משרד הרווחה חשף היום (ב') כי מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס הותירה 21 ילדים, מ-13 משפחות, ללא הורים, אחרי שהוריהם נרצחו, נחטפו הוא הוגדרו נעדרים. ילדה אחת, בת ארבע, התייתמה משני הוריה ונחטפה לעזה, וילדה אחרת איבדה את אמה שנרצחה, ונוסף על כך אביה נחטף לרצועה.
5 צפייה בגלריה
סיור בקיבוץ בארי
סיור בקיבוץ בארי
"כל ילד הוא עולם ומלואו, נלווה אותם גם בעתיד". ההרס אחרי הטבח בקיבוץ בארי
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
סיור בקיבוץ בארי
סיור בקיבוץ בארי
"הקרקע נשמטה תחת רגלי הילדים". הרס באחת מזירות הטבח בעוטף
(צילום: דנה קופל)
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
את הנתונים המחרידים מפרסם משרד הרווחה אחרי שהשלים את יצירת הקשר עם משפחותיהם של כל הילדים שהתייתמו בטבח של 7 באוקטובר. מנתוני המשרד עולה כי מדובר ב-16 ילדים ששני הוריהם נרצחו, שני ילדים לאימהות חד-הוריות שנרצחו, ילד אחד שאחד מהוריו נרצח והשני נחטף, ושני ילדים שאחד מהוריהם נרצח והשני מוגדר נעדר.
במשרד הרווחה סיפרו היום כי מאז מתקפת הטרור פעלו עובדים סוציאליים המשתייכים אליו לאיתור כל הילדים שנפגעו במתקפה ובפרט אלה שאיבדו בה את שניהם הוריהם או נותרו ללא הורים בישראל. המשרד יצר קשר עם כל המשפחות שבהן שוהים הילדים, והוא מסר כי צוותים ייעודיים יעניקו להם מעטפת טיפולית שתכלול טיפול רגשי, נפשי וחומרי, ותסייע למצות את זכויותיהם מול כל הרשויות האחרות. המשרד פועל גם להסדרת מעמד המשפחות למשך שלושה חודשים, שבמהלכם ייבחן מצב הילדים והמשפחות ויינתן מענה לצרכים שיתעוררו.
5 צפייה בגלריה
קיבוץ ניר עוז
קיבוץ ניר עוז
ילדים חד-הוריים איבדו את הדמות ההורית היחידה בחייהם. בטבח בניר עוז
( צילום: REUTERS/Amir Cohen)
"ילדים שהתייתמו מאב ומאם ועוד בנסיבות כל כך קשות זקוקים למעטפת של המשפחה המורחבת, של הקהילה שלהם ושל נציגי המדינה", אמרה מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן. "המעטפת הזו חייבת לכלול טיפול מתאים ורגיש לטראומה; וידוא של רצף טיפולי, במיוחד על רקע העובדה שרבים מהילדים לא יוכלו לחזור לבתיהם בקרוב; ומיצוי של כלל הזכויות שמגיעות להם מכלל רשויות המדינה. אלה הילדים הפגיעים ביותר, שהקרקע היציבה שעמדו עליה נשמטה באחת לצד טראומה שקשה בכלל לתאר במילים. ההתגייסות צריכה להיות מיידית, כוללת ומתואמת".
אתי קיסוס, סמנכ"לית השירותים החברתיים במשרד הרווחה והביטחון החברתי, שהייתה אחראית על איתור הילדים, הדגישה כי אחת המטרות הייתה לסייע לילדים ולמשפחותיהם למצות את זכויותיהם ללא בירוקרטיה מיותרת ולאפשר להם לעבד את הטראומה. "כל ילד הוא עולם ומלואו, ורוב הילדים, בנוסף לכך שאיבדו את הוריהם, גם היו נוכחים בתופת של מתקפת הטרור. רבים איבדו הורה או בני משפחה אחרים, וגם בהם נצטרך לטפל. היה חשוב לנו להגיע כמה שיותר מהר לילדים שנותרו ללא אב וללא אם, לבדוק שהם במקום בטוח, לסייע לבני המשפחה שמטפלים בהם כרגע, ולתת להם את הביטחון שמדינת ישראל איתם ותמשיך לתמוך וללוות אותם גם בעתיד".
5 צפייה בגלריה
ועדת מעמד האישה
ועדת מעמד האישה
ועדת מעמד האישה
(צילום: יואב דודקביץ)
שר הרווחה יעקב מרגי אמר כי העובדה שילדים רבים כל כך הם קורבנות של מתקפת הטרור הופכת את הבטן: "הנחיתי את גורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד לפשט כל תהליך ולזרז את מתן המענה הן לילדים והן למשפחות האומנות שמטפלות בהם בעת הזו. משרד הרווחה ערוך לתת טיפול ארוך טווח וממוקד טראומה לכל ילד וילדה שנפגעו מהמתקפה הנפשעת הזאת, ובפרט לילדים שנותרו יתומים. מדינת ישראל תהיה להם לאמא ולאבא ותדאג להם במשך כל חייהם. לא נחסוך במאמצים ובמשאבים כדי לסייע להם להשתקם".
גם מנכ"ל משרד הרווחה, ינון אהרוני, הבטיח שהסיוע יימשך לאורך זמן. "אנחנו מחבקים את הילדים האלה ומבטיחים להם ולבני משפחתם שיחד עם כל משרדי הממשלה השותפים נהיה הגב שלהם. נלווה אותם ונדאג להם גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך".