2 צפייה בגלריה
קורקינטים נטושים בסמוך למצעד הגאווה בתל אביב
קורקינטים נטושים בסמוך למצעד הגאווה בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
הכלים הממונעים שרוכבים על מדרכות וכבישי תל אביב נגד החוק כבר הפכה כמעט לעניין שבשגרה, ולמרות שהממשלה הקודמת ניסתה לקדם הרכבת מספרי זיהוי על כלים - הדבר לא יצא לפועל. לבקשת ynet, "ידיעות אחרונות" והתנועה לחופש המידע, עיריית תל אביב מסרה הבוקר (ראשון) את נתוני הקנסות שחולקו לרוכבים ב-2022, שנה שבה רק באוגוסט החלו פקחים עירוניים לחלק דוחות.
על פי הנתונים, 39,510 דוחות חולקו בשנה שעברה בעיר לרוכבי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים ואופנועים - ירידה של 700 דוחות לעומת 2021. 20,206 מהדוחות חולקו לרוכבי קורקינטים חשמליים שרכבו על המדרכה או על שביל הולכי רגל. על אף שהפיקוח בנושא אמור היה להיות הדוק יותר מבשנים עברו, מדובר בירידה של 537 דוחות לעומת השנה הקודמת. רוכבי האופניים החשמליים קיבלו 11,417 דוחות על אותה עבירה שגוררת קנס של 250 שקלים - ירידה של כ-800 מקרים לעומת השנה שעברה.
2 צפייה בגלריה
קורקינט קורקינטים תל אביב תחבורה
קורקינט קורקינטים תל אביב תחבורה
עיריית תל אביב הכניסה לכיסה כ-22 מיליון שקלים מהקנסות בשנתיים האחרונות
(צילום: AFP)
בתוך כך, הנתונים מראים כי 1,559 רוכבי אופנוע נתפסו אף הם רוכבים על המדרכה. בשנה החולפת הוכפל הקנס לעבירה זו מ-250 שקלים ל-500 שקלים, כשמרבית הדוחות (1,189) ניתנו בתקופה שהקנס היה ברף הנמוך יותר.
בעוד שמספר הדוחות הרב ביותר ניתן לרוכבים שסיכנו חיים של אנשים אחרים בגין שימוש לא נכון בדרך, רבים גם ספגו קנסות בשל הסכנה שיצרו לעצמם. 3,102 דוחות חולקו אשתקד לרוכבי קורקינטים שנתפסו רוכבים ללא קסדה וקיבלו דוח על סך 1,000 שקלים. לשם השוואה, רק 925 רוכבי אופניים חשמליים ספגו דוח זהה ושלושה רוכבי אופנוע בלבד נתפסו כשהם אינם חובשים קסדה לראשם. 156 דוחות חולקו גם לרוכבי אופניים שלא עשו זאת.
עוד עולה מהנתונים כי 85 בני אדם קיבלו דוח על סך 1,000 שקלים כי נתפסו משתמשים בטלפון הסלולרי בזמן שהם רוכבים על כלי חשמלי. מדובר בעלייה של 29 דוחות שניתנו בגין עבירה זו לעומת 2021.
אחת העליות המשמעותיות ביותר היא בתחום הקנסות שניתנו לרוכבים על כלי חשמלי בזמן שהם מאזינים למוזיקה באוזניות. עיריית תל אביב חילקה 19 קנסות כאלו אשתקד, בעוד שב-2021 נרשמו רק שתי קנסות כאלה. עלייה משמעותית נוספת ניתן למצוא בכמות הקנסות לרוכבים שנתפסו רוכבים על מעבר החצייה שלא כחוק - 25 כאלו חולקו ב-2022 לעומת שמונה בלבד בשלוש השנים שקדמו לה יחדיו.
כשמדובר בכמות כה גדולה של קנסות, אז מדובר גם בהרבה מאוד כסף. מהנתונים עולה כי עיריית תל אביב הכניסה לכיסה כ-22 מיליון שקלים מהקנסות בשנים 2022-2021, כש-2022 בלבד הייתה עלייה של מעל לכמיליון שקלים בהכנסות העירייה מקנסות אלו.
לא מפתיעה העובדה שכמות ההכנסות הגדולה ביותר של העירייה, כ-4,400,000 שקלים, נגבו בגין רכיבה על קורקינט חשמלי על מדרכה ולא בכביש או בשביל אופניים המיועד לכך. קופת העירייה התעשרה בכשני מיליון שקלים מרוכבי אופניים חשמליים שעברו את אותה עבירה.
עו"ד אור סדןעו"ד אור סדןצילום: עידן גרוס
"תופעת הקורקינטים החשמליים והאופניים החשמליים הפכה לבעיה מוכרת ומדוברת בעיר תל אביב בשנים האחרונות, ובארץ בכלל", מסר עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע. "אחת הבעיות המרכזיות שמתעוררת בעקבות התופעה היא אובדן תחושת הביטחון של הולכי הרגל נוכח ריבוי הרוכבים. הנתונים המתפרסמים כעת מציגים את האופן שבו אמצעי האכיפה באים לידי ביטוי הלכה למעשה, ואלה יכולים ללמד על המאמצים שנעשים על ידי העירייה. ניתן רק לקוות שפרסום הנתונים ירתיע רוכבים מלנסוע בצורה מסוכנת ובניגוד לחוק, ובד בבד יוביל לשיח ציבורי, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות, על מנת לבחון אם ישנם אמצעים יעילים יותר להבטחת בטיחות הרוכבים עצמם וכמובן הסובבים אותם".