4 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
מודל הכיתה הירוקה - כבר אחרי סוכות?
(צילום: רויטרס )
משרד החינוך מנסה להקדים את כניסתו לתוקף של מודל "הכיתה הירוקה", ומעוניין שהנוהל ולפיו במקרה של תלמיד מאומת לא תיכנס כיתה שלמה לבידוד, יחל כבר אחרי סוכות. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות". לפי המתווה, התלמיד עצמו יישלח הביתה, ואילו חבריו יעברו בדיקות יומיות. מי שיקבל תוצאה שלילית יגיע לבית הספר כרגיל. את הערכות לשבוע הבדיקות יקבל כל הורה בכיתה מבית הספר ברגע שיתגלה כי יש תלמיד חולה.
פיילוט "הכיתה הירוקה" מתקיים בכיתות המגזר החרדי ובחברה הערבית, שם נשמר הרצף הלימודי גם בתקופה זו. שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, מעוניינת להחיל אותו מיד לאחר חופשת סוכות ולא להמתין לתוצאות הפיילוט. מדובר במתווה שגובש בשיתוף פרופ' גילי רגב וד"ר איתי פסח מבית החולים שיבא, וזוכה לתמיכה של מומחים כמו פרופ' ערן סגל ופרופ' איתמר גרוטו. בישיבת הממשלה האחרונה תמכו בהקדמתו השרות אורית פרקש-הכהן, אורנה ברביבאי וקארין אלהרר.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון בביקור בבית הספר המאוחד ירוחם
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון בביקור בבית הספר המאוחד ירוחם
"צריכים לנהל סיכונים". שאשא ביטון ובנט
(צילום: חיים הורנשטיין)
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לילדים
בדיקות קורונה לילדים
המתווה יאפשר למידה רציפה. בדיקות קורונה לילדים
(צילום: ריאן פרויס)
בנט: אנחנו עובדים על הקדמת מתווה הכיתה הירוקה
(צילום: משה מזרחי, גיל יוחנן )

"אנחנו צריכים לנהל סיכונים", אמרה שאשא ביטון, "רוב התלמידים שיצאו לבידוד בעקבות חשיפה למאומת התגלו כשליליים. ישנה חשיבות אדירה לייצר למידה רציפה ושגרה מלאה על מנת לצמצם את הפערים הלימודיים והחברתיים שחלו בשנה שחלפה. גם המשק הישראלי ייצא נשכר ממתווה 'הכיתה הירוקה' ומבדיקות האנטיגן כי כך חוסכים ימי עבודה יקרים של ההורים".
ראש הממשלה נפתלי בנט הסכים כי יש היגיון בצעד זה ואף אמר דברים דומים בריאיון ל-ynet. "אני יכול לומר שאנחנו פועלים למתווה לפיו רק הילד המאומת ייצא לבידוד ושאר הילדים בכיתה ייבדקו באופן תדיר יום אחרי יום", אמר בריאיון בשבוע שעבר. "אנחנו קוראים לזה 'כיתה ירוקה', אני בוחן אם להקדים ל-30 בספטמבר, נודיע על זה בימים הקרובים".
בין אם המתווה יוקדם ובין אם לא - תלמידי בתי הספר היסודיים יחויבו לבצע בדיקת קורונה ביתית כתנאי לכניסה למוסדות החינוך בתום חופשת חג הסוכות. קבינט הקורונה יחליט השבוע מה יהיה הנוהל המדויק שיאפשר לוודא כי ההורים אכן דאגו לכך שילדיהם יעברו את הבדיקה. מבצע "אנטיגן 2" יתקיים גם בקרב תלמידי הגנים בני שלוש ומעלה, אך ההחלטה להפוך את הבדיקה לתנאי מחייב חלה רק על תלמידי היסודיים.
4 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
מבצע "אנטיגן 2" - גם בקרב תלמידי הגנים
(צילום: EPA)
במסגרת המבצע מוזמנים ההורים לאסוף ערכות בדיקה ביתיות, המחולקות באמצעות מד"א. הם מתבקשים לבצע את הבדיקה ב-29 בחודש - יממה לפני החזרה לבתי הספר לאחר חופשת סוכות. במהלך המבצע יחולקו 1.6 מיליון ערכות בדיקה.
כזכור, לקראת תחילת שנת הלימודים נערך מבצע "אנטיגן 1", שבו חולקו 1.9 מיליון ערכות. לפי משרד החינוך, בדרך זו אותרו 8,000 תלמידים חיוביים לקורונה, וכתוצאה מכך נמנע בידודם של כ-180 אלף תלמידים. הביקורת על המבצע הייתה שהוא התבסס על אמון ושיתוף פעולה מצד ההורים, והבדיקה לא הייתה חובה. היו שטענו כי הורים רבים לא בדקו את ילדיהם ולא הצהירו אמת בנוגע למצבם הבריאותי. עכשיו יצטרך קבינט הקורונה למצוא שיטה לפקח על ההורים באופן אפקטיבי.