בסביבת שר הביטחון יואב גלנט, שהתעמת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבינט המדיני-ביטחוני הלילה (שבין חמישי לשישי), אומרים כי מטרתו הייתה "להבליט את נקודת ההכרעה הברורה - בין 30 החטופים בפעימה ההומניטרית והיכולת לשוב להילחם בכל מקום, לבין ההחלטה שהתקבלה". שר הביטחון זעם על ההחלטה להישאר בציר פילדלפי, וביממה האחרונה אמר: "מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו ממיטותיהם".
הפגנת משפחות חטופים מול בית נתניהו
(צילום: שלו שלום)

1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
גלנט ונתניהו. "שר הביטחון אמר את הדברים כי הוא מכיר את השיקולים לעומקם"
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
בסביבת גלנט הסבירו כי "שר הביטחון אמר את הדברים כי הוא מכיר את כלל השיקולים לעומקם". שר הביטחון אמר בנוסף ביממה האחרונה כי "כל חיי חונכתי וחינכתי על האמירה הברורה שלא משאירים פצועים בשטח. זאת נקודת הכרעה ברורה - שישה שבועות שאחריהם נשמרת לנו הזכות לשוב ולהילחם בכל מקום ברצועה, גם בפילדלפי - בדיוק כמו בסיום העסקה הקודמת".
על הדברים שהטיח בנתניהו בדיון, בין היתר כי "ראש הממשלה יכול לקבל את כל ההחלטות ויכול גם להחליט להרוג את כל החטופים", גלנט הסביר למקורביו: "האמירות שנאמרו הן אמירות קשות, אך מדובר בדיון שההחלטות המתקבלות בו קובעות את גורלם של עשרות מאנשינו".
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, גיבה את עמדת גלנט בישיבה הלילה, ואמר בדיון כי "צה"ל יידע להיכנס ולחזור לציר פילדלפי שוב בתום שישה שבועות של הפסקת אש. אם יש מספיק אילוצים למו"מ, לא צריך להוסיף אחד כזה. בקיבוצים אומרים לי 'לא נוכל להשתקם עד שכולם יחזרו'". גם ראש המוסד דדי ברנע התנגד להחלטה שהתקבלה, ואמר בקבינט: "אין בהצבעה הזאת כרגע היגיון, ממילא המו"מ מתמקד כעת במנגנון העסקה ולא בציר פילדלפי".
בלשכת נתניהו טענו בתגובה לדברים, כי "המפות החלופיות של צה"ל כללו נסיגה מציר פילדלפי. ראש הממשלה ורוב מוחלט של הקבינט לא קיבל את עמדת שר הביטחון וצה"ל בעניין זה. ראש הממשלה סבר שהחלטה ברורה על הישארות בציר פילדלפי תקדם עסקה, כפי שהעמידה הברורה על החזרה ללחימה השיגה תוצאה דומה. מה שמשהה עסקה הוא הוויכוח הפנימי על עמדת ישראל, ולכן היה צורך בהחלטה ברורה של הקבינט בנושא".
במטה המשפחות להחזרת החטופים התייחסו לציטוטים מהדיון הסוער, ומסרו: "הציטוטים מישיבת הקבינט צריכים להדיר שינה מעיני כל אזרח ישראלי. יידע כל אזרח כי במידה וייחטף בפיג'מה ממיטתו בשבת בבוקר, ראש הממשלה שלו יעשה הכל כדי לשמור על כיסאו, גם במחיר הפקרתו למוות במנהרות החמאס בעזה. מוטב היה למדינה ולאזרחיה אם שרים נוספים שנכחו בפגישה היו מגלים אחריות ואנושיות בסיסית כמו שר הביטחון".
הם דרשו מנתניהו לקיים הצהרה, "בה יודיע כי החליט לוותר על חיי החטופים והחזרת החללים והנרצחים לקבורה ראויה*, עבור ציר שכל גורמי הביטחון קבעו כי ניתן לצאת ממנו לתקופה מסוימת".
במהלך הישיבה שנערכה הלילה, נתן גלנט סקירה על "הצומת האסטרטגי" שבו נמצאת מדינת ישראל, וטומן בחובו עסקה שיכולה להביא להסדרה בצפון עם היכולת לחזור אחרי שישה שבועות לכל מקום, כולל ציר פילדלפי. ואז, בהפתעה גמורה ומבלי שתיאם זאת עם הגורמים הרלוונטיים ובכללם אנשי מערכת המשפט, הביא ראש הממשלה בנימין נתניהו להצבעה את ההחלטה שאושרה על הישארות צה"ל באזור החיץ בגבול עזה-מצרים.
כשנתניהו הציג את המפות של ציר פילדלפי, גלנט הטיח בראש הממשלה: "אתה כפית את המפות על צה"ל". ראש הממשלה התרעם ואמר: "אני לא מוכן לשמוע את זה", ודרש להביא את המפות לאישור בקבינט. גורמים שנכחו בדיון אמרו: "גלנט עשה טעות ובגלל זה כולם התיישרו נגדו. זו הייתה ההתנגשות הכי קשה שזכורה בין נתניהו לגלנט. נתניהו בודד את גלנט לגמרי. במצבים כאלה שר ביטחון עלול להניח מפתחות".
דבריה של עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, בתגובה להחלטת הקבינט על הישארות בציר פילדלפי

