11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ משוחח עם עיתונאים ב מטוס פרטי שלו אחרי עצרת בחירות ב טקסס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ משוחח עם עיתונאים ב מטוס פרטי שלו אחרי עצרת בחירות ב טקסס
טראמפ. "הוא ויועציו הופתעו מהתזמון"
(צילום: AP)
החלטת חבר המושבעים במנהטן על האישום הפלילי נגד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, צעד חסר תקדים בהיסטוריה האמריקנית, תביא את הנשיא לשעבר לבית המשפט ביום שלישי הקרוב – שם הוא יעבור הליך דומה לכל נאשם בפלילים בארה"ב, אבל גם שונה. סעיפי האישום הפלילי נגד טראמפ, בגין תשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, עדיין לא פורסמו – וייתכן שייוודעו רק עם הגעתו לבית המשפט. הלילה דווח כי מדובר ביותר מ-30 סעיפים.
החדשות שהגיעו הלילה על האישום נגד הנשיא לשעבר, שמוביל במרוץ בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות 2024 חרף ההפסד לג'ו ביידן בבחירות ב-2020, עשויות להוביל לטלטלה בקרב הרפובליקנים. טראמפ עצמו, שמסובך משפטית בעוד שורה של תיקים ותביעות, כולל פרשת המסמכים המסווגים שלקח איתו ועל פי החשד הסתיר באחוזתו, כבר הבהיר שהוא מתכוון לרוץ לבית הלבן גם אם יוגש נגדו כתב אישום.
11 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בנשיא ארה"ב לשעבר דונאלד טראמפ
הפגנת תמיכה בנשיא ארה"ב לשעבר דונאלד טראמפ
תומכי טראמפ בפלורידה, הלילה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
עורכת הדין של טראמפ, סוזן נשלס, אמרה הלילה כי הנשיא לשעבר צפוי להגיע לדיון הקראת האישום נגדו – שיהיה ההופעה הראשונה שלו בבית המשפט – ביום שלישי הקרוב. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", טראמפ, ששהה באחוזת מאר א-לאגו בפלורידה, הופתע יחד עם עוזריו מהתזמון של ההחלטה. לפי הדיווח, הנשיא לשעבר ואנשי הצוות שלו האמינו שכל החלטה של חבר המושבעים תתקבל בעוד שבועות – או אפילו כלל לא.
ב"ניו יורק טיימס" נטען כי כמה מעוזריו של טראמפ סברו שלא תתקבל כל החלטה עד סוף החודש הבא. אחרי שנודע לו על ההחלטה, לפי הדיווח, טראמפ כעס – אבל לא התמקד בהשלכות הפליליות שעשויות להיות להחלטת חבר המושבעים – אם כי לאלה הפוליטיות. טראמפ ישב אמש לארוחת ערב עם אשתו מלניה והוריה במאר א-לאגו, ובתקופה האחרונה נהג לספר על מצב רוח טוב ותחושה שהתיק שאותו מנהל התובע המחוזי במנהטן אלווין בראג התפרק.

איך זה יתנהל?

אחרי החלטת חבר המושבעים, צפוי טראמפ להגיע למנהטן ולהסגיר את עצמו, כאמור – ביום שלישי – בתיאום עם התובע המחוזי. כשיגיע למנהטן, הוא ייעצר על ידי בלשים מטעם לשכת התובע המחוזי, וכך יימנע ממעצר פומבי ומ"מצעד בושה" כשהוא אזוק. אחרי המעצר, יילקחו מטראמפ טביעות אצבע, הוא יצולם למאגרים המשטרתיים ואז יעבור תחקור על ידי הבלשים שיכינו דוח מעצר.
אחרי שהם עוברים את כל ההליכים הללו, נאשמים בארה"ב בדרך כלל נלקחים לתא המתנה ליד בית המשפט, שם הם מחכים לדיון הקראת האישום. תובעת לשעבר במשרד התובע של מנהטן העריכה בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" כי טראמפ יזכה לתנאים מותאמים משיקולי אבטחה, ולכן ידלג על השלב שבו הוא נשלח לתא המתנה. טראמפ מאובטח על ידי השירות החשאי, שכנראה יהפוך את בית המשפט לאזור מוגן וסטרילי.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו יורק מציבים גדרות ליד בית המשפט הפלילי ב מנהטן לקראת אפשרות מעצר של דונלד טראמפ כתב אישום פרשת סטורמי דניאלס
ארה"ב ניו יורק מציבים גדרות ליד בית המשפט הפלילי ב מנהטן לקראת אפשרות מעצר של דונלד טראמפ כתב אישום פרשת סטורמי דניאלס
מציבים גדרות ליד בית המשפט במנהטן
(צילום: Gettyimages)
11 צפייה בגלריה
"טראמפ כל הזמן משקר". שלט ליד בית המשפט במנהטן, אחרי ההחלטה
"טראמפ כל הזמן משקר". שלט ליד בית המשפט במנהטן, אחרי ההחלטה
"טראמפ כל הזמן משקר". שלט ליד בית המשפט במנהטן, אחרי ההחלטה
(צילום: EPA)
לפי הנהוג, נאשמים בפלילים בארה"ב בדרך כלל נאזקים כשהם מסגירים את עצמם, אבל לא ברור אם זה יקרה במקרה של טראמפ. ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי אנשי השירות החשאי יתאמו עם בית המשפט ואנשי התובע המחוזי אם טראמפ ייאזק, אך לפי ההערכות זה כנראה לא יקרה. ב"גרדיאן" דווח בשבוע שעבר כי טראמפ מעדיף להפוך זאת למפגן של "התרסה", וידרוש להיאזק. כך, לשיטת הנשיא לשעבר, תחוזק טענתו לרדיפה פוליטית מצד התובע המחוזי במנהטן, איש המפלגה הדמוקרטית.
בדיון בבית המשפט, צפוי השופט לשאול את טראמפ אם הוא מודה, או רוצה להמשיך לשלב הטיעונים בעונש. טראמפ צפוי לא להודות – ואז יתחילו עורכי דינו של הנשיא לשעבר לתאם עם התביעה לוחות זמנים והליכים הנוגעים להוכחות. אם העבירות נגד טראמפ ייחשבו ברמה נמוכה, הוא צפוי להשתחרר – ויוכל לחזור לפלורידה באותו יום. מאותן סיבות, להערכת תובעים לשעבר, הנשיא לשעבר לא ייכנס לכלא גם אם יורשע. הליכים משפטיים בניו יורק נחשבים ארוכים, ופסק הדין במשפט עשוי להינתן בעוד חודשים - ואפילו בעוד יותר משנה.
לפי ה"ניו יורק טיימס", בכירים בלשכת התובע בניו יורק ערכו בימים האחרונים דיונים לקראת ההחלטה על אישום נגד הנשיא לשעבר טראמפ. במסגרת ההיערכות לאפשרות הזו, הוצבו מחסומי ברזל סביב מגדל טראמפ בניו יורק, וסביב בתי המשפט הפליליים במנהטן. בניו יורק גם נערכים להפגנות אפשריות מצד תומכי הנשיא לשעבר.

