בסוף חודש נובמבר ביקר בישראל האיש העשיר בעולם אילון מאסק. הוא סייר בכפר עזה בליווי ראש הממשלה בנימין נתניהו, והזדעזע מהעדויות על טבח 7 באוקטובר. נתניהו הקרין לו בביקור את "סרטון הזוועות" של דובר צה"ל, שכולל תיעודים קשים לצפייה מהטבח ולא נחשף עד כה לקהל הרחב, והציע לו לקחת את הסרטון או גרסה מקוצרת שלו ולשתף בחשבונו ברשת X, שלו יותר מ-200 מיליון עוקבים. מאסק הסכים וביקש באותה הפגישה להעביר לו את הסרטון - אבל זה לא קרה.
אילון מאסק בסיור בכפר עזה, בנובמבר האחרון
(צילום: עומר מירון / לע"מ)

הנושא "נפל בין הכיסאות", ולא ניתנו לכך האישורים הנדרשים. בכך החמיצה מדינת ישראל אולי את ההזדמנות הנדירה ביותר להפצת הסרטון בפני קהלי ענק בעולם – מה שאולי היה מטה את הכף בקרב ההסברה, שבו מדינת ישראל הפסידה.
גורם בכיר במערך ההסברה שהיה מעורב בנושא, אמר כי ההסכמה של מאסק הייתה "הזדמנות חסרת תקדים" לשתף את העולם במראות המזעזעים. "עם זאת, קיים איסור לשתף את הסרטון על-ידי גורמים משפטיים וצבאיים, שביקשו אישור של כלל המשפחות להקרנתו, מה שלא היה אפשרי", לדבריו.
גורם באחד מגופי ההסברה במדינה אמר: "דובר צה"ל ייצר מוצר מדהים, ממש היסטוריה הסברתית. אבל ראו אותו פחות מ-10,000 בני אדם בכל העולם. הייתה התעקשות ליצור תחושת 'פומו', שבה רק מעטים רואים את הסרטון, וכך כולם ידברו עליו וינסו לראות אותו". מן הצד השני, לדברי אותו גורם, "כל מי שהתעסק בזה במערך ההסברה הלאומי ובמשרד החוץ רצה להפיץ אותו לעולם".
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
הסכים לשתף את הסרטון ברשת X. אילון מאסק
(צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes/File Photo)
הגורם הוסיף: "המסר שהעבירו לנו היה שיש התחייבות כלפי משפחות של קורבנות שנראים בסרטון, ושיש מגבלות חוקיות ומשפטיות, שלפיהן למדינה אסור להפיץ תכנים כאלה". לדבריו, "זה נשמע לנו תירוץ מוזר מאוד. הצענו להוציא את הקטעים הרגישים, ולעשות סרטון קצר יותר - 25 דקות במקום 47, אבל גם לזה לא הסכימו".
"רבים חושבים שיש פה פספוס גדול. צריך היה להקרין את הסרטון בטיימס סקוור ובכל הרשתות בעולם", הוסיף הגורם. "מצד אחד נטען שאין אישור, ומצד שני היו טענות שגורמים משפטיים של הממשלה מונעים את ההפצה. היום הם מכחישים, אבל כולם יודעים שמאחורי הקלעים המשפטנים טרפדו את זה. יש פה כלי הסברתי אדיר שכל מי שראה אותו עבר זעזוע עמוק".
הגורם גם גילה שהיו עוד ניסיונות לפרסם גרסה קצרה של הסרטון לרשתות בעולם, אך כשאלו ביקשו לדעת אם מדובר בסרטון המפורסם של דובר צה"ל, ונענו שלא - הן סירבו לשדרו, כי לא רצו להסתמך על הדלפות והתעקשו לשדר אך ורק את הסרטון המלא של דובר צה"ל.

"במקום שבוע הקרנות, עשו מזה השקה של רולקס"

גורם נוסף שהיה מעורב במאמצים מאחורי הקלעים לפרסם את סרטון הזוועות סיפר: "תלשנו שערות מרוב תסכול. הכול התנהל בעצלתיים. לא היה מישהו עם אומץ שיקבל אחריות, וכל הזמן גלגלו את זה למשפטנים שהטילו וטו".
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במשלחת ישראל באו"ם בהקרנת סרט הזוועות של דובר צה"ל באוניברסיטת הרווארד
גלעד ארדן במשלחת ישראל באו"ם בהקרנת סרט הזוועות של דובר צה"ל באוניברסיטת הרווארד
הקרנת סרטון הזוועות באוניברסיטת הרווארד
(צילום: משלחת ישראל באו"ם)
"רה"מ רצה להפיץ אותו", המשיך הגורם, "אבל לא הוא ולא אנשיו דאגו לביצוע. במקום לקחת אלף בתי קולנוע ברחבי העולם ולערוך שם שבוע הקרנות בחינם, הלכו על אירועי בוטיק מצומצמים, כאילו שזו השקה של שעון רולקס לאספנים".
אזרח ישראלי שמתגורר בארה"ב, והיה פעיל במאמצי ההסברה ובניסיונות להפיץ את הסרטון בכל העולם, סיפר: "הטעות המרכזית של ישראל הייתה המחשבה שצריך להתמקד בסיפורי החטופים ולא בזוועות של 7 באוקטובר. בכל רגע נתון יש 300 אמריקנים חטופים ועצוב לומר אבל זה לא מעניין אותם".
לדבריו, "בהקרנות סגורות של הסרטון לא ניתן להשיג שום דבר. מאחורי הקלעים היו מאבקי כבוד בין משרד החוץ לדובר צה"ל מי יוכל להשתתף בהקרנות. היה ברור שאי-אפשר להפיץ בעולם סרטון של 47 דקות. צריך היה להפיץ סרטונים קצרים של 30 שניות ולהריץ אותם בכל העולם".
אותו ישראלי טען גם כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מנעה את ההפצה: "היא ואנשיה מכחישים, אך הם הביאו את הנושא לפתחם, והם חסמו את ההפצה". לדבריו, "הסיבה העיקרית לכך היא הפחד להתעסק בזה. לצערי הרב כל מי שעסק בזה לא באמת דאג למדינת ישראל - אלא רק שלא יכעסו עליו".
בזכות תרומה של אנשים פרטיים עלו באתרים מחתרתיים בעולם סרטוני זוועה, שחלקם הגדול הופיע בסרטון של דובר צה"ל. באחד מהם צפו עד היום 20 מיליון איש. גורמים שעוסקים בנושא אמרו שלא מאוחר מדי, ושעדיין אפשר להציג את הסרטון. לדבריהם, "ניתן לטשטש פנים במקרה של משפחות שמתנגדות. האינטרס של המדינה עכשיו הוא להפיץ את הסרטון, גם אחרי שנה".