הדיירים בבניינים השוקעים מפנים את חפציהם
(צילום: אסף מגל)
עשרות משפחות, חלקן הגדול מאוכלוסיות מוחלשות, פינו משעות הבוקר (שישי) את דירותיהן בשישה בנייני מגורים בקריית אתא לאחר שבית משפט השלום בחיפה הוציא ביום רביעי צו פינוי מיידי בשל הסיכון הממשי לקריסה והחשש לחיי אדם. המשפחות ההמומות נאלצו לארוז את מטלטליהן תוך פחות ביומיים ולמצוא פתרון מגורים - אך חלקן מצאו את עצמן ללא קורת גג בסוף השבוע. "אין לנו לאן ללכת", סיפרה ל-ynet אחת הדיירות אל מול המראות הלא פשוטים של התושבים, שסחבו ארגזים ורהיטים אל רכבי ההובלה אחרי שמצאו לעצמם מקום לינה. "זורקים אותנו מעכשיו לעכשיו, אנשים מבוגרים, חולים ונכים".
גורמים בעיריית קריית אתא ציינו כי העירייה פעלה במשך שנים כדי לקדם את פינוי הבניינים אל מול הדיירים ומשרדי הממשלה, וצו ההריסה הוצא עוד בשנת 2007. שנה לאחר מכן, משרד הפנים הכריז עליהם כבניינים מסוכנים. מאז הנושא התנהל בין כותלי בית המשפט, מכיוון שהדיירים סירבו להתפנות. כשלפני שנתיים חלה הרעה במצב המבנים, הם הוכרזו כמסוכנים גם על-ידי מהנדס העיר - והוצא צו פינוי מיידי שנעצר על-ידי בית המשפט נוכח סירוב הדיירים למרות שחייהם היו בסכנה.
במקביל לסערה סביב קריסת הבניין בחולון, לפני כשבועיים התקבלה פנייה של אחת השכנות על שמיעת פיצוץ - ולמקום הוזעקו כוחות הצלה ומהנדס העיר. העירייה ביקשה מבית המשפט לכנס דיון דחוף בנושא ולקבל החלטה, והשופטת הדס שכטר-ישראלי קבעה כי הדיירים חייבים לפנות את דירותיהם עד היום בשעה 12 בצהריים.
לא היה צריך את צו בית המשפט כדי להבין את הסכנה בבניינים 31-27 ו-31א-27א שברחוב יעקב שטיינברג, שנבנו בשנות השבעים על-ידי משרד השיכון. רק העלייה במדרגות שעולות בשיפוע לקומות העליונות גורמות לסחרחורת. "השיפוע במדרגות - וגם בבית שלנו - קיים כבר 15 שנה. אנחנו כבר התרגלנו ולא מרגישים את זה", סיפר יעקב שבסון, שגר בקומה הרביעית כבר 27 שנים.
3 צפייה בגלריה
קריית אתא: בניין מגורים פונה מדייריו בעקבות חשש לקריסתו
קריית אתא: בניין מגורים פונה מדייריו בעקבות חשש לקריסתו
מחוץ לבניין המפונה, הבוקר
(צילום: אסף מגל)
יעקב ורעייתו ילנה סיפרו כי הדירה הייתה במצב טוב כשרכשו אותה, אך השיפוע התחיל לפני 15 שנה בגלל תזוזות בקרקע וביסודות הבניין. השיפוע כה משמעותי, שכבר בכניסה לדירתם הדלת נטרקה מעצמה בגללו. גם עמידה בסלון הבית מלווה באי-נוחות, וניכר שהרגליים מחליקות. "אנחנו נשארים לפחות עד יום ראשון", אמרה ילנה. "איך אנחנו יכולים לצאת תוך 24 שעות? איפה נהיה? אם יהיה לנו מקום להיות בו, אנחנו מוכנים לצאת. בבוקר כבר ניתקו אותנו מהגז. התקשרתי לבדוק מה קרה ואמרו לי שיש צו בית משפט ולקחו את בלוני הגז".
שלוש קומות מתחת למשפחת שבסון, מתגוררת ליה חודזייב בת ה-25, שאורזת את ביתה מאז יום רביעי. "האמת שאין לי פתרון למגורים", אמרה חודזייב כשעל פניה ניכרת העייפות. "איך אפשר למצוא מקום בהתראה כל כך קצרה? היום גם יום שישי. אני יכולה ללכת להורים עד שאסתדר, אבל מה שקרה לנו זה באמת לא שפוי. לא ישנתי דקה בלילה בגלל האריזות, ויש פה אנשים יותר מבוגרים ממני שבכלל אין להם את האפשרות לשכור דירה".
3 צפייה בגלריה
קריית אתא: בניין מגורים פונה מדייריו בעקבות חשש לקריסתו
קריית אתא: בניין מגורים פונה מדייריו בעקבות חשש לקריסתו
"יוצאים מפה בלי כלום"
(צילום: אסף מגל)
3 צפייה בגלריה
בניין מגורים פונה מדייריו בעקבות חשש לקריסתו
בניין מגורים פונה מדייריו בעקבות חשש לקריסתו
בלוני הגז נלקחו כבר בשש בבוקר. אחת הדירות שפונו
(צילום: אסף מגל)
דיירת נוספת שלא הצליחה להתפנות היא אישה מבוגרת וחולה המתגוררת בקומה הרביעית. "היא במיטת בית חולים, מחוברת לבלוני חמצן", אמרה עורכת הדין גלי דנילוב שמלווה את הדיירים. "הפינוי שלה אמור להתבצע בסיוע מד"א למקום שיכול להכיל אותה בנסיבות הקיימות". היא הוסיפה: "אישה נוספת, שמתגוררת עם אימה, ניצולת שואה בת 88 שרגלה נקטעה, פנתה למתווכים ולא מצאה דירה. אין לה פתרון". דנילוב ציינה כי "רוב הדיירים קיימו את הצו, גם בהוראה שלי, למרות שקשה לי עם הקביעה כשלא נותנים פתרון חלופי".
לודמילה גרבוזוב (66) שמתגוררת עם בעלה ולדימיר בן ה-73, בעל 100% נכות, זעמה על החלטת בית המשפט. "באו כמו הגסטפו וזרקו אנשים מהבתים. כבר ב-06:00 סגרו לנו את הגז, לא יכולנו אפילו לשתות כוס קפה בבוקר. לא מספיק שכואב לנו בנשמה, עשרות שנים אנחנו גרים כאן והכול היה בסדר, עכשיו אנחנו יוצאים מפה בלי כלום. כמו במלחמה. איך אפשר ככה? בעלי לא יכול ללכת לשום מקום במצבו. נהיה בינתיים אצל חברים, אבל אני לא יודעת איפה נגור אחר כך".
כשנשאלה כיצד הצליחה לגור בבניין שנמצא בשיפוע, השיבה גרבזוב כי "בסופו של דבר מתרגלים להכול. אתה יודע שאין לך ברירה אחרת, אז נשארנו פה עשר שנים".
מעיריית קריית אתא נמסר בתגובה כי "פינוי הבניינים ברחוב שטיינברג מתבצע בהתאם להחלטת בית המשפט בעקבות הכרזת הבניינים כמסוכנים על ידי מהנדס העיר והסכנה הקיימת בקריסתם. העירייה פועלת בכוחות מתוגברים על מנת להעניק לדיירים סל סיוע נרחב ככל שניתן על פי צרכיהם ובהתאם למיפוי שנערך על-ידי העובדות הסוציאליות וצוותי העירייה שפועלים במקום".