4 צפייה בגלריה
הנשק שנתפס
הנשק שנתפס
החזיק אקדח, הפרקליטות דורשת מעצר. אילוסטרציה
שינוי כיוון במאבק בתופעת הנשק הבלתי-חוקי: פרקליטות מחוז דרום החליטה לנקוט ביד קשה יותר בתיקי עבירות נשק, ומבקשת לשלוח לכלא גם נאשמים ללא עבר פלילי שהורשעו בעבירה שנחשבת קלה יחסית. זאת, גם אם מדובר בנאשמים שמבקשים לשקם את חייהם ומביעים חרטה. הדברים ניכרים מערעור שהגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע על קולת עונשו של תושב פזורת לקיה, שהורשע בבית משפט השלום בהחזקת נשק ונשלח לעבודות שירות.
אחמד אבו טראש, בן 21, נעצר כשברשותו אקדח ברטה עטוף בבד. הוא הורשע בהחזקת נשק, והפרקליטות עתרה לעונש מאסר בפועל של 12 עד 36 חודשים, לצד קנס משמעותי. "אני עשיתי טעות גדולה", אמר בבית המשפט. "אני מצטער ולא רוצה לחזור על הטעות הזו". השופט אמיר דורון ציין כי יש לקחת בחשבון את גילו הצעיר, אישיותו וסיכוייו לחזור לדרך הישר והטיל עליו עונש של חמישה חודשי עבודות שירות.
תיעוד הירי בעדי פרץ

4 צפייה בגלריה
עדי פרץ שנורתה ברכבה בבת ים
עדי פרץ שנורתה ברכבה בבת ים
עדי פרץ וזירת הירי בבת-ים. הוזכרה בערעור
(צילום: נדב אבס)
הפרקליטות, באמצעות עו"ד יואב קישון, ערערה על העונש תוך שהיא מתייחסת למצב הביטחוני בארץ, ולאירועים שבהם נפגעו אזרחים תמימים מנשק לא חוקי: "בעת האחרונה ניתן לשמוע בבירור את זעקתם ההולכת וגוברת של כלל אזרחי ישראל, על כל רבדי האוכלוסייה, הקוראים להשבת הביטחון האישי לאזור מגוריהם, לכבישים שבהם הם מתניידים, למרכזי הקניות וכו'. למעשה, נדמה כי כמעט מדי שבוע מתוודע הציבור לאסון שובר לב אחר, במסגרתו בשורת השכול, שנגרמת כתוצאה משימוש בנשק חם, נוקשת על דלתה של משפחה אחרת.
"בחודש אחד הציבור מתוודע לאמא לפעוטה שנוסעת בכביש מרכזי בטבורה של עיר, וירי לעברה גורם לפציעה אנושה שלה. בחודש אחר הציבור מתוודע לירי תועה שגרם למותו של פעוט בן שלוש במגרש משחקים. רק לאחרונה התוודע הציבור לירי תועה שגרם למותה של נערה בת 16 ששהתה בחדרה בביתה שלה. אלה רק דוגמאות בזעיר אנפין למכלול הקורבנות בנפש ובגוף, לרשימה שנתוניה מאמירים מיום ליום".
4 צפייה בגלריה
בני משפחתו של עמאר חג'יראת מחוץ לבית המשפט
בני משפחתו של עמאר חג'יראת מחוץ לבית המשפט
בני משפחתו של עמאר חג'יראת שנורה למוות בביר אל מכסור
(צילום: איתן גליקמן)
4 צפייה בגלריה
רזאן עבאס, הצעירה שנורתה למוות
רזאן עבאס, הצעירה שנורתה למוות
רזאן עבאס וזירת הירי בכפר כנא
הודעת הערעור מבקשת להתעלם מהנתונים האישיים של הנאשם, ומראה על שינוי גם בהתייחסות של פרקליטות מחוז דרום לתחום עבירות הנשק, בין היתר כדי להרתיע אחרים. "עבירות האמל"ח והירי מסכנות חיים ופוגעות לא רק במעורבים בהן, אלא גם בביטחון האישי ובאיכות החיים של אזרחים חפים מפשע, שחיים בבעתה מתמידה באזור מגוריהם", נכתב.
הערעור ממשיך ומתאר מעגל של נשק לא חוקי שמזין את עצמו, גם אם מדובר בעבירות קלות יחסית כמו החזקה. הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לראות לא רק את הנאשם שמולם, אלא את תופעת הנשק הלא חוקי שהשפעתה רחבה יותר מאשר התיק האחד שמולם: "משהנשק קיים - האצבע על ההדק עלולה להיות קלה, וכך נוצר 'מעגל שוטה' שתוצאותיו גידול מתמשך בהתחמשות ובמספר מקרי הרצח".
הפרקליטות אף מתארת כיצד הצפת המדינה בנשקים לא חוקיים מובילה לפשיעה: "הביקוש הגובר לכלי נשק מביא לעליית מחירם, והרווח הצפוי מסחר בנשק הולך וגדל. כתוצאה מכך, צעירים רבים מתפתים לרווחים גדולים ומרחיבים את היצע הנשק באמצעות הברחות וגניבות". הפרקליטות מפנה גם לתיקון החקיקה לפיו על עבירות נשק יש לגזור עונשי מינימום, אלא אם יש טעמים מיוחדים להקלה בעונש. עוד ציינו כי הרשות השופטת כבר "הרימה דגל אדום מול מגפת הנשק הלא-חוקי, ולכן בית המשפט צריך לתרום את שלו למיגור המגפה".