טראמפ: "חף מפשע לחלוטין"

התיק נגד טראמפ נוגע לפרשת דמי השתיקה ששילם לכאורה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. במסגרת הפרשה חשוד הנשיא לשעבר כי בשנת 2016 הורה לעורך דינו דאז מייקל כהן לשלם בשמו דמי שתיקה לדניאלס ולדוגמנית פלייבוי קרן מקדוגל, שטענו כי ניהלו עם טראמפ קשרים מיניים.
דניאלס, ששמה האמיתי הוא סטפני קליפורד, קיבלה 130 אלף דולר, ומקדוגל קיבלה 150 אלף דולר. כהן הודה ב-2018 בהסדר טיעון כי שילם את הכסף הזה "כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות", כלומר למנוע מהשתיים לחשוף את קשריהן עם טראמפ ולגרום לו מבוכה ערב ההצבעה. על עורך הדין, שהודה גם בעבירות נוספות, נגזרו שלוש שנות מאסר, והוא ריצה אותן מדצמבר 2018 עד נובמבר 2021.
11 צפייה בגלריה
ביידן עדיין לא הגיב, פנס טוען: "שערורייה"
ביידן עדיין לא הגיב, פנס טוען: "שערורייה"
ביידן עדיין לא הגיב, פנס טוען: "שערורייה"
(צילום: AFP)
הנשיא לשעבר אמר כי הוא "חף מפשע לחלוטין", ואחר כך טען: "מדובר ברדיפה פוליטית ובהתערבות בבחירות ברמה הגבוהה ביותר בהיסטוריה. הדמוקרטים מהשמאל הקיצוני - אויביהם של הגברים והנשים החרוצים במדינה הזו - פתחו בציד מכשפות נגדי מהרגע שבו ירדתי מהמעלית הזהובה במגדל טראמפ ועוד לפני שהושבעתי כנשיא ארה"ב, במטרה להשמיד את תנועת 'להחזיר את אמריקה לגדולתה'".
טראמפ האשים כי "אתם זוכרים את זה בדיוק כמוני: רוסיה, רוסיה, רוסיה, התרמית של מולר, אוקראינה, אוקראינה, אוקראינה, תרמית ההדחה 1, תרמית ההדחה 2, הפשיטה הלא-חוקית והלא-חוקתית במאר א-לאגו, ועכשיו זה. הדמוקרטים שיקרו, רימו וגנבו באובססיה שלהם 'לתפוס את טראמפ', אבל עכשיו הם עשו דבר שלא מתקבל על הדעת - הגשת כתב אישום נגד אדם חף מפשע לחלוטין, באקט בוטה של התערבות בבחירות".
סגנו של טראמפ לשעבר מייק פנס אמר בריאיון ל-CNN הלילה כי הגשת כתב האישום נגד הנשיא לשעבר היא "שערורייה". פנס הוסיף כי "עבור מיליוני אמריקנים, כתב האישום נראה כלא יותר מרדיפה פוליטית", וטען כי האשמת הנשיא לשעבר היא "פגיעה במדינה" ותסייע רק לזרוע פילוג בין האזרחים.
מושל פלורידה רון דסנטיס, יריבו העיקרי של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים, האשים את התובע הכללי במנהטן כי הוא "מכופף את החוק כדי לתקוף יריב פוליטי". דסנטיס הוסיף כי "ניצול מערכת המשפט כנשק לקידום אג'נדה פוליטית הופך את שלטון החוק על ראשו", והצהיר כי פלורידה לא תסייע אם תוגש בקשת הסגרה נגד טראמפ, "לנוכח הנסיבות המפוקפקות" הנוגעות להגשת כתב האישום.
הנשיא ג'ו ביידן עדיין לא התייחס להחלטה על כתב האישום הפלילי נגד טראמפ, אבל חלק מחברי מפלגתו כבר התייחסו. "אף אחד לא מעל החוק. לכל אחד יש זכות למשפט להוכיח שהוא חף מפשע. מקווה שהנשיא יכבד את המערכת שמעניקה לו את הזכות הזו", כתבה ננסי פלוסי, לשעבר יו"ר בית הנבחרים. היא הוסיפה כי חבר המושבעים "פעל על פי העובדות והחוק".