שטף ההודעות מפי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלשכתו ב-24 השעות האחרונות מסמן שתי התפתחויות מדאיגות ביותר. האחת, הקשחה פומבית של עמדות ממשלת ישראל בנושאי הליבה של המשא ומתן, שעצם פרסומן מעכב את השיחות, וההתעקשות עליהן עלולה לגרום לפיצוץ המגעים. ההתפתחות השנייה היא קרע גלוי בין ראש הממשלה לשני האישים הבכירים ביותר בצוות המשא ומתן: ראש המוסד דוד (דדי) ברנע וראש השב"כ רונן בר.
דברי ראש הממשלה בטקס סיום קורס קצינים
(צילום: דובר צה"ל )

מדובר למעשה בשתי נקודות הנוגעות להיערכות צה"ל לקראת ביצוע השלב הראשון במתווה עסקת החטופים שישראל יזמה, פורסם על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וקיבל את ברכת האו"ם. הנושאים השנויים במחלוקת הם נוכחות צה"ל בציר פילדלפי ודרישת ישראל למנוע מעבר חמושי חמאס חזרה לצפון רצועת עזה במסגרת ביצוע עסקת החטופים.
ההתבטאויות הפומביות של ראש הממשלה המבטאות הקשחה בעמדות ישראל – כפי שסוכמו כבר על ידי נתניהו עם צוותי המשא ומתן – איננה חדשה, אבל ביממה האחרונה מה שנראה כבר כחילוקי דעות עם ראשי צוותי המשא ומתן עד כדי סכנת טרפוד המגעים לעסקת חטופים, עלה מדרגה.
ברנע נסע לקטאר וחזר ודיווח לראש הממשלה, שאישר את הדיווח ושלח אתמול את ראש השב"כ לקהיר לדון בעניין פתרון לבעיית ציר פילדלפי ומעבר רפיח. עם זאת, במקביל נאם ראש הממשלה בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 ומנה ארבע נקודות שעליהן הוא עומד בתוקף שיתקיימו, ואינו מוכן להסכים לדרישות חמאס בעניינים אלה:
1. "כל מתווה חייב לאפשר לישראל לחזור להילחם עד השגת כל מטרות המלחמה".
2. "לא נאפשר הברחות נשק לחמאס ממצרים, בראש ובראשונה על ידי שליטה ישראלית בציר פילדלפי ובמעבר רפיח".
3. "לא נאפשר את חזרתם של מחבלים חמושים או כניסת אמצעי לחימה לצפון הרצועה, רק כך נשמור את ההישגים שהשגנו במלחמה עיקשת ובדמם היקר של לוחמינו".
4. "אני עומד על כך שכבר בשלב הראשון של המתווה מספר מקסימלי של חטופים ישוחרר".
2 צפייה בגלריה
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
מימין לשמאל: בר, נתניהו וברנע
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
ראש המוסד וראש השב"כ תומכים ללא סייג בדרישה הראשונה. חמאס כבר התגמש והוא מוותר וויתר על דרישתו להפסקת המלחמה עוד כשהחל ביצוע עסקת החטופים, כך שבעניין זה אין מחלוקת, וראש המוסד אפילו אמר כמה פעמים שהלחץ הצבאי של צה"ל הוא המנוף העיקרי שבידי מדינת ישראל, והוא אפקטיבי. מלשכת ראש המוסד נמסר עוד אפילו כי הוא עומד מאחורי יישום העיקרון שישראל תוכל לחזור למלחמה כאמצעי לחץ כדי להשיב את כל החטופים כולל הגברים והחיילים בשלב השני. זה הכול.
ראש המוסד וראש השב"כ לא הביעו תמיכה בסעיפים 2, 3 ו-4, אבל לשכת ראש הממשלה הודיעה אתמול בערב כי ברנע אמר לחברי הקבינט ש"בלי עקרונות שעליהם התעקש רה"מ נתניהו לא ננצח ולא נחזיר את החטופים". לדברי מי שהיה נוכח בקבינט, ברנע לא אמר שהוא תומך בכל העקרונות שעליהם התעקש ראש הממשלה, אלא רק על העיקרון הראשון שישראל תוכל לחזור ללחימה אם חמאס לא ימלא את התחייבויותיו. ברנע בשום צורה ואופן לא הביע תמיכה בדרישות של נתניהו בעניין המעבר של אנשי חמאס ואמצעי לחימה לצפון הרצועה.
הבעיה כאן נוגעת להחזקת מסדרון נצרים, הנמתח מגבול ישראל באזור בארי עד לשפת הים לאורך נחל עזה. החזקת המסדרון הזה על ידי צה"ל מונעת תנועה של אזרחי הרצועה וחמושי חמאס צפונה. אבל חמאס דורש שכוחות צה"ל יפנו את היישובים העיקריים באזורים המיושבים של הרצועה, כולל מסדרון נצרים, והוא מעמיד את זה כתנאי מרכזי ובל יעבור.
