ליברמן: "ש"ס ויהדות התורה מפלגות גזעניות, מעניין אותן רק כסף וכבוד"

מתקפה חריפה על מפלגות החרדים בכנסת: יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר בצהריים (רביעי) בכנס באוניברסיטת רייכמן בהרצליה כי "ש"ס ויהדות התורה הן מפלגות גזעניות, מעניין אותן רק כסף וכבוד".
על-רקע השיחות בבית הנשיא יצחק הרצוג בסוגיית ההידברות במהפכה המשפטית, אמר ח"כ ליברמן: "כשמדברים על חוקה, צריכים להבין שאולי יש ציר צדדי או הידברות, אבל ש"ס ויהדות התורה הן מפלגות אנטי-ציוניות. צריכים לזכור את זה. כשמדברים על חוקה, אין שום אופציה לכונן חוקה בישראל בלי שנקים קואליציה ללא ש"ס ויהדות התורה.
"כל עוד המפלגות האלה חלק אינטגרלי מקואליציה - שום דבר לא ייצא מזה. כל עוד אנשים מנסים לשמור איזשהו ציר צדדי להידבר איתן ומי שמאמינים שהדרך לראשות ממשלה עוברת דרך הידברות או תמיכה של ש"ס ויהדות התורה - זה לא ילך. או שנצליח להפריד בין דת ומדינה, או שלא תהיה לנו מדינה בסוף".
3 צפייה בגלריה
יו"ר יהדות התורה גולדקנופף, יו"ר ישראל ביתנו ליברמן ויו"ר ש"ס דרעי
יו"ר יהדות התורה גולדקנופף, יו"ר ישראל ביתנו ליברמן ויו"ר ש"ס דרעי
יו"ר יהדות התורה גולדקנופף, יו"ר ישראל ביתנו ליברמן ויו"ר ש"ס דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', שאול גולן)
ליברמן אמר עוד: "באופן כללי, מבחינתי ברור - או שנצליח להפריד בין דת ומדינה או שלא תהיה לנו מדינה בסוף. חייב להיות שוויון בנטל, כל צעיר בגיל 18 - זה לא משנה יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי, צ'רקסי - חייב להיות בצה"ל או להתנדב בפעילויות אחרות. אין יותר 'תורתם אומנותם', יש גם מסלול אזרחי. הפער הזה בין אלו שתורמים לחברה ואלו שלא תורמים לחברה לא יכול להמשיך להתפתח.
"זה פשוט טירוף. מצד אחד הם מתרחבים והמדינה הולכת וגדלה. בספר התקציב יש יותר מ-200 מיליון שקל על בתי דין רבניים, זה לא יכול ללכת יותר. אין סיבה שהמדינה תתמוך או תממן, זה חייב להיפסק. חייבת להיות מערכת משפטית אחת בלי תלות בממסד החרדי".

"אין סיבה לסגור חנויות בשבת בגבעתיים"

