סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל, תת-ניצב יואב תלם (51), פורש. תלם, שהיה החוקר הראשי בתיק 4000 ובפרשת הצוללות, מונה לאחרונה לממונה על הפשיעה בחברה הערבית - וראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לשתפו בדיון בנושא.
לפי גורמים במשטרה, תנ"צ תלם ביקש לסיים את תפקדו בארגון לפני כבר שבועות "מסיבות אישיות", וצפוי לעזוב בחודשים הקרובים.
1 צפייה בגלריה
 יואב תלם
 יואב תלם
יואב תלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תנ"צ תלם נחשב לקצין מוערך, ואת תפקיד כפרויקטור לחברה הערבית קיבל על אף שאויש לפני כן בקצין בדרגת ניצב. הוא עורך דין ובעל תואר שני במשפטים, שהיה בעבר גם מפקד יאח"ה ומפקד זרוע חקירות ביאל"כ בלהב 433.
תלם, בעל ניסיון רב לאחר שנים שבהן שירת בלהב 433 ואף היה ראש היחידה שחקרה את תיקי 4,000, מזוהה גם עם פרשת "פגסוס", ואמר עם פרסומה: "אני מאוד סקרן לדעת מי עומד מאחורי הדבר הזה ועל מה הוא מבוסס. משטרת ישראל לא מרגלת אחר אזרחים, היא אוכפת את החוק ונלחמת בפשעים ועבריינים". בדיוק כשנה לאחר שאמר דברים אלו, העיד תלם במסגרת תיקי נתניהו והודה כי חלק מהפעלת האמצעי הייתה בניגוד לכללים ולחוק.
עדותו של תלם במשפט נתניהו, בפברואר אשתקד
(צילום: גלעד מורג)

במהלך עדותו של תלם במשפט נתניהו הוא השיב לטענות, שלפיהן קרובי חשודים זומנו כדי להפעיל עליהם לחץ, ואמר כי "לא היה חריג בזימון הקרובים". עוד לפני כן, הדגיש כי בעת פתיחת החקירה של תיק 4000 "היה אישור של היועמ"ש".
בנוגע לפרשת הצוללות אמר תלם בעדותו כי "לא היה ניסיון להפליל את נתניהו, הוא לא הוגדר חשוד". במהלך המשפט סיפר תלם כי היה אחראי על החקירות בתיק, בליווי הדוק של הפרקליטות. לדבריו, "בסיפור היה קשרים פליליים בטוהר המידות במסגרת רכש של כלי שיט למדינת ישראל בהיבטים של יחסי בינלאומיים, מעורבות של אנשי ציבור, כולל לפי פרסומים ראשונים הסביבה הקרובה של ראש הממשלה. לכן זה לא היה עוד תיק, יש לו השלכות".