3 צפייה בגלריה
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
הנפת דגלי פלסטין באוניברסיטת תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) פרסם היום (חמישי) התנגדות נחרצת להצעת החוק שלפיה סטודנט שיניף דגל פלסטין או יביע תמיכה במעשה טרור במוסד אקדמי יושעה לתקופה שלא תפחת מ-30 ימים. "מדובר בפוליטיזציה והתערבות עמוקה ובלתי סבירה בפעילות הקמפוסים, ניסיון להפוך את הנהלות המוסדות לשוטרים, שופטים ואף תליינים בעבירות שאין בינן לבין האקדמיה דבר וחצי דבר", אמרו בוועד.
הצעת החוק של ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) "הרחקת סטודנטים תומכי טרור ממוסד לימוד ופירוק תאים תומכי טרור" תובא להצבעה ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לחקיקה. "הדעת אינה נותנת שסטודנטים ייאלצו ללמוד לצד מי שהביעו תמיכה מפורשת בטרור מול שתיקה מוחלטת של הנהלת המוסדות", ציינה ח"כ סון הר מלך.
הצעת החוק קובעת כי בחוק זכויות הסטודנט יוסף איסור להביע במוסד אקדמי תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, להביע תמיכה במעשה טרור או בארגון טרור והנפת דגל של מדינת אויב, ארגון טרור או הרשות הפלסטינית.
3 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך בהגיעה למח"ש
ח"כ לימור סון הר מלך בהגיעה למח"ש
ח"כ סון הר מלך
(צילום: רפי קוץ)
לפי ההצעה, סטודנט שעבר על ההוראות יושעה כאמור על-ידי המוסד האקדמי לתקופה שלא תפחת מ-30 ימים. סטודנט שחזר על העבירה יורחק לצמיתות ותישלל זכאותו לקבל תואר אקדמי בישראל או להכרה בתואר אקדמי מחו"ל למשך חמש שנים.
עוד נקבע בהצעת החוק כי המוסדות האקדמיים ימנעו המשך קיומו ופעילותו של תא סטודנטים שעבר על ההוראות. המוסד האקדמי ירחיק לאלתר ולצמיתות סטודנט המשתייך לארגון טרור או שהורשע בעבירת טרור. הר מלך ציינה בדברי ההסבר להצעת החוק כי "מוסדות אקדמיים הפכו בשנה האחרונה לבמת הסתה מרכזית במדינת ישראל".
היא הוסיפה כי "באוניברסיטאות תל אביב, בן גוריון והאוניברסיטה העברית קיימו הסטודנטים הפגנות מפורשות בעד אינתיפאדה ובמקרים מסוימים קראו באופן מפורש קריאות בעד מחבלים מארגוני טרור. סטודנטים נעצרו בחשד למעורבות באירוע טרור והורשעו ולא ניתן מענה הולם מצד המוסדות האקדמיים. יום העצמאות הפך בישראל ליום הנפת דגלו ארגון הטרור אש"ף במוסדות אקדמיים הממומנים בידי מדינת ישראל שזהו יום עצמאותה הריבוני".

"הופכים אותנו לזרועות של משטרת ישראל והשב"כ"

לקראת הדיון בהצעת החוק בוועדת השרים, מסר ועד ראשי האוניברסיטאות את עמדתו למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). "אנחנו סבורים שמדובר בהצעת חוק בעייתית ומסוכנת ומביעים תקווה ששר החינוך ויו"ר המל"ג יעשה כל שביכולתו על-מנת לבלום את קידומה של ההצעה בוועדת השרים לחקיקה ובכנסת".
בוועד ראשי האוניברסיטאות אמרו עוד כי "הצעת החוק מבקשת להפוך את המוסדות להשכלה גבוהה לזרועות של משטרת ישראל והשב"כ, לחייב אותם לעקוב אחרי מאות אלפי הסטודנטים הנמצאים בתחומם, ולחייב את המוסדות להטיל עונשים על פעולות שכיום חוסות ברובן תחת הגנת חופש הביטוי - זאת גם לפי פסיקות של בתי המשפט, גם לפי הנחיות היועמ"ש וגם לפי הוראות משטרת ישראל".
מחאה באוניברסיטת בן גוריון: דגלי פלסטין מצד אחד ומצד שני דגלי ישראל
(צילום: הרצל יוסף, תנועת אם תרצו)

ראשי המוסדות האקדמיים מציינים כי "אין להטיל על האקדמיה הישראלית את תפקיד רשויות האכיפה בישראל. זה לא רק לא תפקידה, גם אין ביכולתה ליישם פעולות אלה. הנזק מקידום חיקוק זה רב בהרבה מהתועלת. הכנסת שיקולים פוליטיים להחלטה אקדמית של הפסקת לימודים או סילוק מלימודים אקדמיים - היא החלטה שתפגע קשות במוסדות להשכלה גבוהה, ובמעמד האקדמיה הישראלית בעולם.
"זהו מהלך שיצדיק את כל הטיעונים של ארגוני ה-BDS, ויביא לגל של חרמות אקדמיים על המוסדות הישראליים בעולם כולו. למותר לציין, ששיתופי פעולה אקדמיים עם אוניברסיטאות נחשבות בחו"ל ומענקי מחקר מקרנות בינלאומיים גם הם יועמדו בספק או אף יבוטלו בטווח הארוך. הזכות לחינוך, הזכות לחופש הביטוי, הזכות לרכוש מקצוע ועיסוק וכמובן הזכות ללמוד - היא נחלתם גם של מפירי החוק ואף של פושעים מורשעים שנגזר דינם. מעולם לא נסגר תא פוליטי בקמפוס, ביוזמת או בהחלטת הנהלת מוסד, זהו מהלך דרקוני ומסוכן ביותר".
3 צפייה בגלריה
סכנת מקרתיזם
סכנת מקרתיזם
האיגרת של נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' פורת
נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' אריאל פורן ציין באיגרת שכתב בנושא כי "הרשות הפלסטינית אינה מדינת אויב ואינה ארגון טרור. הנפת הדגל שלה היא פעולה החוסה תחת הגנת חופש הביטוי. אם נאכוף את החוק הזה, במידה שאכן יהפוך לחוק, ניאלץ כנראה להרחיק מן האוניברסיטה חלק ניכר מתלמידינו, אשר בצדק לא ישלימו עם דיכוי כזה ולא יהססו להניף את דגל הרשות הפלסטינית.
"איסור הנפת דגל הרשות הפלסטינית כאשר לצידו חיוב בהטלת עונש דרקוני עקב הנפת הדגל, אם יחוקק חס וחלילה, יהיה לא חוקתי, אני משוכנע שכך גם יפסוק בג"ץ, ועל כן אוניברסיטת תל אביב לא תראה עצמה מחויבת לפעול על פיו".