נ', סייר הביטחון של היישוב כרמי צור שבגוש עציון, שחזר הערב (מוצאי שבת) את הרגעים הדרמטיים שבהם ניסה – והצליח – לעצור מחבל שפרץ את שערי היישוב עם רכב תופת. האירוע התרחש אמש בסביבות השעה 23:40, כאשר התרעה התקבלה על פיצוץ מכונית תופת רגעים לפני כן בצומת הגוש. "דקה אחרי קיבלנו התרעה על מכונית חשודה בדרך ליישוב שלנו", סיפר נ'.
נ', סייר הביטחון של כרמי צור, משחזר את הדרמה
(צילום: שלו שלום )

בזמן שנ' מנסה להבין את פשר הגעת הרכב החשוד, לש.ג התקרב רכב אחר של משפחה תמימה. "הייתה משפחה שהתארגנה בחוץ, אמרתי למאבטח השני שיפתח לי את השער כדי שאזהיר אותה. יצאתי להזהיר את המשפחה והמאבטח השני הצטרף אליי", סיפר – ולדבריו המחבל ניצל את הרגע הזה כדי לפרוץ לתוך היישוב עם רכבו.
"המחבל הגיע אלינו וניסה לדרוס אותי, ולאחר מכן ניסה לדרוס את המאבטח השני. הספקנו לדרוך את הנשקים, והמאבטח השני הספיק לשחרר שני כדורים לפני שהמחבל פרץ לתוך היישוב והחל בנסיעה פראית. המאבטח השני התחיל במרדף רגלי, ואני עליתי על רכב הביטחון והתחלתי במרדף רכוב. ברוך ה', הצלחתי להגיע למחבל. הוא נסע מולי – ואמרתי שאותי הוא לא עובר אותי".
נ’ לא היסס, ואמר כי האיץ לכיוון המחבל ונכנס בו חזיתית. "התמקמתי במרכז הכביש ונכנסתי בו חזיתית. זה גרם לכריות האוויר להיפתח, גם אצלי וגם אצלו, וכנראה שהמחבל נכנס להלם ראשוני. פרקתי מהרכב ויריתי בו. התחילה שריפה ברכב והמאבטח השני הגיע להמשיך את הירי".
4 צפייה בגלריה
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
רכב המחבל בכרמי צור אחרי שהתפוצץ. "זה היה יכול להיגמר בצורה קשה הרבה יותר"
4 צפייה בגלריה
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
הרכב הממולכד השני, שהתפוצץ בתחנת הדלק בצומת הגוש
(צילום: שלו שלום)
הרכב של המחבל היה כאמור ממולכד, ולפי סייר הביטחון הירי לעברו יזם את הפעלת המטען שהיה בפנים. למרבה המזל, הוא והמאבטח השני נפגעו באורח קל בלבד. "כך הסתיים הסיפור בפגיעות קלות, דבר שיכול היה להיות הרבה יותר חמור וקשה", סיכם נ' – שהוסיף כי מדובר ב"נס". "זכינו להיות השליחים של הקדוש ברוך הוא", אמר.
רכב התופת חדר כאמור ליישוב דקות לאחר שרכב תופת נוסף התפוצץ בצומת גוש עציון, כמה קילומטרים משם – ככל הנראה בשל "תאונת עבודה" שגרמה להתלקחות המטען שהיה בו. המחבל הספיק לצאת החוצה, ניסה להתנפל על הכוחות במקום – ונורה למוות. בתקרית הזו נפצעו שני חיילים באורח בינוני וקל, וגם מח"ט עציון אל"מ גל ריץ' נפצע באורח קל מאוד בידו אך המשיך לטפל באירוע.
בצה"ל חושדים שמדובר בפיגוע משולב, וכי המחבלים תכננו לבצע באמצעותו הרג המוני בליל שבת. המחבלים הגיעו בשני הרכבים הממולכדים דרך ציר 60, ועדי ראייה סיפרו כי ראו את שני הרכבים בחניה סמוכה לתחנת הדלק לפני הפיגועים. הם יצאו מחברון, העיר הפלסטינית הגדולה באזור – שמזוהה עם חמאס. כתר צבאי הוטל בעקבות זאת על העיר. הפלסטינים דיווחו על מעצרי חשודים שם, ובמהלך הפעילות של צה"ל לפנות בוקר בחברון התגלתה והושמדה מעבדת חבלה לייצור מטענים.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתחנת הדלק בכרמי צור
זירת הפיגוע בתחנת הדלק בכרמי צור
הנזק לתחנת הדלק שבה התפוצץ הרכב הממולכד השני
(צילום: שלו שלום )
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתחנת הדלק בכרמי צור
זירת הפיגוע בתחנת הדלק בכרמי צור
(צילום: שלו שלום )
הפיגוע המשולב מגיע בתקופה מתוחה למדי, וימים אחרי ניסיון פיגוע חריג נוסף באזור גוש עציון: ביום ראשון התפוצץ מטען שמחבלים הצמידו לאוטובוס אזרחי מדרום לבית לחם. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לאוטובוס. עד כה, עיקר הטרור באיו"ש בחודשים האחרונים היה באזורי השומרון, בעוד גזרות יהודה (חברון) ועציון (בית לחם) היו שקטות יחסית. הפיגוע מגיע גם כשבועיים בלבד לאחר פיגוע ההתאבדות בתל אביב – שאותו ביצע מחבל משכם. גם אותו פיגוע הסתיים בנס, ולפי החשד המחבל הפעיל את המטען בטעות לפני שהגיע ליעד שלו – וליד בית כנסת שבו נערכה באותה עת תפילה.
הפיגוע התרחש במקביל למבצע הגדול בצד השני של יו"ש - בצפון השומרון – שנערך על רקע הזינוק בניסיונות להוציא פיגועי טרור מהגזרה הזו, כשלפי החשד גם תכנון הפיגוע בתל אביב בוצע באזור הזה. המבצע החל ביום רביעי, עם מאות לוחמים שממשיכים לפעול נגד תשתיות והתארגנויות טרור, בעיקר בג'נין. לפחות 30 מחבלים חוסלו עד כה במבצע הנרחב, והערב הותר לפרסום כי בחילופי האש בג'נין נפל סמ"ר אלקנה נבון (20), מפקד כיתה בגדוד 906 בחטיבת ביסל"ח. קצין לוחם מאותו גדוד נפצע קשה בהיתקלות עם המחבלים. מלבדו נפצעו עוד שני חיילים באורח קל.