כתב האישום. "יחד עם זאת, אני לא אשתוק יחד עם משפחתי עד שהרוצח ייכנס לכלא למאסר עולם פלוס על עוד 10 סעיפים נלווים שיש לו, ורק אז אולי תהיה הקלה מסוימת". מאדי ציין כי מדובר ב"הישג המשפטי שחריג בנוף המשפטי, הישג תקדימי כי בדרך כלל בג"ץ נוטה לא להתערב במקרים כאלה. אני מאמין שיש שופטים בירושלים. אני עומד על הרגליים האחוריות יחד עם כל בני המשפחה שהרוצח אכן ישב בכלא מאסר עולם פלוס על כל מה שיש לו בתיק".
לדברי משפטנים, ההחלטה היא מהלך חסר תקדים שלא היה כדוגמתו בישראל. עורכות הדין שרון זגגי-פנחס ואפרת נחמני-בר, שעתרו בשם משפחת מאדי לבג"ץ, אמרו כי מדובר במהלך היסטורי שנוגע למעמדן של משפחות שכולות. מנגד, עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י, שמייצגים את טויבי, אמרו כי מדובר בתקדים מסוכן שמהווה פתח להתערבות והשפעה על החלטות מקצועיות של הפרקליטות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד תמי אולמן
עו"ד תמי אולמן
עו"ד תמי אולמן
(צילום: זהר שחר)
לצד העבירה המקורית שהוגשה נגד טויבי במרץ, יוחסו לו גם עבירות בגין שיבוש מהלכי משפט בכל הנוגע לאירוע שגרם למותו של מאדי המנוח, וכן תשעה אישומים נוספים שעיקרם עבירות איומים ומעשי פזיזות ורשלנות בנשק. בשניים מהאישומים הללו יוחסו לנאשם גם עבירות תקיפה ומעשה מגונה כלפי שוטרים בפלוגה.