בית הנבחרים האמריקני נתן הערב (יום ה') בצעד היסטורי אישור סופי לחוק המספק הגנה פדרלית לנישואים חד-מיניים. נישואים כאלה אמנם מותרים ברחבי ארה"ב כולה מאז שנת 2015, אבל אישורם נעשה אז רק בהוראה של בית המשפט העליון. החלטת הקונגרס לאשר אותם כעת בעצמו פירושה שגם אם העליון, בהרכבו החדש והשמרני-למדי, יבטל את ההכרה הזו, כפי שביטל את הכרתו בזכות הפדרלית להפלות, ימשיכו הנישואים החד-מיניים להתאפשר מכוחו של חוק פדרלי, ולוּ תחת הגבלות מסוימות.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב חוגגים בשנת 2015 את האישור לנישואים חד מיניים מול בית המשפט העליון
ארה"ב חוגגים בשנת 2015 את האישור לנישואים חד מיניים מול בית המשפט העליון
חוגגים ב-2015 מול בית המשפט העליון בוושינגטון את אישור הנישואים החד-מיניים. עכשיו יש הגנה גם מחוק ייעודי
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
חגידות ב-2015 מול בית המשפט העליון בארה"ב
חגידות ב-2015 מול בית המשפט העליון בארה"ב
ב-1996 רק 27% מהציבור תמכו בנישואים בין בני זוג מאותו המין, היום - 71%. החגיגות ב-2015
(צילום: AP)
ההצבעה הערב נערכה אחרי שהחוק אושר כבר בסנאט, ו-258 מחברי בית הנבחרים תמכו בו לעומת 169 מתנגדים. עם התומכים בחוק הספק הגנה לנישואים חד-מיניים נמנו כל הצירים הדמוקרטים ו-39 צירים רפובליקנים. נציג רפובליקני אחד נמנע. כעת יועבר החוק לחתימתו של הנשיא ג'ו ביידן, ואז ייכנס לתוקף.
החוק החדש זכה לתמיכה לא רק של פעילים למען הלהט"בים אלא גם של ארגונים ומוסדות דתיים שונים, אם כי אמריקנים שמרנים ודתיים רבים עדיין מתנגדים לנישואים בין בני זוג מאותו המין. כדי לקבל את תמיכתם של גורמים שמרנים נוסח החוק באופן זהיר למדי, והוא קובע כי הממשל הפדרלי והמדינות השונות שמהן מורכבת ארה"ב יכירו בנישואים חד-מיניים בכל מקום שבו נערכו באופן חוקי – אך לא מחייב את אותן מדינות לאפשר את ביצוע הנישואים בשטחן.
החוק המגן על נישואים חד-מיניים זכה למומנטום בחודשים האחרונים בעקבות החשש הגדול שהתעורר עקב פסיקת ההפלות שנתן בחודש יוני בית המשפט העליון, שבו יש כעת רוב שמרני מוצק: שופטי העליון ביטלו אז את פסק הדין ההיסטורי "רו נגד ווייד" מ-1973, שהכיר בזכותן של נשים ברחבי ארה"ב לבצע הפלות. לביטול ההוא צורפה הערה של השופט השמרן קלרנס תומאס, שבה העלה אפשרות לבטל פסיקות היסטוריות נוספות, בכללן זו מ-2015 שבה הפך העליון נישואים חד-מיניים לחוקיים בכל רחבי ארה"ב.
5 צפייה בגלריה
דגל הגאווה להט"ב מתנוסס מול בניין הקפיטול קפיטול קונגרס ארה"ב
דגל הגאווה להט"ב מתנוסס מול בניין הקפיטול קפיטול קונגרס ארה"ב
דגל הגאווה מתנוסס בגבעת הקפיטול, מקום מושבו של הקונגרס האמריקני
(צילום: Shutterstock )
יצוין כי בימים שבהם הוגשה לבית המשפט העליון העתירה להכיר בנישואים חד-מיניים קשה היה להאמין שהכרה בנישואים שכאלה תעבור בקונגרס ושרפובליקנים רבים כל כך יתמכו בה, אבל דעת הקהל בסוגיה השתנתה מאוד בשנים האחרונות: לפי סקר של מכון גאלופ מחודש יוני, 71% מהאמריקנים תומכים כעת בנישואים חד-מיניים (לעומת 27% בלבד ב-1996). פסיקת העליון מ-2015 הביאה עד כה לנישואים של 568 אלף זוגות חד-מיניים בארה"ב.

