ג'סינדה ארדרן, שכיהנה עד לאחרונה כראש ממשלת ניו זילנד, נשאה אתמול (יום ד') את נאומה האחרון בפרלמנט. בנאום הפרידה שלה ארדרן הביעה תקווה כי כל אזרחי ניו זילנד יוכלו לראות את עצמם משתלבים בפוליטיקה, גם אם מבחינתם הם לא מנהיגים טיפוסיים.
3 צפייה בגלריה
ג'סינדה ארדרן ראש ממשלת ניו זילנד לשעבר נאום פרידה ב פרלמנט
ג'סינדה ארדרן ראש ממשלת ניו זילנד לשעבר נאום פרידה ב פרלמנט
נאום הפרידה של ארדרן בפרלמנט, אתמול
(צילום: EPA)
ארדרן, אשת מפלגת הלייבור, כיהנה כראש ממשלה משנת 2017. היא נכנסה לתפקיד בגיל 37, והייתה אז מהמנהיגות הצעירות בעולם. שנה לאחר מכן הביאה לעולם בת בכורה. במהלך כהונתה הפכה ראש משלת ניו זילנד לדמות מוכרת ואהודה ברחבי העולם. היא הנהיגה את ניו זילנד במגפת הקורונה, והטילה הגבלות שנחשבו לבין המחמירות ביותר בעולם. הטיפול של ארדרן במגפה נחשב לסיפור הצלחה עולמי, ושיעור התמותה בארצה מהנגיף היה מהנמוכים בעולם.
ארדרן התמודדה גם עם אסונות טבע שהיכו בניו זילנד, ועם הפיגוע שהיה ב-2019 במסגד בכרייסטצ'רץ', שבו נרצחו 51 מתפללים. למרות זאת היא ציינה כי הנושא שמגדיר את הקריירה הפוליטית שלה יותר מכל הוא משבר האקלים. בנאום הפרידה שלה קראה למחוקקים שלא להתייחס למשבר כסוגייה פוליטית, ולהתגבר על המחלוקות כדי להתקדם בנושא.
ראש ממשלת ניו זילנד הדהימה את אזרחיה בחודש ינואר, כשהודיעה על כוונתה לפרוש מהחיים הפוליטיים. "לא נותרה בי אנרגיה למלא את התפקיד, ומבחינתי הגיע הזמן שאעזוב", מסרה בהצהרה כנה לכלי התקשורת. "קיוויתי למצוא במהלך חופשת הקיץ אנרגיה למלא את התפקיד לא רק לשנה הקרובה, אלא לעוד קדנציה נוספת, אך לא מצאתי את הכוחות", אמרה בהצהרתה.
באותה הצהרה הוסיפה: "עם תפקיד כה חשוב באה גם האחריות לדעת מתי אתה האדם הנכון להוביל ומתי אתה לא. אני יודעת מה התפקיד הזה דורש ואני רק בת אדם. פוליטיקאים הם בני אדם". ארדרן הכחישה כי הירידה של מפלגתה בסקרים לקראת הבחירות עמדה מאחורי ההחלטה שלה. "אני לא עוזבת כי אני מאמינה שלא נוכל לנצח בבחירות, אלא כי אני מאמינה שאנחנו יכולים לעשות זאת, ונצטרך כתפיים רעננות לאתגר הזה", הדגישה בינואר.
ארדרן עזבה את תפקידה כראש ממשלה בחודש ינואר, אך נשארה בפרלמנט כמחוקקת עד חודש אפריל – כדי להימנע מקיומן של בחירות מוקדמות בניו זילנד. הבחירות הכלליות במדינה יתקיימו בחודש אוקטובר. מי שהחליף אותה בראשות הממשלה הוא כריס היפקינס.
בנאום אמוציונאלי בפרלמנט אמרה ארדרן כי היא מעולם לא חשבה שהיא נועדה להיות ראש ממשלה, ומקווה שהציגה מנהיגות מסוג אחר. "אתה יכול להיות אדם חרד, רגיש ואדיב", אמרה ארדרן. "את יכולה להיות אמא - או לא, מורמונית לשעבר - או לא. את יכולה להיות 'חנונית' או אדם שנוטה לבכות ולחבק. אפשר להיות כל הדברים האלה - וגם להנהיג. בדיוק כמוני", אמרה ארדרן למחוקקים כשדמעות בעיניה. חברי הפרלמנט הריעו ממושכות לראש הממשלה לשעבר.
ראש הממשלה היפקינס מינה שלשום את ארדרן להיות חברה בוועדה שנאבקת באלימות קיצונית ברשת – ועדה שהוקמה אחרי הטבח בכרייסטצ'רץ'. היא לא תקבל שכר על השתתפותה בוועדה.