נתניהו אמר לגלנט כי הוא מנסה לכפות את עמדתו על עמדת יסוד במשא ומתן, והדגיש שהנחת העבודה של שר הביטחון, לפיה היעדר עסקה יוביל להתלקחות אזורית, אינה נכונה, במיוחד לאחר שהתוכנית קיבלה את אישור האמריקנים. נתניהו טען כי גלנט למעשה מעביר מסר לחמאס שעליהם ללחוץ בנושא פילדלפי כדי שישראל תתקפל. גורמים בסביבת נתניהו אמרו היום כי "רה"מ השאיר מקום להתגמשות, אבל יש דברים שאסור להסכים להם. הוכח שכאשר מדינת ישראל עומדת על דרישותיה, חמאס מתגמש". הגורמים ציינו כי פיטורי גלנט אינם על הפרק, ואם שר הביטחון יבחר להתפטר, "זה עניין שלו", והדגישו כי "יש פה ראש ממשלה אחד".
לאחר הצעקות בין נתניהו לגלנט, ואמירתו לרה"מ על הריגת החטופים, השרים הזדעזעו. השרה מירי רגב הטיחה בשר הביטחון: "איך אתה אומר דבר כזה, תחזור בך", וגלנט התעלם. שרים אמרו שהם לא זוכרים את שר הביטחון כל כך כעוס, ואמרו שחבל שדיון מעמיק שנמשך שבע שעות הגיע לעימות כזה, ו"טוב יעשה אם יתנצל". שני שרים בכירים בקבינט אמרו ל-ynet לאחר הדיון הלילי כי "גלנט איבד את זה לגמרי, שר ביטחון לא יכול לאבד עשתונות בדיון קבינט".
גורמים שמעורים בנושא אמרו: "זה או פילדלפי או חטופים, וכרגע זה מה שעומד על הפרק. כשאתה מסתכל על ציר הזמן, אתה מבין שחמאס לא יתפשר על ציר פילדלפי ולכן הדברים מאוד חדים וברורים". לדברי הגורמים, לשיטת ראש הממשלה ישראל לא עוזבת את ציר פילדלפי. הם ציינו עוד כי ראש הממשלה הבהיר בדיון שלא יביא עוד החלטה בנושא, וכשנשאל איך הוא מביא את החטופים - נתניהו השיב "כשחמאס יישבר".
שמונה חברי קבינט ובכללם ראש הממשלה נתניהו תמכו בהחלטה להשארת צה"ל בציר פילדלפי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע, שר הביטחון גלנט היה היחיד שהתנגד. גלנט הסביר שהוא מתעדף את חיי החטופים על פני הישארות בפילדלפי למשך שישה שבועות של עסקת חטופים. שר הביטחון, שנקלע לחילופי צעקות עם ראש הממשלה, הבהיר שבשישה שבועות לא ייכון דבר, שלצה"ל יש אפשרות לחזור לאחר מכן לכל מקום, ושבשישה שבועות לא חופרים מנהרה.

ראש המוסד התנגד להחלטה

ראש הממשלה נתניהו הביא לקבינט את המפות העדכניות ועליהן עמדות צה"ל על ציר פילדלפי. בדיון נבחנה גם אפשרות לצמצום במספר העמדות ככל שהמשא ומתן יתקדם מבלי לפגוע בשליטה בציר. ראש המוסד דדי ברנע התנגד להחלטה שעברה בקבינט. הוא הבהיר שהשיחות מול חמאס לא מתנהלות על נושא ציר פילדלפי אל על רשימות האסירים שישוחררו מהכלא הישראלי. כל ראשי מערכת הביטחון סבורים שישראל נמצאת בצומת אסטרטגי, כפי שטוען גלנט, ושאין משמעות ביטחונית להישארות בפילדלפי.
בתוך כך, שרי הקבינט הוחתמו הלילה באופן יוצא דופן על מסמך "שותפי סוד" שנועד למנוע מהם להדליף פרטים מהדיון. במהלך הישיבה היו ויכוחים חריפים בין נתניהו לגלנט שהגיעו כאמור גם לצעקות. ואולם, בניגוד לדיונים קודמים, שר הביטחון נותר לבדו בעימות מול ראש הממשלה. אף אחד משרי הקבינט לא יצא להגנתו. כמה שרים ציינו כי למרות ההחלטה, הם נותרו אופטימיים בנוגע לאפשרות של הגעה לעסקה.
באופן חריג, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס שוב גם ביום ראשון במשרד ראש הממשלה בירושלים. למרות הדיון הארוך הלילה, השרים לא הספיקו לדון בנושאים חשובים נוספים שעומדים על הפרק, כמו למשל ביקורי מחבלי הנוחבה בכלא הישראלי.