(צילום: שמוליק דודפור)

סמוך לשעה 19:00, שכונת שז"ר באור עקיבא. לודמילה, סבתה של ליטל יעל מלניק ז"ל, והאחות רות, נכנסות לביתן מותשות רגשית מהשעות הדרמטיות שעברו עליהן – אבל גם אופטימיות מההחלטה להשאיר את החשוד ברצח של ליטל יעל, אדוארד קצ'ורה, במעצר לפחות עד היום בערב.
4 צפייה בגלריה
רות ולודמילה, אחותה וסבתה של ליטל יעל מלניק
רות ולודמילה, אחותה וסבתה של ליטל יעל מלניק
רות ולודמילה בבית באור עקיבא. "אסור לשחרר אותו"
עם דמעות בעיניים עלתה לודמילה במדרגות. האחות רות ביקשה להדליק נרות. שתיהן יודעות שהמאבק שלהן רחוק מלהסתיים, אבל חזרו הביתה עם "טיפת שלווה על הלב", כדבריה של רות. הכעס וההלם שלהן התחלפו בהקלה, זמנית לפחות, אחרי שנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה רון שפירא קיבל את ערר המשטרה נגד שחרורו של קצ'ורה וקבע שהוא יישאר במעצרו עד היום בשעה 18:00. ההערכה היא שבדיון היום מעצרו יוארך פעם נוספת.
מוקדם יותר החליטה השופטת טל תדמור לשחרר את קצ'ורה למעצר בית תחת פיקוח, מאחר שהמשטרה, שעדיין לא סיימה את פעולות החקירה שלה, לא הצליחה להפריך את גרסתו. לדבריו הוא הגיע עם מלניק למקום שבו לאחר מכן נמצאה גופתה, ושם, בהתאם לטיפול שלטענתו עברה, היא ביקשה להיקבר בחיים ולהמשיך לנשום דרך קשית בלבד. לטענתו, כשעזב את המקום פניה היו מחוץ לחול - והיא ביקשה ממנו להשאירה לבדה. למעשה, הוא טוען, היא קברה את עצמה לבדה. בתגובה להחלטה לשחררו פרצה סבתה של ליטל יעל בבכי וצעקה "ככה המדינה שלנו נראית" בטרם התעלפה. האחות רות זעקה לעבר השופטת תדמור: "את נורמלית? אני מתחננת, אל תשחררי אותו. הוא רוצח חולה נפש, הוא רצח את אחותי".
4 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
החשוד ברצח, אדוארד קצ'ורה
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
האחות רות מלניק, סבתא לודמילה, סבא בוגדן ועו''ד אפרת נחמני בר בהארכת מעצר של אדוארד קצ׳ורה בן ה-49 החשוד ברצח
האחות רות מלניק, סבתא לודמילה, סבא בוגדן ועו''ד אפרת נחמני בר בהארכת מעצר של אדוארד קצ׳ורה בן ה-49 החשוד ברצח
המשפחה עם עורכת הדין אפרת נחמני בר, אתמול
(צילום: נחום סגל)
השופט שפירא, שהפך את ההחלטה, התייחס לגרסת החשוד: "בחוות דעתה של מנתחת הגופה ניתן ללמוד שידיה של המנוחה נקיות, כפי שגם נראה בצילומים, מה ששולל את האפשרות שכיסתה את עצמה בחול. מכאן, וכאשר מצרפים את עדותו של החשוד שקושר את עצמו לביצוע פעולות החפירה והקבירה של המנוחה, ניתן להגיע למסקנה שמעשיו היו הגורם העיקרי שהוביל לאותה סיטואציה שבה נמצאה הגופה". השופט הוסיף בהחלטתו כי ברוב חקירותיו החשוד שומר על זכות השתיקה, מה שמחזק את התשתית הראייתית נגדו – וציין שהתערב בהחלטת בית משפט השלום בחיפה בגלל עילת המסוכנות שלדבריו קיימת מצד החשוד.
רות, אחותה של יעל, בירכה על הארכת המעצר. היא אמרה בתום הדיון כי לא ציפתה להחלטה הזו. "כנראה באמת יש ניסים בחנוכה", אמרה, "ועכשיו השופט הזה שינה פשוט את כל התמונה". לדבריה, תקוות המשפחה כעת היא שכבר בימים הקרובים יוגש נגד קצ'ורה כתב אישום בגין עבירת רצח, "ולא על שום דבר אחר".
4 צפייה בגלריה
יעל ליטל מלניק ז''ל
יעל ליטל מלניק ז''ל
ליטל יעל מלניק
(באדיבות המשפחה)
גופתה של מלניק בת ה-17 נמצאה בתחילת אוקטובר קבורה באתר בנייה בקריית מוצקין. קצ'ורה, שהכיר את ליטל יעל כשעבד כאח במוסד לבריאות הנפש שבו אושפזה, טען לאחרונה שהיא "רצתה לקבור את ליטל ולקום יעל חדשה. היא חשבה שככה היא יכולה להיפטר מכל הפחדים והמחשבות הרעות. היא רצתה להרגיש את הדמות הישנה שלה, את הפחדים שעשו לה בבית". רות ולודמילה לא מאמינות לו.
"יש לנו הרבה אופטימיות לקראת הדיון היום", אמרה לודמילה, שהחזיקה בידיה תמונה של רות ויעל כילדות קטנות. "אני כל הזמן אומרת שהאח הזה הוא שרצח לי את הנכדה. גם השופט שפירא הבין שהוא ניצל מצב של חסר ישע וסיכן חיי אדם".
"לכל אורך הדרך אני טוענת שהוא ניצל את המצב הנפשי של אחותי", מחזקת רות. "יש עוד גרסאות של נערות שהיו מאושפזות שם, הוא ניצל גם אותן. יש לנו תקווה שהיום יוחלט להאשים אותו בכתב אישום ברצח ולא ישחררו אותו. בבוקר התפרצתי על השופטת ואני מצטערת על כך. הייתי בסערת רגשות. פשוט לא האמנתי שזה קורה, לא האמנתי שמשחררים את הרוצח שלקח לי את אחותי, שהייתה במצוקה נפשית, שהייתה מאושפזת, ורצחו לי אותה".
"אנחנו מלאות תקווה שהוא לא ישוחרר, שבית המשפט יחמיר איתו כפי שהשופט המחוזי שפירא הבין שאסור לשחרר אותו", היא הוסיפה. "באיזו מדינה נורמלית אדם עם צו הרחקה מנצל מצוקה נפשית של נערה למרות צו הרחקה נגדו? סבתא התלוננה נגדו, התרענו, וכלום לא עזר. אסור לשחרר אותו, אנחנו לא נתפשר על כלום, רק על כתב אישום ברצח. מגיע לו להירקב בכלא".
"אנחנו מדליקות עכשיו נר שני פה, בבית, ואחותי שהייתה במצב נפשי קשה ונוצלה חסרה לי כל כך", מסכמת רות. "אבל הבטחתי שאת המלחמה על הצדק שלה, כפי שאמרתי בהלוויה שלה, אמשיך בכל יום. לא אוותר, איאבק עם סבתא והחברות שלה כדי שהצדק ייצא לאור".
לתרומות עבור המאבק המשפטי של רות ולודמילה לחצו כאן.