כדי למנוע מעבר אנשי חמאס, צריך שהם יעברו דרך נקודות ביקורת שבצה"ל מכנים "נקזים". ישנם שניים כאלה – האחד לאורך ציר סלאח א-דין העובר לכל אורך הרצועה מצפון ודרום ומרכז הרצועה, והאחר בציר אל-רשיד העובר לאורך שפת הים. אבל כדי למנוע מעבר פעילי חמאס ואמצעי לחימה צפונה לא מספיק לשלוט בשני הנקזים האלה, כלומר נקודות הביקורת והמעבר, אלא צריך למנוע מעבר לרוחב כל הרצועה. אם צה"ל לא יישאר במסדרון נצרים, אנשי חמאס יוכלו לעבור באין מפריע צפונה.
לכן חמאס דורש שצה"ל יפנה כליל את מסדרון נצרים ויצא מהאזורים המיושבים ברצועה וגם מציר פילדלפי מאותה סיבה עצמה, וראש הממשלה כנראה אומר למתווכות "אם חמאס דורש שצה"ל יצא ממסדרון נצרים, צריך שייכנס כוח אחר שיחליף אותו וימנע את מעבר אנשי חמאס ואמצעי לחימה לצפון הרצועה".
הבעיה עם הדרישה הזו שגם אם חמאס יקבל אותה, יעבור זמן רב מאוד עד שהמתווכות וארה"ב בראשן יצליחו להקים כוח שייכנס במקום צה"ל למסדרון נצרים וימנע בצורה אפקטיבית את מעבר המחבלים צפונה. לכן התעקשות על הסעיף הזה מצד ראש הממשלה, עד כמה שלא תהיה מוצדקת מבחינה מבצעית, פשוט תוקעת לזמן רב את עסקת החטופים על פי המתווה הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
ציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)
משום כך, הדברים שאמר ראש הממשלה אתמול בנאום בבה"ד 1 – ולמעשה עצם אמירתם בפומבי – שומטים את השטיח מתחת לרגליו של ראש המוסד. נוסף על כך, הדברים שפרסמה לשכת רה"מ היום כאילו המשא ומתן על יציאת צה"ל מציר פילדלפי הוא "פייק ניוז", מחבלים באפשרות של ראש השב"כ לנהל מגעים עם המצרים על הסדרה טכנולוגית בשיתוף עם אנשי פת"ח לשעבר לבעיית המעבר בציר פילדלפי ובמעבר רפיח.
ישנם שני הסברים אפשריים. האחד הוא שראש הממשלה בעצם מנסה לשאת ולתת עם חמאס באמצעות המתווכות מעל לראשי צוות המשא ומתן שלו, תוך עקיפתם ושימוש משולב בדבריהם – כלומר, נתניהו הוא השוטר הרע, וראשי צוות המו"מ הם השוטר הטוב על פי התסריט הזה. האפשרות האחרת היא הרבה יותר מקוממת ומדאיגה, והיא שראש הממשלה מעוניין לטרפד את המשא ומתן או למשוך אותו כנראה מחשש לפירוק ממשלתו אם יתפשר עניין מסדרון נצרים וציר פילדלפי, ועדיין לא דיברנו על מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו ומספר הרוצחים שיהיו ביניהם.
שתי האפשרויות מעידות על ממשל לא תקין ועל ניהול משא ומתן "מזויף" על ידי ראש הממשלה – תחילה הוא נותן מנדט לאנשים שהוא שולח מטעמו לדבר עם הקטארים, האמריקנים והמצרים, ומיד אחר כך הוא מודיע מה הם הקווים האדומים שלו, שלא משאירים שום מקום למשא ומתן ולפתרונות יצירתיים – כנראה כדי לפייס את דעתם של שותפיו הפוליטיים. בין אם מדובר במשחק של השוטר הטוב והשוטר הרע, זה לא לגיטימי שראש המוסד וראש השב"כ יהיו קורבנות של מניפולציה כזאת.
אסור לשכוח שהם נושאי תפקידים רשמיים ועומדים בראש שני ארגוני ביטחון מרכזיים של מדינת ישראל, וכשהם יוצאים למשא ומתן בחו"ל הם חייבים לקבל הנחיות ברורות וגיבוי. במיוחד חמורה המניפולציה שעשה רה"מ לדבריו של ראש המוסד, כשיצר רושם כאילו הוא תומך בכל העקרונות שלו, בעוד ברנע הביע תמיכה בעיקרון אחד בלבד ודרש לאפשר לו לשאת ולתת ולמצוא פתרון לסוגיית החזרה של העזתים לצפון הרצועה.
עם ראש השב"כ העימות והמניפולציה פחות פומביים, אבל לא פחות חריפים. אין מנוס מלהגיע למסקנה שראש הממשלה חרד יותר לשלמות הקואליציה שלו מאשר לשלמותם ולשלומם של החטופים.
מטה משפחות החטופים מסר בתגובה כי "אנחנו מחכים ליקירים שלנו 280 ימים ולילות. כל דקה היא נצח עבורנו וכל שנייה היא גיהנום בשבילם. אנחנו זועקים ומזועזעים מההתנהלות חסרת האחריות שעלולה לגרום לפספוס הזדמנות שייתכן שלא תחזור לעולם. זה עכשיו או לעולם לא. עד שכולם יתעשתו ויעבדו יחד אולי כבר לא יהיה את מי להחזיר. המשפחות פונות לראש הממשלה: אנו עומדים מאחורי עסקת נתניהו. עכשיו תורך לעמוד מאחורי העסקה ששמת על השולחן. כאן ועכשיו, כי בשבילם אולי לא יהיה מחר".