"מטה המשמש לתכנון פעולות ריגול וטרור אזוריות, במיוחד כנגד איראן": כך הגדירו משמרות המהפכה של איראן את מה שהם מכנים "מטה המוסד" בכורדיסטן - אשר הותקף ביום שני בערב במתקפת טילים בליסטיים חריגה בהיקפה.
האיראנים טענו כי התקיפה בוצעה בתגובה להתנקשויות במפקדי משמרות המהפכה. אתמול פורסם כי המתקפה הלילית כללה מטח של 24 טילים ששוגרו אל עבר מטרות שונות - בהן גם הבסיס האמריקני "חריר" שנמצא בארביל - בירת כורדיסטן העיראקית, ומהווה מעין חזית משנית למלחמה בעזה לצד בסיסים אמריקנים נוספים באזור.
3 צפייה בגלריה
הריסות מטה של המוסד בכורדיסטן לאחר תקיפה איראנית
הריסות מטה של המוסד בכורדיסטן לאחר תקיפה איראנית
הריסות "מטה המוסד" בכורדיסטן לאחר תקיפה איראנית
3 צפייה בגלריה
הריסות ביתו של איש עסקים כורדי שנהרג במתקפה של איראן ב כודרדיסטן עיראק ארביל
הריסות ביתו של איש עסקים כורדי שנהרג במתקפה של איראן ב כודרדיסטן עיראק ארביל
הריסות ביתו של דזי בכודרדיסטן
(צילום: EPA/GAILAN HAJI)
במוקד התקיפה האיראנית עמד גם איש העסקים בישרו דזי, מיליונר שביתו הותקף ומספר בני משפחה שלו נהרגו יחד איתו - כולל בתו בת השנה. דזי הוא הבעלים של "קבוצת פלקון" - הפועלת בתחומי הבנייה, החקלאות, הנפט והביטחון. לפי הדיווחים בכלי התקשורת באיראן, דזי נחשד בריגול עבור המוסד, ואף לקח חלק פעיל יחד עם שותפיו העסקיים בהכשרת המשתתפים בפיגועים האחרונים באיראן.
הפעם משמרות המהפכה בעצמן לקחו אחריות לתקיפה, אבל המיליציות הפרו-איראניות כבר טענו במהלך המלחמה כמה פעמים לפגיעה בגורמים ישראלים באזור. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית דיווחה כי בשבועות האחרונים הותקף בסיס ישראלי ששייך ליחידה 8200 בארביל באמצעות כטב"ם. בחודש שעבר, ההתנגדות האסלאמית בעיראק - קבוצה המאגדת מיליציות פרו-איראניות שפועלות בעיראק ובסוריה, לקחה אחריות על תקיפה של "מרכז ריגול" ששייך לישראל בצפון-מזרח ארביל.
תקיפה איראנית דומה התרחשה במרץ 2022. משמרות המהפכה באיראן פרסמו אז כי תקפו "מרכז אסטרטגי" ישראלי בצפון עיראק, שעות אחרי שהרשויות בכורדיסטן דיווחו על נפילת טילים בליסטיים בסביבת ארביל והקונסוליה האמריקנית. איראן האשימה אז את ישראל בהריגת שני חברים במשמרות המהפכה בסוריה, והבהירה כי כל תקיפה ישראלית תיענה בתגובה "קשה, החלטית והרסנית".
3 צפייה בגלריה
רחובות ארביל
רחובות ארביל
רחובות ארביל
(צילום: פרנצ'סקה בורי)
הכותרת
הדאעש שלכם חזר
21:31
מושל ארביל אמר אז כי הטילים לא פגעו במטרותיהם וכי אין מוסדות או בסיסים סודיים ששייכים למדינה כלשהי באזור כורדיסטן. גם אז, גינה משרד החוץ העיראקי את המתקפה ואמר כי היא מהווה הפרה של הריבונות העיראקית. בשבוע שעבר טען שר החוץ העיראקי טענה דומה ואמר: "המידע על נוכחות המוסד הישראלי בבסיס חריר לא נכון".
בין ישראל לכורדיסטן שוררים יחסים חמים, כבר עשרות שנים. לפני שש שנים הצביעו 92% מהכורדים בצפון עיראק בעד עצמאות, במהלך שלא הביא לשינוי בפועל, וישראל הייתה מהבודדות בעולם שהודיעה על תמיכה בהקמת מדינה כורדית.
למעשה, ישראל קיימה קשרים עם הכורדים כבר משנות ה-60 וה-70, כשאנשי מודיעין ישראלים פעלו בכורדיסטן העיראקית בשיתוף מולא מוסטפא ברזאני, אביו של מנהיג הכורדים הנוכחי.
פורסם לראשונה: 23:45, 16.01.24