הר הבית שוב במוקד: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר הבוקר (שני) כי היה מקים בית כנסת בהר הבית, וטען ל"דין שווה בין יהודים למוסלמים" במקום. שר הפנים משה ארבל קרא לראש הממשלה "להעמיד אותו במקום", ובלשכת ראש הממשלה שוב נדרשו להבהיר במהירות ש"אין שינוי בסטטוס-קוו".
תיעוד: משתחווים בהר הבית
(צילום: בידינו)

3 צפייה בגלריה
יהודים משתווחים בהר הבית ללא הפרעה מהמשטרה
יהודים משתווחים בהר הבית ללא הפרעה מהמשטרה
שוטרת מג"ב בגבה למתפללים בהר הבית
(צילום: בידינו)
דברי בן גביר הגיעו אחרי שאתמול בבוקר תיעדה עצמה קבוצת יהודים כשהיא מתפללת לצד שוטרים שעומדים, משוחחים ולא עושים דבר למנוע זאת מהם - על אף שפעולה זו אינה מותרת על-פי הנהלים במקום. המתפללים השתטחו על הרצפה ושרו גם לצד לוחמת מג"ב שישבה לצידם כשגבה מופנה אליהם.
בן גביר אמר את הדברים בריאיון בגלצ. "מותר לך להתפלל. זה לא חוקי למנוע ממך להתפלל. לצערי סידור לא ייתנו להכניס", אמר בן גביר. "אפילו בנט נתן להתפלל, אמנם בלחש. אמרתי שאין דבר כזה - יהודי לא יפחד להתפלל. למה? כי חמאס כועס? המדיניות בהר הבית מאפשרת להתפלל, נקודה. ראש הממשלה, ואני לא ארחיב בנושא הזה, ידע שכשהצטרפתי לממשלה, אני אמרתי את זה בצורה הכי פשוטה. לא תהיה אפליה. אני כשר לביטחון לאומי - המדיניות שלי היא לא לאפשר גזענות בהר הבית. השוטר צריך לפעול לפי חוק - ואסור לו לפעול בגזענות".
הוא הוסיף: "שנה וחצי אני עושה דיוני מטה על הר הבית. אני לא שר מאתמול. אם הייתי עושה כל מה שאני רוצה בהר - מזמן דגל ישראל היה מונף שם".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ביקר בחמ"ל אגף המבצעים של צה"ל
שר הביטחון יואב גלנט ביקר בחמ"ל אגף המבצעים של צה"ל
גלנט. "בן גביר מסכן את הביטחון הלאומי ואת המעמד הבינלאומי"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "ערעור הסטטוס קוו בהר הבית הוא מעשה מסוכן, מיותר וחסר אחריות. פעולותיו של בן גביר מסכנות את ביטחונה הלאומי של מדינת ישראל ואת מעמדה הבינלאומי. הפעולה שביצע צה״ל אתמול לבלימת מתקפת חיזבאללה חיזקה את מדינת ישראל, הצהרותיו של בן גביר - מחלישות אותנו".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "נתניהו הוציא הודעה 'שאין שינוי בסטטוס קוו', אכן אין שינוי, הסטטוס קוו היה ונשאר שבן גביר לא סופר אותו ממטר ונתניהו איבד שליטה על הממשלה".
ארבל מצידו הזהיר כי "דבריו חסרי האחריות מעמידים במבחן את הבריתות האסטרטגיות של ישראל עם מדינות מוסלמיות המהוות קואליציה במאבק בציר הרשע האיראני. חוסר תבונתו עלול לעלות בדמים". בסביבת בן גביר תקפו את שר הפנים: "חנפן השמאל הבלתי נלאה משה ארבל פוזל מיום כניסתו לכנסת לתפקיד שופט עליון. הוא חנפן בלתי נלאה, לשמאל, לערבים, למערכת המשפט, ובמקרה של הר הבית גם לחמאס ולווקף. עצם ההאשמה הקבועה שלו נגד יהודים, מייצרת סיכון ביטחוני. מצביעי ש"ס בחרו ימין וקיבלו את משה מרצ ארבל".
3 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
בן גביר בהר הבית
(צילום: ארנון סגל)
שר החינוך יואב קיש אמר כי "כל שינוי בסטטוס קוו בהר הבית, בדגש על זמן מלחמה, צריך להתבצע במקצועיות בקבינט יחד עם בחינת כל המשמעויות וההשלכות. האמירה חסרת האחריות של השר בן גביר בתקשורת בנושא זה היא פופוליסטית מיותרת וטיפשית".

העלמת עין

לאחר תשעה באב, נראה כי חל שינוי בהתנהלות המשטרה בהר הבית בנוגע לתפילת יהודים במקום. במקרים שונים תועדו עשרות יהודים משתחווים בשטח ההר לעיני שוטרים שלא עושים דבר כדי למנוע זאת בניגוד לעבר. תופעה זו יכולה להעיד על מדיניות חדשה שמובלת, או התעלמות מהנהלים המוסכמים.
יש לציין שהעלמת העין מצד המשטרה בנוגע להשתחוויות נעשית בעיקר בחלקו המזרחי של המתחם. ייתכן שהשוטרים רואים בצד המזרחי אזור שעשוי "לעורר פחות אש", שכן הוא מרוחק יותר ופחות מבקרים ערבים עוברים במקום מדי יום. פעילי הר הבית, מצידם, מצביעים גם על סיבה הלכתית שבשמה "טבעי" יותר להתפלל בצד המזרחי: יש יותר הסכמה כי שם למעשה הר הבית המקורי והמקודש.
כל זה קורה בזמן שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קורא לאפשר חופש פולחן ליהודים בהר הבית. בתשעה באב הוא עלה להר, והכריז כי "המדיניות היא לאפשר תפילה". זמן קצר לאחר מכן ראש הממשלה בנימין נתניהו התנער מאמירה זו, והודיע כי "אין מדיניות פרטית של שר כלשהו בהר הבית – לא של השר לביטחון לאומי ולא של שום שר אחר. כך היה תמיד בכל ממשלות ישראל. המדיניות של ישראל בהר הבית לא השתנתה – כך היה וכך יהיה".
בתשעה באב השנה נרשם שיא בעליית יהודים להר הבית, לפי מינהלת הר הבית, שדיווחה על 2,663 אנשים שהגיעו במהלך הצום. 11 מתפללים עוכבו אז על־ידי המשטרה שהודיעה ש"הכללים בהר לא שונו". עם זאת, יהודים שהשתחוו בחלקו המזרחי של ההר אמרו כי זכו ל"העלמת עין מצד המשטרה".
במפלגות החרדיות תקפו את בן גביר בחריפות על חוסר אחריותו בעקבות התנהלותו. רבני העיר ירושלים כינו את העולים להר "שוליים קיצוניים", והדגישו את האיסור ההלכתי שבדבר. גורמי ביטחון מזהירים לא מכבר שמדיניות כזו עלולה להצית "מלחמת דת" במזרח התיכון, או להביא להסלמה רבתי במצב הביטחוני במזרח ירושלים וביהודה ושומרון.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת לאבטח ולאפשר ביקורים של תיירים וישראלים בשעות ובימי הביקור המקובלים. כל חריגות מכללי הביקור וכל ניסיון להפר את הסדר הציבורי במקום, מטופלים בהתאם".
פורסם לראשונה: 00:03, 26.08.24