2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ונחמן אש
נפתלי בנט ונחמן אש
"ראוי לומר דברים אחרים באו"ם על מערכת הבריאות בישראל". אש ובנט
(צילום: אוליבייה פיטוסי, אלכס קולומויסקי)
"נפגענו והופתענו מאוד מהדברים. היה ראוי לומר דברים אחרים באו"ם על מערכת הבריאות בישראל, על הרופאים ועל הרפואה". כך תיאר הערב (שלישי) מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, את תחושותיו ותחושות חבריו להנהלת משרד הבריאות לדברים של ראש הממשלה באו"ם. "ניצלתי את חול המועד להסתובב בהרבה מאוד בתי חולים ברחבי הארץ, ראיתי את ההתמודדות של הצוותים במסירות רבה תחת עומסים רבים בעיקר בטיפול נמרץ. החולים האלה יותר צעירים ויותר קשים. למרות העומס הגדול, הצוותים מטפלים בהם בצורה מופלאה".
לגבי המתקפות האישיות על חברתו להנהלה ושותפתו למלחמה בקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס, שמתנהלות כבר שבועות ארוכים, אמר פרופ' אש כי "לא צריך להיות ציביון אישי, וכל השימוש בשרון לא מוצדק. אנחנו כולנו בדעה אחת, כל אנשי המקצוע מקבלים את החלטות יחד. אין פה דעות אישיות של גורם מקצועי כזה או אחר ולכן אין מקום לתקוף אדם מסוים". הוא ציין כי "אין מקום לתקיפה אישית ואני לא יודע למה זה נעשה. צריך להתייחס לחילוקי הדעות עניינית ולא פרסונלית. אני כמובן מחזק את שרון, שמעתי ממנה את התחושות שלה שהיא מצפה ליותר גיבוי ואני מסכים איתה. אנחנו צריכים לתת לה את כל הגיבוי ואנחנו נותנים לה. אם היא הרגישה שיש פחות תמיכה - זה לא בסדר".
נאומו המלא של נפתלי בנט באו"ם 
(צילום: רויטרס)

את שיחת המחאה שקיימו בכירי המשרד, בהם המנכ"ל אש, בעקבות הנאום של ראש הממשלה באו"ם, עם שר הבריאות ניצן הורוביץ מתאר אש בחיוב. "השיחה עם השר הורוביץ הייתה פשוטה, כי גם הוא היה מופתע", אמר. "גם הוא בדעה שלנו שכל ההאשמות של הדרג המקצועי אין להן בסיס ואנחנו עושים את עבודתנו וצריכים להשמיע את קולנו. הוא נתן לנו גיבוי מלא".
לטענות שגורמי המקצוע במשרד הבריאות שמרנים מדי בהתייחסותם לניהול הרצוי של המגיפה, השיב אש כי "אנחנו לגמרי לא שמרנים. אנחנו עושים צעדים ובוחנים את כל האפשרויות. כבר בתחילת הדרך, לפני שלושה חודשים, חשבנו שאסור לתת למספר המאומתים לגדול כי זה מביא אותנו לקצה. אבל הממשלה החליטה אחרת, ואנחנו קיבלנו את ההחלטה הזו והלכנו איתה. אנחנו עושים הרבה מאוד פעולות חדישות. היינו מובילים בעולם בנושא הבוסטר, ולקחתי על הכתפיים שלי משקל ענק בנושא הזה ואחריות מאוד גדולה שהסתכלתי עליה בחרדה גדולה. עכשיו במערכת החינוך אנחנו בוחנים אפשרויות מתקדמות".
עם זאת, אש הוסיף כי "בתקופה האחרונה חשבנו שהגבלות על התקהלות גדולה הן איזון סביר אל מול התחלואה הגדולה ועליה בחולים הקריטיים. זכותו של ראש הממשלה לקבל החלטה אחרת, אין ויכוח על זה. אבל מפה ועד להגיד שהראיה שלנו לא מקצועית ואנחנו לא מסוגלים להגן על העמדות שלנו - זה ממש לא נכון. על דבר אחד לא ויתרנו ולא נוותר הלאה: להגן על הבריאות של האנשים ושל הילדים ולמנוע ההדבקה חופשית. זו השמרנות שלנו ועל זה לא נוותר. אנחנו נמשיך להגיד את עמדותינו ולהביע את דעתנו. בחלק מהמקרים יקבלו אותה ובחלק לא".
2 צפייה בגלריה
"ציפתה ליותר גיבוי - ואני מסכים איתה". ד"ר אלרעי-פרייס
"ציפתה ליותר גיבוי - ואני מסכים איתה". ד"ר אלרעי-פרייס
"ציפתה ליותר גיבוי - ואני מסכים איתה". ד"ר אלרעי-פרייס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לגבי פתיחת הלימודים אחרי סוכות, אמר אש כי "ראינו שיש עלייה בתחלואה בחברה הערבית שלמדה בחודש הזה באופן מלא וזה מאוד מטריד אותנו. אנחנו מקווים מאוד שלא נראה תמונה דומה בפתיחה הרחבה של הלימודים הרחבה של הלימודים. זו אחריות כבדה לעקוב אחרי הלימודים ולראות שיודעים לצמצם את התחלואה ולהכיל אתה שלא תהיה התפרצות גדולה".
הערב תקפו בכירים במערכת הבריאות את דבריו של ראש הממשלה, והאשימו אותו בהתנהגות ילדותית. "אנחנו נותנים את הנשמה ומובילים בעולם, ובמקום להתגאות בנו הוא משתלח בנו - ועוד מעל בימת האו"ם", אמרו כמה מהם. אחרים הוסיפו כי "ההתנהגות הזו ילדותית. לתקוף את הפקידות המקצועית מזכירה את השיטות של נתניהו".
אחד הבכירים במשרד הבריאות תקף את בנט בחריפות ואמר: "מערכת הבריאות ובתי החולים בפרט נושאים בעול המגפה כבר יותר משנה וחצי, למרות שלא ניתנו להם אמצעים מספיקים לעשות כן. בעוד שבמדינות מערביות אחרות יש יחס טוב לרופאים ולאחיות המופקדים על הטיפול בחולי הקורונה ובחולים האחרים, הצוותים הרפואיים בישראל נותנים את כל מה שיש להם - הגם שהם נאלצים לסחוב את האלונקה כבר שנים, גם במשבר הנוכחי - עם הרבה פחות ידיים עובדות. במקום לשבח את מערכת הבריאות הישראלית ולתת לה רוח גבית - ראש הממשלה בחר להעליב ולבזות אותה. זו לא הדרך להשיג את שיתוף הפעולה ואת המחויבות שלנו בזמן מלחמה".