אלפי לוחמים מיומנים, נשקים מתקדמים ואימונים תכופים: פלישה בהיקף נרחב לישראל הייתה התוכנית המרכזית שעבורה נוסד "כוח רדואן" של חיזבאללה. מתקפת הפתע של חמאס, וחילופי האש המתמשכים בצפון, שינו להם קצת את התוכניות, אבל המטרה נותרה זהה, וגם האיום. הצצה ליחידה המובחרת שעל גבול הצפון.
תרגיל של חיזבאללה לכיבוש הגליל, לפני שנה
(צילום: רויטרס)

המפקדים שחוסלו וההכשרה המפרכת

יחידת העילית של חיזבאללה הוקמה על ידי ראש הזרוע הצבאית ומספר 2 בארגון, עימאד מורנייה, וכונתה בהתחלה "כוחות ההתערבות המהירה". המשימה של אותם פעילים הוגדרה מהרגע הראשון – להתכונן לפלישה המונית לישראל ולכיבוש יישובים בגליל.
כוח רדואן היה מעורב בלא מעט תקריות בגבול הצפון, בין היתר גם בחטיפת שני החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב ז"ל ב-2006. חטיפה שהובילה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה.
4 צפייה בגלריה
עימאד מורנייה
עימאד מורנייה
עימאד מורנייה. הקים את היחידה, שנקראה לאחר מותו על שמו
(צילום: AP)
בשנת 2008 חוסל מורנייה בפיצוץ מסתורי בדמשק. לפי דיווחים זרים, מדובר במבצע משותף של המוסד וה-CIA האמריקני. בעקבות החיסול, היחידה עברה שינויים מבניים וגם שינתה את השם. במקום השם המקורי, היא אימצה את כינויו של מורנייה – "חאג' רדואן".
החיסול של מורנייה לא גרם לחיזבאללה להוריד הילוך, ההפך. זמן קצר לאחר הצהיר מזכ"ל הארגון חסן נסראללה: "דמו של מורניה ימחק את ישראל מהקיום ואחיו ימשיכו את דרכו ויגרמו לאויב להבין שהוא עשה טעות חמורה. מאז 2006 התחלנו להתכונן ליום נוסף, יום שבו אנחנו יודעים שישראל עם אופיה התוקפני תתקוף את לבנון ותפתח במלחמה באזור".
מי שמפקד כיום על היחידה, לפי דיווחים שונים, הוא עלי א-טבטבאי. לפי פרסומים זרים, ישראל ניסתה לחסל אותו כבר ב-2005 בתקיפת שני כלי רכב של הארגון באזור קונייטרה שבסוריה.
4 צפייה בגלריה
מפקד כוח רדואן
מפקד כוח רדואן
מפקד כוח רדואן א-טבטבאי. אין תמונה, רק ציור של תווי הפנים
הליך הקבלה ל"כוח רדואן" לא פשוט והוא כולל אימונים מיוחדים ומבחנים רבים, וכמובן – סודיות מוחלטת. לפי הפרסומים, הפעילים שמתקבלים ל"כוח העילית" של חיזבאללה עוברים הכשרות בלבנון ומחוצה לה, גם על נשקים וכלים ששאר פעילי הארגון לא מכירים ומנוסים בהפעלתם. לפי פרסום של מרכז המחקר הישראלי לאתגרים ביטחוניים "עלמא", בהכשרת הפעילים החדשים מעורבים גם אנשי יחידת הקומנדו "סאברין" של משמרות המהפכה.
ההכשרה, שמתקיימת לאחר המיון הראשוני, כוללת בין היתר, הכשרת צלפים, ירי נ"ט, קרב מגע, הכשרה על חומר נפץ ונהיגה מבצעית. בנוסף, נערכים אימונים מיוחדים כמו סדנת שבי, שמכשירה את הפעילים החדשים כיצד לפעול אם ייפלו בשבי האויב. לפי הפרסום, הפעילים לומדים גם להפעיל כטב"מים למטרות איסוף מודיעין, מתמקצעים בלוחמת טרור טקטית וכמובן עוסקים בכושר גופני ובריצה למרחקים ארוכים.
4 צפייה בגלריה
כוח רדואן
כוח רדואן
כוח רדואן. נשלחים לקרבות בסוריה כדי לצבור ניסיון במלחמה
כדי להרגיל את הפעילים לפעילות מלחמתית ארוכה ומשתנה, נשלחו אנשי הכוח לסייע למשטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. "כוח רדואן" היווה כוח לוחם משמעותי בקרבות נגד המורדים ואנשיו הביאו לניצחונות באזורים שבהם לחמו. לפי פרסום של מרכז עלמא, הפעילים של הכוח עדיין פרוסים באזורים שונים בסוריה ופועלים במקום עם מיליציות פרו-איראניות וכן עם "כוח קודס" האיראני.

