3 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
בית הכלא גלבוע
(צילום: AFP)
שירות בתי הסוהר ספג מכה מורלית קשה עם בריחתם של ששת המחבלים מכלא גלבוע. בעוד אנשי כוחות הביטחון מנהלים מצוד אחר החשודים, אנשי שב"ס בבתי הכלא נדרשים להמשיך במלאכתם ואף להתמודד עם התפרעויות אלימות מצד האסירים שחשים כעת רוח גבית.
"הטלטלה שעובר הארגון בשבוע האחרון לא דומה למשהו שהכרנו", מספר הערב (רביעי) סוהר בכלא שטה. "כל סוהר יודע מה צריך לעשות ברגעים כאלו - להמשיך הלאה באופן רגיל, לזכור את המהות של התפקיד ולא לפחד. לא להקשיב למה שאומרים מסביב באינטרנט, החברים ואפילו אסירים. הדרג הגבוה אומר לנו להרים את הראש וזה מה שאנחנו מנסים לעשות, אבל אין מה לעשות הוא קצת נפול".
כיבוי אש שהציתו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות
(צילום: דוברות שב"ס)

סוהר בכלא קציעות שהיום פרצו בו התפרעויות העיד גם הוא על הפגיעה בגאוות היחידה. "התחושות לא טובות, אבל אנחנו עובדים קשה ובעבודה סיזיפית להגן על האזרחים. אנחנו מרגישים אכזבה רבה, אבל מנסים להרים את הראש ולעבור את המשבר בצורה הכי טובה. יש מקבלי החלטות ומפקדים שיפיקו לקחים ונלמד".
הסוהר, שמשרת כבר שלוש שנים באגף הביטחוני בקציעות, דוחה את הטענות שלפיהן האסירים הם אלה שמנהלים את האגפים הביטחוניים ומדגיש: "האסירים לא מכתיבים לנו שום דבר, אנחנו תמיד במגע עם האסירים ומלווים אסירים. ואנחנו לא מפחדים משום דבר. כשצריך מדברים עם כל אסיר באגף". לדבריו מרב המאמצים מוקדשים לכך שלא תתרחש בריחה נוספת.
הבריחה מכלא גלבוע - עדכונים אחרונים:
3 צפייה בגלריה
חיפושים אחרי האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
חיפושים אחרי האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
"לא מפחדים משום דבר". סריקות ליד כלא גלבוע
(צילום: gettyimages)
לעומת זאת סוהר לשעבר בקציעות מצייר תמונה שונה. "תמיד היו קונים את השקט של האסירים, נותנים להם את הטריטוריה שלהם וזה מגבוה פוליטית", הוא אומר. "האסירים ממנים את הנציג שלהם, 'שוויש', ואיתו אתה מדבר. אם תנסה לדבר אל אחרים ולא אליו הם לא יתייחסו אליך". לדבריו הבריחה לא הפתיעה אותו. "האסירים מתצפתים ועוקבים אחרי הסוהרים".
אחר הצהריים פרצו מהומות בכמה בתי כלא בעקבות החלטת שב"ס לפזר את אסירי הג'יהאד האיסלאמי בין בתי סוהר ואגפים שונים. אסירי הארגון בכלא קציעות ובכלא רמון התפרעו והתעמתו עם סוהרים, וכן שרפו כמה מתאי המאסר באגפים שבהם הם כלואים. גם בכמה בתי כלא אחרים נתקלו הסוהרים בהתנגדות בהיקף קטן יותר.
גורם בכיר בשב"ס אמר כי במקביל לתקרית בקציעות, אסירים בכלא מגידו סירבו לחזור לתאים מזמן הטיול שלהם. לפני כן איימו אסירים בכלא עופר שיפעלו באלימות אם שב"ס ינסה להעבירם. "נערכנו לאירועים כאלה בימים הקרובים", אמר הבכיר.
מפקד מחוז צפון ומרכז בשב"ס לשעבר חושף את מעורבות הדרג הפוליטי בניהול בתי הכלא הביטחוניים
(צילום: אביהו שפירא)

הנהגת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא איימה לאחר מכן כי "כל אגף של הג'יהאד האיסלאמי ששב"ס ינסה לפנות יעלה באש".
אחרי העימותים ברמון ובקציעות פרסם הג'יהאד האיסלאמי הודעה חריפה שלפיה "מה שקורה בבתי הכלא הוא פשע שאין לו מחילה, וישראל תישא באחריות להשלכות. אנו קוראים לפלסטינים לצאת לרחובות ולנקודות החיכוך ולהצית עימותים. ישראל צריכה לדעת שהעם הפלסטיני לא נוטש את אסיריו". גם הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה הוציאו הודעה משותפת שבה איימו על ישראל אם שב"ס ימשיך במבצע ניוד האסירים, ובדומה לג'יהאד האיסלאמי - חמאס פרסם הודעה נפרדת עם איומים.
בעקבות המהומות והאיומים, קיים ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב עם שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה, נציבת שב"ס, ראש המל"ל ובכירים נוספים. ראש הממשלה הדגיש כי "לאירועים יש פוטנציאל השפעה על מספר גזרות, ולכן מדובר במאמץ משותף לכלל זרועות הביטחון". הוא הוסיף כי "ישראל ערוכה לכל תרחיש". בכל מקרה, בשעות הערב אכן פרצו עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים ביהודה ושומרון על רקע המהומות בבתי הכלא.
3 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
"מנסים להרים את הראש, אבל הוא קצת נפול". חומות כלא גלבוע
(צילום: EPA)
חיפוש משטרתי ליד מסגד בכפר נאעורה
(צילום: אסף מגל)

מבצע הניוד של האסירים הביטחוניים החל בשעות הצהריים של יום שני, בעקבות הימלטות ששת המחבלים מכלא גלבוע. מטרתו העיקרית של המבצע היא להעביר את כלל האסירים הביטחוניים בין בתי הכלא השונים ולתאים חדשים תוך ערבובם בין הארגונים השונים. עד הבריחה מכלא גלבוע, היו האסירים הביטחוניים מסודרים באגפים המשויכים לארגוני הטרור השונים. כך יצא שכלל אסירי החמאס היו באגף אחד בעוד כלל אסירי פתח באגף אחר. אסירים שמשויכים לארגונים קטנים יותר, כמו הג'יהאד האיסלאמי שבו חברים חמישה מהמחבלים שנמלטו, התערבבו ביניהם.
לניוד שתי מטרות: הראשונה, להקשות על האסירים להתאחד נגד הסוהרים שנכנסים לאגפים שלהם. השנייה, למנוע אפשרות של ניסיון חיקוי הבריחה מתא שמוכר לאסירים.