תיעוד הפיצוץ בלבנון

כמעט יממה אחרי הפיצוץ במחסן הנשק של חמאס בלבנון, ארגון הטרור פרסם הערב (שבת) את זהותו של ההרוג במקום - חמזה שאהין. מבלי לפרט על נסיבות המקרה ומקום המוות, אמרו בחמאס כי מדובר בלוחם שנהרג במשימה ג'יהאד. שמו של שאהין פורסם על-ידי חמאס שעות ארוכות לאחר שבלבנון כבר פרסמו את דבר מותו.
בצהריים, חצי יממה לאחר הפיצוץ, פרסם חמאס הודעה רשמית שבה הכחיש שהמחסן שעלה באש והתפוצץ הכיל רקטות ופצצות. בהצהרה טען חמאס שמדובר בפיצוץ מכלי חמצן שנועדו לטיפול בחולי קורונה, ותקף את כלי התקשורת הערביים שדיווחו כי מדובר במחסן נשק.
2 צפייה בגלריה
חמזה שאהין
חמזה שאהין
ההרוג בפיצוץ. חמזה שאהין
מחסן הנשק הוסתר במרתפיו של מסגד במחנה הפליטים בורג' א-שמאלי. המסגד, יחד מבנה מגורים וחנות סמוכים, הוחרבו בפיצוץ העז. גורם בחמאס אמר הבוקר כי מקור הפיצוץ הוא שריפה שהתפשטה אל מחסן תחמושת - אולם ההודעה הרשמית טוענת אחרת. לדברי אותו גורם, התחמושת נועד לצורכי הגנה.

הסניף הלבנוני של חמאס

בשבוע שעבר נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בשנים האחרונות הקים חמאס בחשאי שלוחה לזרוע הצבאית שלו על אדמת לבנון, שנועדה לייצר לישראל חזית נוספת - במקרה של עימות צבאי מול עזה. טבילת האש של הכוחות נערכה במבצע "שומר החומות", במהלכו ירו אנשי השלוחה בלבנון רקטות לעבר הצפון.
ההחלטה על הקמת השלוחה הצפונית נפלה בשנת 2014, בעקבות מבצע "צוק איתן", שבו מצאה את עצמה הנהגת חמאס בעזה כשהיא בודדה במערכה מול ישראל, ללא סיוע צבאי מבחוץ. כך נסללה הדרך להקמת כוח צבאי על אדמת לבנון שיהיה חלק אינטגרלי מהארגון וכפוף לו. כפרויקטור של המהלך, מי שפיקד והכווין את הקמת השלוחה, מונה סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, המדלג בין קטאר, טורקיה ולבנון.
2 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
(צילום: AP)
לטובת הקמת הכוח הצבאי החדש גויסו פעילים פלסטינים שמזוהים אידיאולוגית עם הארגון וחיים בלבנון, בעיקר סביב צור. מספרם של הפעילים מוערך בכמה מאות, והם פועלים בחשאיות, תחת כיסוי אזרחי. בצור שוכן כיום גם מרכז השלוחה, אולם נראה כי יש לה בסיסי פעילות גם במקומות אחרים בלבנון. המבנה הארגוני ביחידה החדשה היררכי ומסודר. היא אמנם נמצאת בקשר עם חמאס עזה, אך אינה כפופה לו ישירות ומקבלת את הפקודות מהנהגת חמאס בחו"ל בלבד.