בישראל ישנה דריכות רבה בימים האחרונים, בצל ניסיונות של המתווכות לקדם עסקת חטופים והפסקת אש. גורמים שמעורים בפרטים דיברו היום (שבת) על "ימים קריטיים", שבהם ארה"ב והמתווכות "יפעילו לחץ רב וינסו לחלץ סוף סוף תשובה חיובית מסינוואר". עם זאת, הגורמים מבהירים כי "אצל סינוואר, כמו סינוואר, אף אחד לא יודע מה הוא ישיב".
נתניהו בכנסת: מחויבים להצעה הישראלית
(צילום: ערוץ כנסת )

4 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
"ינסו לחלץ מסינוואר סוף סוף תשובה חיובית"
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
הניסיון לחדש את המגעים, שכמעט והוקפאו לגמרי מאז סירובו של ארגון הטרור לקבל את ההצעה הישראלית הנדיבה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מגיע בצל ההתקדמות ברפיח - והמעבר הצפוי בהמשך לשלב ג' בלחימה. בישראל מאמינים כי זו "נקודת יציאה" טובה לעסקה, וכזו שגם עשויה למנוע מלחמה בצפון.
בתוך כך, גורם בחמאס טען כי התנועה קיבלה "מסר אמריקני חדש", באמצעות המתווכות, במאמץ לחדש את המו"מ לעסקה. הגורם אמר בשיחה עם ​סוכנות הידיעות הערבית (AWP) כי ההודעה מוושינגטון כללה "תיקונים קלים לשני סעיפים בהצעה הישראלית שהציג ביידן". הוא ציין כי "יש תזוזה בניסיון להחזיר את המו"מ לנקודת ההתחלה. לאחר מכן ינסו לגשר על הנקודות הנותרות".

"אסור להחמיץ הזדמנות לעסקה"

גם היום, ביום ה-267 למלחמה, 120 חטופים וחטופות מוחזקים בשבי ברצועת עזה. היום, כמדי שבת מאז 7 באוקטובר, יתקיימו עצרות והפגנות למען השבת החטופים. העצרת המרכזית שתיערך בכיכר החטופים בתל אביב תתקיים בסימן "אחים ואחיות בשבי". במהלך ההפגנה, כך לפי מטה משפחות החטופים, יוקרן מסר מנועה ארגמני, שחולצה מהשבי ב"מבצע ארנון", ובו "פנייה לעם ישראל".
הצהרה של משפחות החטופים בשער בגין
(צילום: עידו ארז)

