מרטין נאומן, 80, קצין לשעבר בשטאזי - השירות החשאי של מזרח גרמניה, נשלח היום (שני) לעשר שנות מאסר לאחר שהורשע ברצח של שסלאו קוקוצ'קה, כבאי פולני שניסה לעבור מהצד המזרחי לצד המערבי של ברלין לפני 50 שנה. נאומן ירה בו למוות בפרידריך שטראסה, מעבר גבול במרכז העיר המחולקת דאז. הרשעתו היא הפעם הראשונה שבה איש שטאזי מורשע ברצח.
המשפט של נאומן התפרש על פני שישה חודשים והסתמך על מסמכים היסטוריים, ועדותם של שלושה פנסיונרים שהיו עדים לרצח וב-29 במרץ 1974, כשהיו נערים, הגיעו לטייל במערב גרמניה. לפי העדויות, קוקוצ'קה נכנס לשגרירות הפולנית ואיים לפוצץ פצצה אם לא יורשה לו לעבור למערב. כוחות שטאזי שהוזעקו על ידי עובדי השגרירות הנחו את קוקצ'קה לעזוב את המתחם.
2 צפייה בגלריה
שומרים על חומת ברלין בעיר המחולקת
שומרים על חומת ברלין בעיר המחולקת
שומרים על חומת ברלין בעיר המחולקת
(צילום: AP)
אנשי השטאזי העניקו לכבאי הפולני כסף ואשרת יציאה, הסיעו אותו למעבר הגבול והרשו לו לחצות למערב. למרות זאת, לאחר שעבר כמה מחסומים הוא נורה למוות בגבו מטווח של 2-3 מטרים. הוא היה בן 38 ואב לשלושה ילדים. קוקוצ'קה, כך התברר, לא באמת היה חמוש בפצצה.
המקרה עלה למשפט רק לאחר שהיסטוריון בשם שטפן אפאליוס מצא מסמכים בגנזכים של השטאזי, המספרים את הסיפור האמיתי של המקרה ושאותם ניסה השטאזי לכסות במשך זמן רב. אפאליוס הפנה את תשומת ליבה של המשפחה של הכבאי הפולני, שקיבלה כמה שבועות לאחר הרצח את האפר של גופתו ללא הסברים, ופנתה לרשויות כדי לתבוע את נאומן.
2 צפייה בגלריה
חומת ברלין 1/29/1986
חומת ברלין 1/29/1986
(צילום: דוד רובינגר)
המשפט והעדויות נגד נאומן התאפשרו גם לאחר שחוקרים השתמשו במכונה דיגיטלית מיוחדת, שעזרה להם לחבר יחדיו מסמכים שאותם גרסו אנשי השטאזי בניסיון לגנוז את המקרה ולקבור אותו ביחד עם פשעים רבים אחרים של אנשי הארגון. נאומן, תושב לייפציג, לא הודה באשמה, וההאשמה נגדו בהריגה ב-2021 הוחלפה לרצח לאחר שהעדויות הוליכו את התביעה להבין כי קוקוצ'קה נורה בעודו נחשב כאיש חופשי (אם היה מואשם בהריגה בלבד, לא היה מובא למשפט בגלל שפקע הזמן שאפשר היה לתבוע אותו על עבירה כזו).
במהלך המלחמה הקרה נהרגו יותר מ-140 בני אדם שניסו לחצות את חומת ברלין, ולהימלט מהמזרח למערב. מרביתם נורו למוות על ידי אנשי השטאזי אך כאמור, מדובר במקרה ראשון שבו איש שטאזי נשפט על מקרה כזה כמקרה רצח.