2 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים. ארכיון
(צילום: EPA)
למאבק הקבוע של המורים לפני פתיחת שנת הלימודים מתווספת כעת דרישה חדשה: לנצל את המצב שנוצר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ולצמצם את מספר התלמידים בכיתה. מומחי חינוך מורים והורים תובעים לנצל את ההזדמנות הנובעת מהמשבר וליישם את המלצות ועדות ומומחים לצמצם את מספר התלמידים בכיתה. בראש המאבק עומדת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, שהודיעה כי זו תהיה אחת הדרישות המרכזיות בהסכם השכר של המורים. "הצפיפות גורמת קושי בהוראה ופוגעת ביכולת הלמידה. בקפסולות הלמידה הייתה יעילה יותר".
לפי הנתונים, במחצית הכיתות בחטיבות הביניים יש יותר מ-30 תלמידים בכיתה, ובאחת מכל חמש כיתות לומדים למעלה מ-34 תלמידים בכיתה. ממוצע התלמידים בכיתה בחטיבות הביניים עומד על 30.9, לעומת 23 במדינות ה-OECD, וביסודי 27.2 לעומת 21. כמו כן, בכל גן בישראל לומדים 29 ילדים; בכיתות א'-ו' יש 27.2 תלמידים בכיתה בממוצע, בכיתות ז'-ט' יש 29.3 תלמידים, ובכיתות י'-י"ב יש 26 תלמידים בכל כיתה.
(צילום: משי בן עמי)
בתקופת הקורונה למדו התלמידים בכיתות קטנות בגלל החלוקה לקפסולות, שאותה הוחלט לבטל בשנת הלימודים הקרובה בנימוק שהן לא מנעו הדבקה בגלל מפגשי התלמידים לאחר הלימודים. מנהלים ומורים ציינו כי הלמידה בקפסולות של 15-20 תלמידים הביאה עמה מתן יחס אישי לכל תלמיד וכן אפשרות לעקוב אחר ההתקדמות הלימודית ומתן מענה לתלמידים.

ריאיון עם שמואל אבואב, לשעבר מנכ"ל משרד החינוך
(צילום: סטס קופולו)

"רק בכיתות קטנות נצליח לשמור על החוסן של התלמידים והמורים

איריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן-גוריון בנס ציונה, אמרה: "ברור לכולנו הערך המוסף של למידה והוראה בקבוצות של עד 20 תלמידים". לדבריה, "הקורונה זימנה לנו הזדמנות והתנסות בהוראה בקפסולות, וברור לכולנו הערך המוסף של למידה והוראה בקבוצות קטנות של עד 20 תלמידים. בעת הזאת, כשחלק מהשלכות הקורונה הן פגיעה בחוסנם הנפשי של התלמידים, על צוותי החינוך מוטלת המשימה להגיע ולגעת בכל תלמיד ותלמידה, להעצים לתמוך ולהנחות להתנסויות במיומנויות המאה ה-21".
2 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
כיתה בחולון
(צילום: עיריית חולון)
דורון המשיכה ואמרה כי לשיטתה, "למידה בקבוצות קטנות מאפשרת תהליכי משוב רציפים ותמידיים, למידה דיפרנציאלית ופרסונלית מותאמת המשלבת הערכה לצורך למידה - וכל זאת לשם השבחת הלמידה גם בשגרה, ועל אחת כמה וכמה בתקופה הנוכחית שבה תלמידים צברו פערים. רק בכיתות קטנות נצליח לשמור על חוסנו האישי רגשי של התלמידים והמורים".
אנג'לה בייטמן משדה צבי, אם לרומי ולאמילי, הוסיפה: "יש הזדמנות היסטורית לצמצם עומסים". חגית קאופמן מהיישוב מתן, אם לדניאל ומעיין, ציינה מצידה כי "יש יתרונות רבים ללמידה בכיתות פחות עמוסות".
כמו כן, שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי, אמר כי "כדי לסייע לתלמידים יש לצמצם את מספרם בכיתות ולהוסיף תקני מורים". פרופ' יזהר אופלטקה מאוניברסיטת תל אביב הצטרף לדברים: "המהלך יסייע רבות לתלמידים מרקע חברתי וכלכלי נמוך".