עוד קודם לכן חלק ממשפחות החטופים נשאו הצהרה בשער בגין. אילה מצגר, כלתו של יורם, אמרה: "זהו היום ה-267 שבו בני משפחותינו האהובים נמצאים בשבי בגיהינום בעזה. זאת מציאות בלתי נתפסת ובלתי נסבלת, הלב שלנו לא מפסיק לצרוח. חייבים להחזיר את כולם ולהציל חיים. הבוקר התבשרנו שממשל ביידן פועל כדי לחדש את המשא ומתן לעסקה. לפי הדיווחים, הנושא שנותר במחלוקת היה ונשאר התחייבות ישראלית לסיום המלחמה. מה שעומד בינינו ובין יקירינו, היא אותה התעקשות של נתניהו לא לסיים את המלחמה כחלק מעסקה. המשמעות של המשך המלחמה היא רצח החטופים על ידי ממשלת ישראל! הדם על ידיכם! פעם אחר פעם נתניהו טרפד עסקאות ברגע האמת, כשהתרברב בקולו או באמצעות 'גורם מדיני', שלא יסכים לסיים את המלחמה. אסור לתת לנתניהו לטרפד את העסקה גם הפעם!".
4 צפייה בגלריה
הצהרה של משפחות החטופים בשער בגין
הצהרה של משפחות החטופים בשער בגין
הצהרה של משפחות החטופים בשער בגין
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
הצהרה של משפחות החטופים בשער בגין
הצהרה של משפחות החטופים בשער בגין
בני משפחות חטופים, קוראים לעסקה מיידית
(צילום: יאיר שגיא)
עינב צנגאוקר, אמו של מתן: "אנחנו פונים מכאן לשר הביטחון גלנט לרמטכ"ל הלוי, לדרעי, ובעיקר לחברי צוות המו"מ, ניצן אלון, רונן בר ודדי ברנע: אמירת האמת, קשה ככל שתהיה, מציבה אתכם כמשרתי הציבור הנכונים. זו אחריות אישית שלכם לא לאפשר לנתניהו לטרפד שוב את העסקה, לצאת בהצהרות שיגרמו לחמאס להקשיח עמדות. אנחנו כפסע ממלחמה בצפון, וזו אולי ההזדמנות האחרונה. אם נתניהו מטרפד שוב את העסקה - צאו מיד לציבור ואמרו אמת. תשעה חודשים אחרי המחדל, הציבור מצפה מכם לצאת בפנים גלויות, ולומר מי מונע את העסקה רוב הציבור מבין מצוין מה קורה כאן: העם מבין שנתניהו מאריך את המלחמה משיקולים אישיים, כי עסקה תביא לסיום המלחמה, וזה יביא לבחירות ולסיום שלטון נתניהו. נתניהו נאחז בשלטון על גב משפחותינו שבעזה!".
מרב סבירסקי, אחותו של איתי: "איש לא היה מדמיין שזה יהיה המצב כמעט 9 חודשים אחרי האסון והמחדל - הצפון בוער, רשימת הנופלים מתארכת, 120 חטופים עדיין בשבי ואנחנו כפסע ממלחמה רב זירתית. צריך לומר שוב בקול ברור: נתניהו יאריך את המלחמה ויחריב לחלוטין את המדינה כדי להישאר בשלטון. אל תיתנו לנתניהו לטרפד את העסקה! אם זה לא יקרה עכשיו, נקבל בחזרה ארונות, אם בכלל!".
יפעת קלדרון, בת דודו של עופר: "נתניהו הפקיר, העם יחזיר! צאו לרחובות בדרישה להחזרת כל החטופים הביתה מיד. צאו לרחובות בהמוניכם כי אתם התקווה היחידה של החטופים והחטופות. רק מאבק ציבורי רחב ונחוש יביא לעסקה שתחזיר את יקירינו הביתה. כשהכסא של נתניהו ירעד, הוא ירוץ לעסקה. אין ניצחון עד החטוף האחרון".
4 צפייה בגלריה
נועה ארגמני, כיכר החטופים
נועה ארגמני, כיכר החטופים
עצרת בכיכר החטופים, עם מסר מוקלט מנועה ארגמני
(צילום: דובר צה"ל, מוטי קמחי)
מטה משפחות החטופים ציין כי מתוך 120 החטופים, ישנם 5 זוגות של אחים ואחיות שעדיין נמצאים בשבי. בשעה שהמו"מ לעסקה מתנהל בעצלתיים בשבועות האחרונים, משפחות חטופים ממשיכות ללחוץ "לאשר את עסקת נתניהו" - כלומר, להוציא לפועל את ההצעה הישראלית שישראל אישרה את נכונותה לקדם בשבועות האחרונים.
"אסור להחמיץ את ההזדמנות לעסקה שתחזיר את כל החטופים הביתה - החיים לשיקום, החללים והנרצחים לקבורה", נכתב בהודעת מטה משפחות החטופים.
בעצרת היום ינאמו אחים ואחיות של חטופים, בהם רוני ושי אלבג, שאחותם לירי נחטפה מבסיס נחל עוז; דני אלגרט, שאחיו איציק נחטף מקיבוץ ניר עוז; נועם עידן, שאחיה צחי נחטף מקיבוץ נחל עוז; אפי יהלומי, שאחיה אוהד נחטף מקיבוץ ניר עוז ורוני אדר, שאחיה תמיר אדר נחטף מניר עוז, נרצח ועדיין מוחזק בשבי חמאס.