תוכנית הדגל נכנסה להקפאה

תוכנית הדגל, שאליה התאמנו פעילי הכוח, הייתה למעשה ההשראה למתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. לפי הפרסומים, היחידות הגאוגרפיות של חיזבאללה אחראיות על מכת הפתיחה שתכלול ירי מסיבי של רקטות ומרגמות לאורך הגבול. הן גם אחראיות על נטרול אמצעי המעקב באמצעות ירי צלפים, רחפני נפץ, כטב"מים מתאבדים וירי נ"ט.
בשלב השני נכנסים לפעולה אנשי היחידה המיוחדת. לפי התכנון, שניתח טל בארי – מנהל מחלקת המחקר במרכז עלמא, פעילי היחידה צפויים בשלב הזה להסתער לכל אורך הגזרה ולפרוץ את המכשול. בשלב השלישי הפעילים אמורים לחצות רגלית ועל אופנועים וטרקטורונים לעבר היישובים והבסיסים הסמוכים לגבול.
4 צפייה בגלריה
כוח רדואן של חיזבאללה
כוח רדואן של חיזבאללה
תרגיל של כוח רדואן. ייכנסו לפעולה בשלב השני של התוכנית
(צילום: AFP)
שני השלבים הנוספים, לפי בארי, הם כיבוש יישובים ובסיסים בסמוך לגבול וניסיון לחטוף חיילים לשטח לבנון. לאחר מכן, פעילי רדואן מתכננים להתבצר במקום ולהיערך לקראת מתקפת נגד של צה"ל.
בזמן שבישראל טוענים שהשמידו את המנהרות חוצות הגדר שחיזבאללה חפר, בארי מציע לקחת בחשבון את האפשרות שיש עוד מנהרות כאלה שלא אותרו. בתחקיר שפורסם לפני כשלושה חודשים בעיתון "ליברסיון" הצרפתי, שהתבסס על דוח של מכון "עלמא", נטען כי חיזבאללה הקים רשת מנהרות באורך מצטבר של מאות קילומטרים. לפי העיתון, חפירת המנהרות החלה עוד בשנות ה-80, ולאחר מלחמת לבנון השנייה הואצה תחת כיסוי של "חברות בינוי וחקלאות אזרחיות".
סימנים שאיתרו חלק ממכוני המחקר מרמזים לטענתם על כך שבאוקטובר 2023 חיזבאללה היה קרוב מאוד להורות על הוצאת התוכנית לפועל. בסמוך לגבול עם ישראל נצפו אנשי היחידה האווירית, היחידה הגאוגרפית ופעילי הקומנדו של כוח רדואן. אבל אז הגיעה מתקפת הפתע של חמאס, שהפתיעה גם את חיזבאללה והוציאה את העוקץ מהתוכנית. לפי בארי, זה לא אומר שהיא ננטשה, אלא רק נכנסה להקפאה זמנית.

