היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מסרה הבוקר (יום שלישי) לבג"ץ את תגובתה לעתירה שהוגשה נגד הקמת ועדת הרוגלות, והדגישה בה כי "הוועדה שמינה שר המשפטים יריב לוין פועלת באופן לא-חוקי. אסור לממשלה להתערב במשפטים פליליים, לשבש אותם או לעכב אותם, גם לא באמצעות ועדה מטעמה".
• לקריאת תגובתה המלאה של היועמ"שית - לחצו כאן
לוין, מצדו, הגיש גם הוא את תגובתו לעתירה בשם הממשלה. לוין כתב כי "האינטרס הציבורי מחייב את הקמת הוועדה, שכן השימוש ברוגלות שלא כדין מהווה פגיעה קשה בזכות לפרטיות", וטען כי "הטענה שהוועדה מנועה מלבדוק את השימוש ברוגלות בהליכים תלויים ועומדים היא מתחכמת וחסרת בסיס".
2 צפייה בגלריה
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
היועמ"שית בהרב-מיארה והשר לוין
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
ארגון "מאבק הגלימות השחורות", יחד עם ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר אלוף (במיל') אמיר אשל, עתרו נגד הוועדה שהקים לוין. הוועדה הוקמה במטרה לבדוק "רכש, מעקב ואיסוף מידע בכלים קיברנטיים אחר אזרחים ונושאי משרה המבוצעים על-ידי גורמי האכיפה". העתירה מבקשת בשלב הראשון להקפיא את פעילות הוועדה, ולאחר מכן לבטלה בשל "ניגוד עניינים, תוך התעלמות מוחלטת מעמדת גורמי הביטחון והיועצת המשפטית לממשלה". העותרים גם ביקשו להחליף את יו"ר הוועדה, השופט בדימוס משה דרורי, שהתבטא נגד הפרקליטות והיועמ"שית.
בהרב-מיארה כתבה בתגובתה כי "בעיסוקה של הוועדה בתיקים פליליים פרטניים קיים סיכון מעשי, ממשי וקונקרטי לפגיעה בניהול התקין של חקירות והליכים שיפוטיים, שיבושם, כמו גם להשפעה פסולה על מהלכי משפט, לכרסום בתוקפן של החלטות בתי משפט, ולפגיעה באמון הציבור בבית המשפט ובמעמד הכרעותיו". לפי היועמ"שית, "מנדט הוועדה, אשר נקבע על ידי שר המשפטים, מאפשר לה – ולמעשה מזמין אותה – לבחון תיקים פליליים פרטניים, לרבות תיקים תלויים ועומדים המצויים בשלבי חקירה שונים או מתנהלים בערכאות שיפוטיות. בתוך כך נקבע במנדט כי השאלה האם הוועדה תבדוק תיק מסוים תהא מסורה לשיקול דעתה.
"הגדרת המנדט כך נעשתה בניגוד לחוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה, שהועברה לשר המשפטים ולממשלת ישראל. בחוות הדעת הובהר כי השר והממשלה אינם מוסמכים לעסוק בתיקים תלויים ועומדים, וכיוצא מכך הם גם אינם מוסמכים להעניק סמכות כזו לוועדה שמונתה על ידיהם, והמנדט שנקבע לוועדה אינו חוקי. עיסוקה של הוועדה בתיקים פרטניים, יש להבהיר, אינו נמצא בשולי פעילותה, אלא קשור בטבורה ומצוי בליבת פעילותה. כך, הן לתפיסת שר המשפטים והממשלה אשר קבעו את תחומי פעילותה והן לתפיסת הוועדה עצמה, כפי שהיא רואה את תפקידה וכפי שהיא ביצעה אותו עד כה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
"הליכים תלויים ועומדים שהוזכרו בתקשורת? תיקי נתניהו,כך מובן". נתניהו ולוין
(צילום: שלו שלום)
בהרב מיארה הדגישה כי "שאלת הטיפול בתיקים תלויים ועומדים הייתה סלע המחלוקת טרם הקמת הוועדה, ובכל זאת שר המשפטים והממשלה התעקשו להעניק לה את המנדט בניגוד לחוות הדעת המשפטית, שקבעה כי יש מניעה משפטית לכלול את העיסוק בהליכים תלויים ועומדים במנדט הוועדה. גם אופן התנהלות הוועדה עד כה מלמד על כך. כך למשל, הוועדה פרסמה ''קול קורא' לציבור אשר קרא לפונים להעביר מידע, בין היתר, ביחס להליכים פרטניים, בהם תיקים תלויים ועומדים.
