בחודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה קידמה ישראל קמפיין חשאי רחב ברשתות החברתיות, שנועד להשפיע על מחוקקים בארה"ב ועל הציבור האמריקני לתמוך בפעילות צה"ל ברצועת עזה. כך דווח ב"ניו יורק טיימס", מפי גורמים המעורים בנושא שחשפו מסמכים הקשורים לקמפיין. לפי הדיווח, משרד התפוצות הישראלי ניהל את הקמפיין, תוך קידום חשבונות מזויפים ברשתות שהעבירו מסרים פרו-ישראליים.
שיקלי: "יש לי הערכה לסיוע של ארה"ב"
(צילום: אביהו שפירא, ירון ברנר)

בדיווח צוין, מפי ארבעה גורמים ישראלים, כי משרד התפוצות, בראשות השר עמיחי שיקלי, הקצה כשני מיליון דולרים לטובת הפעילות ושכר את שירותיה של חברה ישראלית בשם סטואיק (STOIC), שאף הושעתה מהפלטפורמות של מטא בשבוע שעבר.
לפי המסמכים, הקמפיין החל בחודש אוקטובר ברשת X, והשתמש בשיאו במאות חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות השונות, שהתחזו לאמריקנים ופרסמו תגובות פרו-ישראליות. לפי ה"ניו יורק טיימס", החשבונות התמקדו במחוקקים אמריקנים, בעיקר דמוקרטים, וקידמו פוסטים שקוראים להמשיך לממן את צה"ל. כמו כן, הקמפיין יצר שלושה אתרי חדשות מזויפים באנגלית שכללו כתבות פרו-ישראליות, והשתמש בבוט של ChatGPT ליצירת פוסטים רבים.
גורמים ישראלים סיפרו ל"ניו יורק טיימס" כי לאחר פרוץ המלחמה הוזמנו עשרות חברות סטארט-אפ ישראליות להיות "להילחם למען ישראל" ולנהל "קמפיינים דיגיטליים" מטעם המדינה. הדברים נמסרו להן ב"מפגש דחוף" שנערך בנושא בחודש אוקטובר, אליו הן הוזמנו במיילים והודעות - שנשלחו לעיתים מגורמים ממשלתיים בישראל.
1 צפייה בגלריה
דיווח בארה"ב: משרד התפוצות הפעיל קמפיין השפעה חשאי על מחוקקים אמריקנים
דיווח בארה"ב: משרד התפוצות הפעיל קמפיין השפעה חשאי על מחוקקים אמריקנים
דיווח בארה"ב: משרד התפוצות הפעיל קמפיין השפעה חשאי על מחוקקים אמריקנים
(צילום: דוברות הכנסת, Chip Somodevilla/Getty Images)
לדברי מומחים, הקמפיין הנוכחי מהווה את הפעם הראשונה שבה נחשף כי ממשלת ישראל פעלה להשפיע על הממשלה האמריקנית ברשתות החברתיות. משרד התפוצות הכחיש מעורבות בקמפיין, ואמר ל"ניו יורק טיימס" כי אין לו כל קשר לחברת סטואיק.
ארגון פייק ריפורטר מצא כי החשבונות המזויפים צברו יותר מ-40 אלף עוקבים ברשתות החברתיות, אך במטא ציינו בשבוע שעבר כי לקמפיין לא הייתה השפעה רחבה, וייתכן כי עוקבים רבים הם בוטים. הקמפיין הישראלי עשה שימוש בהרבה מאוד דפים וחשבונות כדי להפיץ את מסריו, 510 חשבונות פייסבוק, 11 דפים, קבוצה אחת ו-32 חשבונות באינסטגרם פעלו בשמו.
במטא הוסבר כי "מקורה של רשת זו בישראל, והיא פנתה בעיקר לקהלים בארצות הברית ובקנדה". היו לה כ-500 חשבונות שעקבו אחרי אחד או יותר מהדפים הללו, פחות מ-100 חשבונות הצטרפו לקבוצה זו, וכ-2,000 חשבונות עקבו אחר אחד או יותר מחשבונות האינסטגרם. במטא מצאו שהרשת גם הפיצה את מסריה ב-X וביוטיוב והפעילה "אתרים ממותגים שהתמקדו במלחמת ישראל-חמאס ובפוליטיקה של המזרח התיכון".
במטא אמרו שהחשבונות שמעורבים ברשת התחזו לחשבונות מקומיים במדינות שאליהן כיוונו, כולל כסטודנטים יהודים, אפרו-אמריקנים וכ"אזרחים מודאגים". הם פרסמו בעיקר באנגלית על מלחמת ישראל-חמאס, כולל קריאות לשחרור חטופים; שבחים לפעולות הצבאיות של ישראל; ביקורת על אנטישמיות בקמפוסים ועל אונר"א, ומוסלמים הטוענים שהאיסלאם הרדיקלי מהווה איום על ערכים ליברליים בקנדה.
בפייק ריפורטר ציינו כי לצד תכנים נגד אונר"א, שהתבססו על גופי תוכן וחדשות פיקטיביים, הרשת החלה לקדם מחודש אפריל כמה אתרים ונכסים דיגיטליים: האתר uc4canada הפונה לקהל קנדי ומפרסם תכנים איסלאמופובים המזהירים מפני עליית האיסלאם בקנדה. לארגון הפיקטיבי הזה יש גם חשבונות בטוויטר, יוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק; האתר "Arab Slave Trade" המתמקד בהיסטוריה של עבדים מאפריקה במאה ה-18 וה-19 בידי ערבים מוסלמים; האתר "Serenity Now!" המציג תכנים אנטי-ממסדיים ומרבה לבקר את התנועה הפרוגרסיבית בארה"ב ואת יחסה העוין לישראל; והאתר "The Human Fellowship".
מנכ"ל פייק ריפורטר, אחיה שץ, אמר כי "הפעלת רשת ההשפעה הזרה נגד מחוקקים אמריקנים היא מעשה חובבני, חסר אחריות ואנטי-דמוקרטי. במשך שנים חשפנו עשרות רשתות זרות שנועדו לפורר את החברה הישראלית, להעמיק את הקיטוב ולזרוע כאוס - אך מעט מאוד נעשה על ידי המדינה כדי להגן על האזרחים מפני כל אלה". לדבריו, "כפי שאנו בפייק ריפורטר קוראים לממשלה לפעול ביד קשה נגד רשתות ההשפעה הזרות הפועלות במרחב הישראלי, כך מצופה מממשלת ישראל להימנע מביצוע פעולות דומות, במיוחד כלפי שותפות דמוקרטיות משמעותיות של ישראל.
"את הכסף שהושקע במבצע ההשפעה מוטב היה להשקיע בהגנה על הציבור הישראלי מפני התערבות זרה", הוסיף שץ. "כדי לשמור על הדמוקרטיה, עלינו לשמור על שיח אותנטי מבוסס עובדות ונקי ממניפולציות. אם אנחנו לא מעוניינים להיות קורבן להתערבויות זרות, עלינו להימנע מלבצע אותן בעצמנו".