ח"כ ליברמן התייחס גם למחלוקת הפוליטית והציבורית בנושא לימודי ליבה. לדבריו, "אם זה תלוי בי, בקואליציה הבאה אין דבר כזה שמדינה תיתן שקל אחד למוסדות חינוך שאוסרים על ילדים לימודי ליבה. מי שעד גיל 18 לא למד אנגלית, מתמטיקה, מחשבים - הסיכוי שלו לקבל תואר ראשון ושני ולהשתלב בשוק העבודה כמעט לא קיים.
"לא יכולה להיות שום פשרה כמו גם בנושא העברת סמכויות בנושא פתיחת עסקים בשבת ותחבורה ציבורית בשבת לשלטון המקומי. יש חוקי עזר, אין שום סיבה באמת לפתוח חנויות בשבת בבני ברק, ואין סיבה לסגור חנויות בשבת בגבעתיים או רמת גן. זה חייב להיקבע על-ידי מועצת עיר, ראש עיר, תלוי בצביון העיר. מה שקורה כיום זה שלשר הפנים יש סמכות להתגבר על החלטת מועצת עיר ולסגור עסקים בשבת. זה לא יכול להיות".
3 צפייה בגלריה
   ליברמן בכנס של אוניברסיטת רייכמן
   ליברמן בכנס של אוניברסיטת רייכמן
"הפער לא יכול להמשיך להתפתח". ח"כ ליברמן בכנס
(צילום: שאול גולן)
יו"ר ישראל ביתנו הוסיף בכנס ששמו "ישראליות משותפת או מפוצלת - מודלים משטריים לעתיד החברה הישראלית": "כמה שאתה מתעמק - ככה אתה משתגע יותר בכל הנושאים האלו. מי מתחזק את העניין הזה של שני רבנים לישראל? שתי המפלגות הכי גזעניות בכנסת ישראל. יש פה התגלמות של הגזענות, מפלגות גזעניות ששמחות לתחזק את כל הניגודים של 'אשכנזים-ספרדים'. האם מישהו מעל על דעתו שמוסד חינוכי ליטאי יקבל ילד אתיופי? בחיים לא. אותו דבר בסמינרים לבנות.
"בשתי המפלגות אין נשים ברשימה לכנסת. אפילו ברשימה האיסלאמית יש שש, אבל בש"ס ויהדות התורה לא תהיה אישה לעולם. זה דברים שפשוט לא סבירים. לכן אני אומר שאלו שתי מפלגות גזעניות, שחיות מגזענות ומטפחות אותה. לכן צריך לעשות סוף גם לנושא של שני רבנים, מספיק רב ראשי אחד. ככה גם נחסוך הרבה שקלים. ש"ס ויהדות התורה הן פשוט זייפניות יהדות, במקרה הכי טוב הן כת שקרובה ליהדות. מה שמעניין אותן זה כוח, כסף וכבוד".
לסיכום דבריו אמר ליברמן: "אני לא מבין מאיפה לקחו שאסור ליהודי להיות לוחם. במקורות שלנו אפשר לראות שכל גדולי ישראל היו לוחמים: יהושע בן נון, המלך דוד, כלב בן יפונה, יהודה המכבי, שמעון בר כוכבא. כולם היו לוחמים. גם נשים היו לוחמות. דבורה הנביאה הייתה שרת ביטחון שארגנה צבא. מי שהרגה את סיסרא הייתה יעל, וכך גם בהיסטוריה המודרנית עם שרה אהרונסון וחנה סנש".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
ח"כ אדלשטיין בכנס
(צילום: שאול גולן )
ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), שדיבר גם הוא בכנס, התייחס לאירועי התקופה האחרונה: "אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר, לא חשוב איפה כל אחד עומד. כדי להגיע לאיזשהו פתרון, צריך לחפש כמה מסקנות. יש סימפטומים למשבר הזה, וזה כל העניין של ניסיון החקיקה שמבחינתי טוב מאוד שנעצר. אחת המסקנות שצריך להסיק, ואני מאוד מקווה שהקואליציה גם תגיע למסקנה הזאת היא שכדאי להיזכר שהפעלת כוח תמיד מפעילה כוח נגדי. כך לימדו אותי. גם עניין השוויון בנטל בהחלט מתדלק את המחאה".
"התרגשתי כשראיתי את צוותי המפלגות נכנסים לבית הנשיא, עברתי כמה דברים בחודשיים האחרונים כדי שזה יקרה. אין לי מושג מה תהיה התוצאה, אני מבין את הפערים, ואם יהיה מתווה מוסכם אז לפחות בטווח הקצר יהיה יותר רגוע ממה שהיה בחודשים האחרונים. לצורך הקמת חוקה, אנחנו צריכים להקים קואליציה שתעביר את החוקה. תיאורטית אפשר להקים קואליציה של 80-70 ח"כים שתעביר חוקה ולעזאזל כל האחרים. זה יכול להיות מסמך מצוין, אבל הוא יהרוס את כל האחרים".
יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס אמר בכנס: "אני בתפיסתי אומר שאנחנו כל העת נמצאים במבחן ערכי. התפיסה הזו מביאה אותי תמיד לבחון דברים. אני במצב של מיעוט מול רוב - בן למיעוט מוסלמי בכפר דרוזי. גם הבעיות והמשברים נשלטים על ערכים בין ערבים לערבים ובין ערבים ליהודים. למדתי שגם בחברה היהודית יש אפליה ושסעים גם כמו בציר היהודי-ערבי.
"צריכים שכל צד יעשה את הפשרה שלו, צריכים אמון בין הצדדים. צריכים לקבל את האחר, סובלנות. אני שב ואומר לאזרחים הערבים - תכבדו חוק בלי לגיטימציה לאלימות. חייבים אמון בין הצדדים כדי לנהל שותפות, אסור לפספס הזדמנות לשיתוף פעולה בין המגזרים".