"כמו כן, ב-3 בספטמבר 2023 פנה יו"ר הוועדה ליועמ"שית בדוא"ל וציין, בין היתר, כי הוועדה מבקשת לזמן אותה לישיבתה הראשונה, שם תציג היועצת את עמדתה ביחס לאופן טיפול הוועדה בתיקים תלויים ועומדים, לרבות לגבי 'הליכים תלויים ועומדים מסוימים, שפרטיהם הוזכרו בכלי התקשורת'. כלומר, כך מובן, תיקי ראש הממשלה. אין לגורם פוליטי או לכל גורם אחר כלשהו סמכות להסיג את גבולן של הרשות השופטת ושל מערכת אכיפת החוק, לפגוע בעצמאותן, ובכלל זאת לשמש כגוף חוץ שיפוטי הקובע ממצאים לגבי תיקים פליליים פרטניים או מהווה, במישרין או בעקיפין, עוד ערכאת בירור".
בתגובתו של שר המשפטים, שהוגשה לבג"ץ על-ידי עורכי הדין אלון פומרנץ, שמרית כרמי נעמת וישי לבנון ממשרד ליפא מאיר, לוין טען כי "השימוש ברוגלות שלא כדין מהווה פגישה בזכות לפרטיות, הן של האדם שהמשטרה חודרת למחשב או לטלפון הנייד שלו והן של צדדים שלישיים שהחדירה למכשיר תחשוף מידע רגיש הנוגע להם. טענות אלו בנוגע לשימוש ברוגלות שלא כדין, יש בהן כדי לערער את אמון הציבור ברשויות האכיפה, לרבות המשטרה, וגם מטעם זה האינטרס הוא להקים את ועדת הבדיקה הממשלתית כדי לבחון את הטענות בנוגע לשימוש ברוגלות שלא כדין.
"באשר לטענה כי הוועדה מנועה מלבדוק את השימוש ברוגלות בהליכים תלויים ועומדים, שכן אין בסמכות שר המשפטים 'לנהל הליך פלילי תלוי ועומד', מדובר בטענה מתחכמת וחסרת בסיס. כפי שפורט לעיל, הוועדה תבדוק אם בשלב איסוף הראיות נעשה שימוש לא-חוקי ברוגלות. הוועדה לא חורצת דין או מכריעה בהליך פלילי כזה או אחר". לוין טען עוד כי הוועדה הקודמת לבדיקת פרשת הרוגלות, ועדת מררי, וכן "מבקר המדינה, לא הוגבלו בבדיקתם כך שלא יעסקו בהליכים פליליים תלויים ועומדים. כשם שהם לא הוגבלו בבדיקתם, כך אין להגביל את ועדת הבדיקה הממשלתית, ובכל אופן נקבעו מנגנונים בהחלטת הממשלה שיש בהם כדי לבדוק ולטפל בטענות מעין אלה של פגיעה בהליכים תלויים ועומדים".
התגובות של היועמ"שית בהרב-מיארה והשר לוין מגיעות לאחר שוועדת הרוגלות הגישה אתמול את תגובתה לעתירה, שבה טענה כי מדובר בעתירה "תיאורטית", שהוגשה עוד לפני שהוועדה גיבשה את עמדתה בנוגע לבדיקת התיקים שבמחלוקת. עם זאת היא הבהירה כי אין שום מקור חוקי, בדין, בפסיקה או בפרקטיקה, המונע מוועדת בדיקה לעסוק בתיקים תלויים ועומדים.