2 צפייה בגלריה
מפקד כוח קודס איראן קאסם סולימאני חוסל ב בגדד עיראק
מפקד כוח קודס איראן קאסם סולימאני חוסל ב בגדד עיראק
איראן: "ויתור על הנקמה הוא פנטזיה של האויב". סולימאני עם הטבעת שזוהתה עימו וצילום מזירת החיסול
(צילום: AFP)
מפקד הצי הימי של משמרות המהפכה, אלירזה טנגסירי, אמר אתמול (יום חמישי) שאיראן לא תוותר על תוכנית הנקמה בארה"ב בעקבות ההתנקשות במפקד כוח קודס של קאסם סולימאני - למרות "הצעות קבועות" לדבריו מצד ארה"ב. סולימאני, נזכיר, חוסל בשנת 2020 בתקיפה של צבא ארה"ב בנמל התעופה בבגדד.
באיראן טוענים שארה"ב מעבירה מסרים תכופים שלפיהן וויתור על התוכנית יוביל להסרת סנקציות נוספות, מעבר לאלה שיוסרו כחלק מהחזרה להסכם הגרעין. בין היתר, ככל הנראה, מדובר על הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור - צעד שישראל ומדינות המפרץ מתנגדות לו בתוקף.
"הוויתור על הנקמה שהאויב מבקש מאיתנו הוא פנטזיה מוחלטת", אמר טנגסירי. "המנהיג העליון הדגיש את הצורך בנקמה, והמפקד העליון של משמרות המהפכה אמר שהנקמה היא בלתי נמנעת ואנחנו נבחר את הזמן והמקום עבורה", הוסיף טנגסירי.
2 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
"ניתן להגיע להסכמות תוך זמן קצר, איראן צריכה לקבל החלטה". נציגי איראן והמעצמות בשיחות הגרעין
(צילום: רויטרס)
ממחלקת המדינה של ארה"ב נמסר כי "אם איראן מעוניינת בהסרת סנקציות שלא כלולות במסגרת החזרה להסכם הגרעין, עליה לתת מענה לדאגותיה של ארה"ב שהן מעבר להסכם", ברמיזה ככל הנראה לאפשרות של הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב. כמו כן ציינו כי אם איראן לא מעוניינת לנצל את שיחות הגרעין כדי למצוא פתרונות ל"נושאים בילטרליים" נוספים, אז יהיה ניתן להגיע להסכמות שיביאו לחזרה להסכם הגרעין תוך זמן קצר. "איראן צריכה לקבל החלטה", אמר דובר המחלקה.
לפי מחלקת המדינה, "במסגרת כל חזרה להסכם הגרעין, ארה"ב תמשיך להגיב באגרסיביות לתמיכתה של איראן בטרור, לפעול נגד משמרות המהפכה, וכן נגד הטרור שמבוצע על ידי שלוחותיה של איראן".
ארה"ב פרשה מהסכם הגרעין בשנת 2018 והגדירה את משמרות המהפכה כארגון טרור כשנה לאחר מכן, תחת נשיאה דאז דונלד טראמפ. במהלך השנה האחרונה איראן וארה"ב ניהלו שיחות עקיפות בוינה בניסיון להחיות את ההסכם, אך לאחר מה שנראה כמו התקדמות ממשית בדיונים בחודש מרץ האחרון, השיחות חוו עיכוב בעקבות דרישות של הרגע האחרון מצד רוסיה, וכן בעקבות הדיון בנוגע להסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.