הצעת הפשרה האמריקנית שהוצגה לחמאס במסגרת המשא ומתן כוללת חזרת עד 150 אלף עקורים עזתים לצפון רצועת עזה. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מפי גורמים רשמיים הבקיאים בשיחות. "אנחנו לא אופטימיים", אמר גורם רשמי, והזהיר מפני דיווחים על התקדמות בשיחות לעסקה לשחרור חטופים.
2 צפייה בגלריה
כביש החוף אל-ראשיד רצועת עזה
כביש החוף אל-ראשיד רצועת עזה
מחלוקת בנושא חזרת עקורים לצפון הרצועה. עזתים ברחוב א-ראשיד
(צילום: EPA /HAITHAM IMAD)
לפי הדיווח, ההצעה האמריקנית שהציג ראש ה-CIA וויליאם ברנס לישראל, חמאס, קטאר ומצרים במסגרת השיחות בקהיר שנערכו ביום ראשון כוללת גם הפסקת אש שתימשך שישה שבועות, שבמהלכה חמאס ישחרר 40 מתוך 133 החטופים שהוא מחזיק בשבי. זאת, בתמורה לשחרור 900 אסירים פלסטינים שכלואים בבתי הסוהר בישראל, ובהם 100 אסירים שמרצים עונשי מאסר ארוכים בגין עבירות טרור.
גורמים המסייעים לתווך במשא ומתן ציינו כי שני הצדדים עדיין חלוקים בנוגע לכמה נקודות מרכזיות, כולל הנסיבות שבמסגרתן יורשו עקורים פלסטינים לשוב לצפון הרצועה, זהות האסירים הפלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי והאם ההפוגה בת ששת השבועות תהפוך לקבועה.
2 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
"מתעלם מהפיל שבחדר". ברנס
(צילום: AP)
בינתיים, הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס הערב באופן חריג, שכן הוא בדרך כלל עושה זאת בימי חמישי. במקביל, חמאס הודיע למתווכות כי הוא זקוק לזמן כדי לשקול את ההצעה. גורמים בארגון הטרור אמרו לערוץ "א-שרק" הסעודי כי הלשכה המדינית של התנועה עוד בוחנת את ההצעה ואישרו כי יש "מעט התקדמות". עם זאת, לדבריהם, יש צורך לתקן כמה נקודות ולקבל הבהרות נוספות בנושאים אחרים.
עוד הוסיפו הגורמים כי ההצעה כוללת החזרת אזרחים לא חמושים לצפון הרצועה בתנאי שעמדות צבאיות ישראליות ימוקמו במרחק של 500 מטרים מהרחובות סלאח א-דין וא-ראשיד, שדרכן יעברו העקורים.
"העמדה הזו של ראש ה-CIA עדיין מתעלמת מהפיל שבחדר - כלומר, האם מדובר בהפוגה של שישה שבועות לפני מבצע צבאי ישראלי ברפיח ותקיפות ישראליות נוספות, או שמדובר בנקודת הכניסה להפסקת אש קבועה?", תהה דניאל לוי, שהוגדר על ידי וול סטריט ג'ורנל כ"גורם רשמי בממשלה". לדבריו, "אם לישראל יהיה יותר מדי מרחב פעולה בבחירת 100 האסירים הפלסטינים המרצים מאסרים כבדים שישוחררו, זה גם כנראה דיל ברייקר". זאת, משום שבחמאס שואפים לשחרר דמויות פלסטיניות מרכזיות שמוחזקות בכלא הישראלי.
נתניהו: "ניכנס לרפיח, אף אחד לא יעצור אותנו"

מוקדם יותר היום אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו למתגייסים בבסיס הקליטה והמיון במחנה תל השומר כי "אנחנו נשלים את החיסול של גדודי החמאס, כולל ברפיח. אין שום כוח בעולם שיעצור אותנו". לדבריו, "יש הרבה כוחות שמנסים לעשות זאת, אבל זה לא יעזור, משום שהאויב הזה - אחרי מה שהוא עשה - לא יעשה את זה יותר. הוא גם לא יהיה. אנחנו מחויבים לעשות את זה וכל אחד ואחת מכם עכשיו, בגיוס שלכם, תתרמו בדרך זו ובדרך אחרת להשלמת היעד. זה חייב להיות. אחרי שעושים דבר כזה למדינה שלנו - לא יעשו יותר".
נתניהו הוסיף כי "יש לנו שלוש מטרות: אחת, להחזיר את החטופים והחטופות. כל התצפתניות, ולא רק הן, כולם יחד. אנחנו נחזיר את כולם. יעד שני - לחסל את החמאס. יעד שלישי - להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. ויש יעד רביעי - מה שיש בחמאס זה חלק מציר הרשע של איראן, שמכוון להשמיד אותנו. וכשאנחנו מנצחים את החמאס, זה לא רק לנצח את החמאס - זה לנצח את הציר. כולם במזרח התיכון, וגם מעבר לו, יושבים ביציע ומסתכלים מי ינצח על מגרש הזה - ישראל או איראן ושלוחותיה. אתם כבר יודעים מי ינצח".
אתמול הסביר נתניהו כי קיבל "דיווח מפורט" על השיחות בקהיר, ואמר כי "אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו, ובראשן שחרור כל חטופינו והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם. זה יקרה - יש תאריך". בתגובה לדברים ציין דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מת'יו מילר כי "ארה"ב לא עודכנה על תאריך למתקפה ברפיח. וושינגטון לא רוצה לראות פלישה נרחבת אליה".