2 צפייה בגלריה
ארכיון. "גזרה שהציבור יוכל לעמוד בה"
ארכיון. "גזרה שהציבור יוכל לעמוד בה"
ארכיון. "גזרה שהציבור יוכל לעמוד בה"
(צילום: זהר שחר)
ראש הממשלה נפתלי בנט כינס בצהריים (רביעי) דיון בנושא החזרה ללימודים יחד עם שרת החינוך, מנכ"ל משרד החינוך, יו"ר מרכז השלטון המקומי, נציגים מטעם ההורים והמורים, וגורמי מקצוע נוספים. בנט אמר למשתתפים בדיון כי הוא רוצה "מתווה חינוך בהיר" שיהיה מובן לכל הורה - והזהיר מפני קטיעת הרצף הלימודי לתלמידים. "אנחנו צריכים לאפשר למידה רציפה", אמר, "אחרת אנחנו מגדלים פה דור של זומבים".
בנט הסביר כי את המטרה שהציב ניתן להשיג בשני אופנים: הבנה משותפת של כולם על הנדרש מהם, וגזרה שהציבור יכול לעמוד בה. "לא משוואות מתמטיות אלא מתווה בהיר ופשוט לביצוע", הוסיף. "הגזרה צריכה להיות כזאת שהציבור יכול לעמוד בה. אם אנחנו משביתים את ההורים מעבודה ואת הילדים מלימודים והתחושה היא של רולטה רוסית - לא עשינו בזה כלום. יש אצלנו נטייה לחשוב שכל החכמה חונה פה. אני לא מאמין בזה. ביקשתי בדיקה השוואתית עם מערכות חינוך מתקדמות במערב: בריטניה, גרמניה וארה"ב, כשהנטייה היא להימנע מבידודים כברירת מחדל ולהחליף אותם במסה של בדיקות אנטיגן".
בדיון ביקשו שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס להקדים את מתווה צמצום הבידודים ("הכיתה הירוקה") – שתוכנן לאמצע אוקטובר - למיד אחרי החגים. בנט ענה שישקול להקדים זאת ככל הניתן, אך לא מיד אחרי החגים. הוא ביקש ממנהלי בתי הספר אורך רוח וסבלנות. לפי מתווה הכיתה הירוקה, תלמיד מאומת יישלח הביתה, ואילו חבריו יעברו בדיקות יומיות. מי שיקבל תוצאה שלילית יגיע לבית הספר כרגיל.
2 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ארכיון. בדיקות אנטיגן בבית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
בנט הוסיף כי "הכי קל זה לסגור את כולם ולהטיל גזרות על הציבור. אני רוצה להיצמד לניהול סיכונים מחושב ולא להיסטריות. מי שרוצה כל הזמן לסגור ולהטיל הגבלות - גוזר עלינו לחיות את 2020 לנצח, או לפחות בעתיד הנראה לעין". לדבריו, "בלי הורים שיעבדו - אין משק מתפקד. ילדים בלי בית ספר - מידרדרים בכל הפרמטרים. אני אומר מראש - הימים הראשונים של אוקטובר יהיו מורכבים, אבל פנינו להסדרה של האירוע. בשביל זה צריך פיילוט, אין מה לעשות".
ראש הממשלה אמר כי עם החזרה מחופשת סוכות צריך "לרוץ" במשך שבועיים, ורק אז יקבל את ההחלטה. "אבל ההורים, המורים והתלמידים צריכים לדעת - שאנחנו מתווכחים כדי למצוא פתרון טוב", אמר.
אחראית משמרת במסעדה בבת ים נתפסה מפרה בידוד
(צילום: דוברות המשטרה)

לפי נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר, 4,800 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-105 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 4.6. מדובר בשיעור החיוביים היומי הנמוך ביותר מאז תחילת אוגוסט. במקביל, מקדם ההדבקה ממשיך לרדת והוא עומד על 0.83, אך הסיבה היא מיעוט הבדיקות בחגים ולא דעיכה של המגפה. מפרוץ המגפה מתו בישראל 7,582 חולי קורונה – חמישה מהם היום ותשעה אתמול. עם זאת, המספר אינו סופי כיוון שמשרד הבריאות מעדכן באיחור על אודות פטירות.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,123 חולי קורונה, 723 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת הנתון אמש. 172 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מבין החולים הקשים – 495 אינם מחוסנים, 152 מחוסנים ללא מנת דחף ו-56 קיבלו את מנת החיסון השלישית. לא נמסרו פרטים על מצבם החיסוני של 20 מהחולים. מכאן עולה כי למעלה מ-70% מהחולים הקשים המאושפזים הבוקר בבתי החולים – אינם מחוסנים. זאת, לעומת כ-8% מהחולים הקשים שקיבלו את מנת הדחף