היכולת נחלשה רק במעט

חיזבאללה מנסה בחודשים האחרונים לפגוע בלי הפסקה ביכולות הישראליות ובציוד הטכני בגבול לבנון, ולטענתו גם מצליח. סרטונים שמפרסם ארגון הטרור, על בסיס כמעט יומי, כוללים תיעודים של ירי לעבר "ציוד ריגול" ישראלי. בצה"ל טוענים מנגד שאין פגיעה משמעותית ביכולות ההגנה של ישראל בצפון.
חילופי הירי בין הצדדים נמשכים, ומחריפים ככל שמתקדמת המלחמה. עוד לפני 7 באוקטובר היו פעילים רבים של "כוח רדואן" סמוך לגבול, ולמרות הדיווחים השונים בנושא, רובם עדיין נשארו באזור. בעקבות כך הם גם ספגו לא מעט אבידות, ולפחות תשעה בכירים ביחידת הקומנדו חוסלו.
תיעוד החיסול של מוחמד חסין מוסטפא שחורי
(צילום: דובר צה"ל)

בין המחוסלים ששמם פורסם על ידי חיזבאללה: מוחמד חסין מוסטפא שחורי – מפקד יחידת הרקטות והטילים בגזרה המערבית, עלי אחמד חוסיין – מפקד מרחב ההתקפה של אזור רכס רמים, ושלושה מפקדים בכירים שונים. יחד עם אחד מהם חוסל פעיל הכוח עבאס מוחמד רעד, שאביו חבר בפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה.
"עד כה בצה"ל לא פגעו במערכים המשמעותיים של חיזבאללה", אמר בארי בכנס שערך המכון בשבוע שעבר. "ההערכה שלנו היא שבמקום מאות של רקטות, טילים וחימושים מדויקים – חיזבאללה מחזיק באלפים. מתוך 250 אלף חימושים אנחנו מעריכים שיש להם כמה אלפים מדויקים".
למרות חיסולי הבכירים, בעלמא מעריכים שהכשירות של כוח רדואן לא נפגעה, מאחר שהוא פועל ברציפות פיקודית וכדי לפגוע ביכולותיו נדרשים מעשים משמעותיים יותר. "רדואן מהווה עדיין אתגר וסכנה ברורה ומיידית בהקשר של פלישה כלשהי לשטח ישראל", אמר בארי. "אנחנו מעריכים שכוח רדואן, אם ירצה, יכול עדיין לממש אופרטיבית תוכנית פלישה לצפון, שתהיה מצומצמת יותר, עם כוח של 100-200 פעילים ולשטח קטן יותר ממה שנערך אליו לפני המתקפה של חמאס".
הסיבה לכך שהכוח יוכל להוציא לפועל תוכנית מצומצמת היא לא הפגיעה ביכולת, אלא היעדר אלמנט ההפתעה, שנגזל בעקבות מתקפת הפתע של חמאס. בעלמא גם לא אופטימיים לגבי השבת השקט לאזור: "גם אם תנסה הממשלה להביא להסכם דיפלומטי, הוא רק יידחה את המלחמה שתפרוץ ברגע שחיזבאללה ירצה ובתנאים שלו", סיכם בארי. "להערכתי, לכל המאוחר, בתוך שנתיים – עד לסוף 2026".
נציין כי חצי ממפקדי השטח של הארגון חוסלו (מפקדי מרחבי התקפה). לפי דיווחים זרים ושר החוץ ישראל כ"ץ שציין זאת, חוסל מפקד כוח רדואן, וויסאם טוויל בחירבת סלם, הושמדו מאות מטרות ונכסים של הארגון, ביניהם מחנות אימונים של היחידה בעומק לבנון, ולמעלה מ-100 פעילים של היחידה חוסלו. תשתיות ההיערכות ועמדות של היחידה סמוך לגבול הושמדו גם הן.
המפקדים שחוסלו, כך לפי הדיווחים, הם מפקד מרחב הר דב חסן מחמוד סאלח, ⁠מפקד מרחב בינת ג׳בל - עבאס מוחמד רעד, עלי מוחמד אלדבס שהוא מפקד מרכזי בכוח רדואן, עלי אחמד חסין שהוא מפקד מרחב התקפה חג'יר בכוח רדואן, וראעב אלזין, פעיל מרכזי ביחידת הנ"ט של כוח רדואן.