הפרקליטות הגישה הבוקר (שישי) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד אם מבאר שבע (27) ובן זוגה (31) בגין רצח באכזריות מיוחדת של בנה הפעוט בן השנתיים וחצי, שנפטר בחודש שעבר אחרי הזנחה קיצונית. לפי האישומים, קדמה למותו התעללות ממושכת בשלושת ילדיה של האישה, בן 5, בת 3 והפעוט. בקשת המעצר חושפת גם את חוסר המודעות של הרשויות, שלא עשו די כדי להציל את הילדים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מעצר אישה ובן זוגה
אילוסטרציה מעצר אישה ובן זוגה
הותירו את הילדים להתבוסס בשתן וצואה, והרעיבו אותם. ארכיון
(צילום: shutterstock)
מכתב האישום שהגישה עו"ד שרון שוורץ מפרקליטות מחוז דרום עולה כי מעת לידתם התעללה האם בילדיה באופן קשה ואכזרי באופן מיוחד. בחודשים האחרונים, לאחר שבן הזוג עבר לגור עמם, החל גם הוא להתעלל בילדים. כתב האישום מציין כי משנת 2020 האם הזניחה את הטיפול בילדים, ולא דאגה אפילו לצורכיהם הבסיסיים כמו טיפולים רפואיים או בדיקות בטיפת חלב. כך לדוגמה, גם בתקופה הסמוכה למותו של הפעוט - לאחר שמצבו הידרדר והוא הגיע למצב של רזון קיצוני ביותר - לא סיפקו לו השניים מזון ושתייה, ומנעו ממנו טיפול ועזרה רפואית. בנוסף, השניים השתמשו יום יום בסמים בזמן שהילדים היו תחת השגחתם.
לפי כתב האישום, האם ובן זוגה נהגו למנוע מהילדים אוכל ושתייה באופן רציף ושיטתי, והתעלמו במכוון מהבכי שלהם, מתחינותיהם ומבקשותיהם. "באחת ההזדמנויות הנאשם אף הורה לבת זוגו להקניט את ילדיה ולשתות מול עיניהם מיץ, להשמיע קולות של הנאה ולהתעלם מהם במידה ויבקשו דבר מה", נכתב. "במספר הזדמנויות שונות, בעת שהילדים ניסו להיכנס למטבח שבבית, תפסו אותם השניים, הענישו, הפחידו ואיימו עליהם בעונשים ובנעילתם בשירותים או בחדר".
בחלק מהמקרים, לאחר שנעלו אותם בחדר, נהגו השניים לצפות בילדים דרך מצלמה אלחוטית - תוך שהם מתעלמים מבקשות העזרה. במספר רב של הזדמנויות הנאשמים לא החליפו לילדים טיטולים, ולמשך זמן רב הותירו אותם להתבוסס בשתן וצואה.
ב-6 במרץ השנה בשעות הבוקר הבחינה האם כי בנה הפעוט מוטל בחדר בחוסר תזוזה. בעקבות כך היא התקשרה לבן זוגה והודיעה לו כי הוא מת. כחצי שעה לאחר מכן הזעיקה את מד"א, שפינו את הפעוט לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם נקבע מותו כתוצאה מהתייבשות חמורה ביותר והרעבה. במהלך התקופה שקדמה למותו, סבל הפעוט ממצב תזונתי ירוד באופן קיצוני, פיגור ניכר בגדילה וסימנים של ההתעללות וההזנחה. לפי כתב האישום, שני אחיו הגיעו אף הם למצב של סכנת חיים וסבלו בין היתר מהרעבה ותת-תזונה, עששת קשה ביותר, ריקבון של השיניים, רככת בעצמות ועוד.

המוות שיכול היה להימנע, וטענת האם

הפעוט, בן שנתיים ושבעה חודשים בלבד במותו, לקה למעשה בדום לב. הוא סבל מתת-משקל, ומראהו היה צנום מאוד. לבית החולים הוא הגיע ללא נשימה וללא דופק, ועם ריח חריף של שתן. שוטרים שהגיעו לדירה הבחינו בעדויות להזנחה בבית, ובעקבות כך עצרו את האם. בבית המשפט אמר נציג המשטרה כי תנאי המחיה בבית אינם ראויים למגורים, והוסיף בנימה אישית: "מעטים המקרים שמזעזעים אותנו - כזה הוא התיק הזה".
בבקשת המעצר עד תום ההליכים, שהגישה עו"ד שוורץ, נחשף כי הרשויות לא הבינו מה קורה בבית למרות כל הסימנים. בין היתר אחות טיפת חלב סיפרה כי האם לא הגיעה עם ילדיה באופן סדיר לטיפת חלב, ולא דאגה שיקבלו חיסונים, ואילו את הפעוט שמת מהרעבה היא מעולם לא לקחה לשם. בנוסף, עולה כי משרד החינוך והגננת של הילד הגדול ניסו לשוחח עם השניים, אבל לא יותר מכך. הגננת סיפרה כי האם לא שלחה אותו לגן כמה חודשים וניתקה עימם קשר, למרות מאמצים רבים שנעשו מצידה להשיג אותה. עוד סיפרה הגננת כי הבת האמצעית מעולם לא הייתה רשומה לגן.
מעיריית באר שבע נמסר כי דווקא היה מידע על הזנחה, אך בביקורות שנערכו בדירה לא נמצא דבר. "ראשית, באגף הרווחה אין תיק למשפחה", נמסר. "בעקבות מידע אשר הגיעה לאגף הרווחה בדבר הזנחה ואי תשלום שכר דירה יצאה באופן מיידי פקידת סעד לבדוק את הטענות. מביקור פתע שנערך בבית נמצא שהכל היה תקין, הילדים טופלו היטב ולא היה מקום להתערבות. מבירור פתע נוסף שנערך בבית, שוב נמצא שהכל היה תקין וללא צורך בהתערבות של גורמי הרווחה. לשאלות בצורך לסייע ולקבל עזרה, השיבה האם שהכול שפיר ואין צורך בעזרה. המקרה המצער והטראגי נודע לאגף הרווחה רק לאחר שהגיע הדיווח מבית החולים".
בכתב האישום צוין כי "הנאשמים גרמו למותו של הפעוט המנוח באדישות והרעיבו אותו למוות. התנהגותם המסוכנת והחמורה של השניים מלמדת על רשעות ואכזריות". הם מואשמים כעת ברצח באדישות בנסיבות מחמירות של אכזריות מיוחדת והתעללות גופנית ונפשית; הזנחת ילדים; התעללות בקטין או חסר ישע; ותקיפת קטין או חסר ישע הגורמת חבלה חמורה.
במהלך אחד מדיוני הארכת מעצר, טענה האם להגנתה כי "הילד דפק את הראש בקיר, אני בעצמי ילדה בת 27. בחיים לא נעצרתי, יש לי שלושה ילדים, הגדול והאמצעית הולכים לגנים. דבר לא חסר להם, המקרר תמיד מלא".
עו"ד אלין שקף מהסנגוריה הציבורית אמרה באותו דיון כי "מדובר באם צעירה. היא נמצאת במצב קשה לאחר מות בנה וטרם מעכלת את הטרגדיה המשפחתית. היא משתפת פעולה באופן מלא ולטענתה ברגע שהבחינה בשינוי במצבו הרפואי של בנה הזעיקה את גורמי ההצלה. אנו ממתינים שהמשטרה תסיים לבדוק את גרסתה בהקדם".