בתום ההתפרעויות של המוחים במתקן שדה תימן אתמול, הגיעה למשטרת ישראל התרעה קונקרטית משירות הביטחון הכללי על כוונתם של מאות אזרחים לפרוץ לבסיס בית ליד, שאליו נלקחו משרתי המילואים שחשודים בהתעללות בעציר ביטחוני מעזה. למרות זאת, כוחות המשטרה לא נערכו מראש, ועד כה לא נעצר אף אזרח מבין העשרות שפרצו לבסיס הצבאי.
במשטרה טענו הערב כי "משטרת ישראל נערכה בכוחות מתוגברים טרם קבלת ההתראה על בסיס האירוע בשדה תימן. הלכה למעשה, מרגע תחילת ההפגנה בשעה 17:00 ועד קבלת ההתראה - ב-18:28, שוטרי משטרת ישראל מספר ניסיונות פריצה דרך השער הראשי למתחם כשעה טרם הפצת ההתראה. הפריצה לבסיס אירעה מנקודה אחרת במתחם שלא עלתה בתדרוכים מטעם הצבא או כל גורם אחר".
תיעוד מההתפרעויות בבית ליד
(צילום: רענן בן צור, i24 news, דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר יואב גלנט
איתמר בן גביר יואב גלנט
איתמר בן גביר יואב גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)
המהומות והפריצה לבסיסים אתמול התרחשו אחרי שהמשטרה הצבאית פשטה על מחנה שדה תימן, שבו עצורים מחבלי חמאס, ועיכבה לחקירה תשעה חיילי מילואים החשודים בהתעללות מינית קשה במחבל נוחבה שעצור בבסיס. במהומות השתתפו גם חברי כנסת, בהם טלי גוטליב וצבי סוכות, וכן אנשי עוצמה יהודית. עשרות מתפרעים פרצו לבתי הדין הצבאיים שבקריה המשפטית בבית ליד, אחרי שעות של הפגנה שבמהלכה נחסמה הכניסה לבסיס והותקפו עיתונאים. המוחים קראו בין היתר: "לשרוף את בג"ץ", "רק ביבי", "לשחרר את החיילים", "בג"ץ מושחתים", ו-"שיישרף לכם הכפר".
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס היום למעצר חיילי המילואים משדה תימן, ובוועידת הגליל בעכו אמר: "נדרשת בדיקה מיידית, מעמיקה, רגישה ואחראית, של האופן בו בוצע העיכוב של החיילים לחקירה אתמול. לבדיקה הזאת אין קשר ואסור שיהיה לה קשר – לעצם ההכרח והסמכות לחקור בקפידה חשדות למעשים חמורים". הוא גינה שוב את ההתפרעויות בבית ליד: "פריצה של אזרחים למחנה צבאי, בוודאי כשהיא נעשית בעידוד של נבחרי ציבור -היא מעשה חמור, מסוכן, לא חוקי ולא אחראי שפוגע קודם כל בצה"ל ובנו".
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט קרא הבוקר לראש הממשלה בנימין נתניהו להורות על בדיקה מיידית כדי לבחון האם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מנע או עיכב פעולה של המשטרה בתגובה לפריצות לבסיסים בשדה תימן ובבית ליד. כמו כן ביקש גלנט מנתניהו לפעול נגד חברי הקואליציה שהשתתפו במהומות ליד הבסיסים. בן גביר, מצדו, הגיב לבקשתו של גלנט, התעלם מאוזלת ידה של המשטרה וביקש "לבדוק אם שר הביטחון ידע מראש על אירועי 7 באוקטובר ולא עדכן".
במהלך ישיבת הממשלה שהתקיימה מוקדם יותר היום על רקע המהומה והפריצה לבסיסים, נתניהו אמר כי "לא פורצים לבסיסי צה"ל", אך טען לסימטריה להפגנות נגד הממשלה כשאמר כי "אבל גם לא נוקטים באכיפה בררנית ומאפשרים לחסום את קפלן". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף כי "גם לא מנסים לפרוץ לבית ראש הממשלה", ונתניהו אישר: "גם לא מאפשרים לפרוץ לבית ראש הממשלה".
מטה המאבק ״חופשי בארצנו״ מסר בתגובה כי "העובדה שמשטרת ישראל קיבלה התרעה מוקדמת של שעתיים אך לא נקטה בפעולה מספקת, מה שהוביל לכאוס ואנרכיה, היא מטרידה ביותר. האירוע מהווה תמרור אזהרה משמעותי לגבי תפקוד רשויות החוק המופקדות בידי שר בעל עבר פלילי שמתגאה ברצונו להפוך את המשטרה לגוף פוליטי".