אנשי דת יוכלו לסרב להשיא זוגות חד-מיניים

פירוש החוק שאושר הערב הוא שאם החשש יתממש ובית המשפט העליון יבטל את פסיקתו מ-2015, זוגות חד-מיניים שיבקשו להינשא במדינות שבהן אין הכרה בנישואים כאלה יידרשו לעשות זאת במקומות אחרים בארה"ב או מחוצה לה שכן מכירים בהם. החוק יגן על הנישואים שכבר התבצעו באותן מדינות בעקבות הפסיקה של העליון מהעשור שעבר.
בהצעת החוק מובהר כי אין בה היתר לפגוע בזכויות של אזרחים ובתי עסק לפעול על פי אמונותיהם, והיא מגינה על זכותם של ארגונים דתיים שלא לערוך נישואים חד-מיניים. היא קובעת מפורשות שנישואים הם בין שני בני אדם בלבד, על מנת לסלק את החשש שהיא תביא להכרה בנישואי פוליגמיה.
5 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים המפלגה הדמוקרטית פורשת מה הנהגה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים המפלגה הדמוקרטית פורשת מה הנהגה
לא יטילו אימה על ילדים. יו"ר בית הנבחרים פלוסי
(צילום: AP)
בנאום במליאה הערב גינתה יו"ר בית הנבחרים היוצאת ננסי פלוסי את "תנועת השנאה", כלשונה, שעומדת מאחורי פגיעה בזכויות הלהט"ב בארה"ב. היא אמרה כי החוק "יסייע למנוע מקיצונים מימין להחריב את חייהם של זוגות אוהבים, להטיל אימה על ילדים ברחבי המדינה ולהחזיר את הזמן לאחור ולגזול הישגים שהושגו בעבודה קשה". חבר בית הנבחרים הרפובליקני ג'ים ג'ורדן אמר מצדו כי מדובר בחוק מסוכן ש"מצעיד את המדינה שלנו בכיוון הלא נכון".
הצעת החוק שאושרה הערב סופית נוסחה על-ידי קבוצה של סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים, וכשהיא אושרה בסנאט בחודש שעבר היא זכתה לרוב של 61 תומכים לעומת 39 מתנגדים. רוב הרפובליקנים בסנאט הצביעו אז נגדה, אבל 12 מהם הצביעו בעדה. בין הרפובליקנים שקידמו את ההצעה היה הסנאטור טום תיליס מצפון קרוליינה, שבניסיונו לשכנע את עמיתיו הדגיש שוב ושוב כי החוק לא יפגע בפעילותם של גופים דתיים וכי כמה מהם אף תמכו בו.
5 צפייה בגלריה
מיט רומני סנאטור רפובליקני הצביע בעד הרשעת טראמפ ב סנאט
מיט רומני סנאטור רפובליקני הצביע בעד הרשעת טראמפ ב סנאט
המועמד לנשיאות לשעבר מיט רומני. מורמוני - והצביע בעד
(צילום: רויטרס)
בין היתר הזכיר אז תיליס את תמיכתה של הכנסייה המורמונית בחוק, אף שזו הדגישה כי היא ממשיכה לראות בנישואים חד-מיניים מעשה המנוגד לצו האל. הסנאטור מיט רומני, המועמד הרפובליקני לשעבר לנשיאות שהוא בעצמו מורמוני, תמך אף הוא בהצעה. גם הרפובליקנית סינתיה לומיס מווייומינג, שנמנית עם המחוקקים השמרנים ביותר בסנאט, הצביעה בעד. היא מסרה כי תמכה בחוק אחרי שערכה "חשבון נפש מעמיק מאוד", וכי הצביעה בעדו מכיוון שהיא מאמינה בהפרדת הדת מהמדינה. היא הדגישה כי היא ממשיכה להאמין שנישואים צריכים להיות רק בין גבר לאישה, אך קראה לכל הצדדים לדעת להכיל את עמדותיו של האחר.