3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פאב אירלנד
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פאב אירלנד
החליט לרוץ לכהונה שנייה. ביידן בביקור באירלנד, השבוע
(צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר אמש (שישי) כי הוא החליט לרוץ לכהונה שנייה בבחירות שיתקיימו בשנה הבאה, והוא יכריז על כך רשמית "בקרוב יחסית". את הדברים אמר ביידן לעיתונאים במהלך ביקורו באירלנד, והוא אף ציין כי "הביקור חיזק את האופטימיות שלי בנוגע לדברים שאפשר לעשות. אמרתי לכם שאני מתכנן לרוץ שוב".
ביידן הוא הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב, וכבר כשהחל את כהונתו לפני שנתיים העריכו רבים כי בשל גילו המתקדם יוותר על התמודדות נוספת, אבל בשנה האחרונה אותת שוב ושוב שהוא חותר לעוד קדנציה, כזו שבסיומה יהיה בן 86. בריאיון לרשת NBC ביום שני, ביידן כבר אמר כי הוא "מתכנן" לרוץ בשנית, אך הוא "לא מוכן להכריז על זה עדיין". העיכוב בהכרזה הרשמית הובילה רבים מתומכיו לחשוש כי לביידן בן ה-80 יהיה קשה להתחייב לכהונה נוספת בתפקיד. עם זאת, עוזרים ובני ברית פוליטיים של ביידן כבר החלו מאחורי הקלעים את ההכנות לבניית קמפיין ומנגנון גיוס כספים לקראת בחירות 2024 - בהם הוא עשוי להתמודד מול יריבו מהסבב הקודם, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
במקביל, בצד הרפובליקני היה מי שהודיע שהוא לא מתכוון להתמודד על המשרה הרמה מול הבוס שלו לשעבר - מייק פומפאו, מי שכיהן כמזכיר המדינה וראש ה-CIA בתקופת טראמפ כנשיא. "זה לא הזמן הנכון בשבילי ובשביל משפחתי", אמר פומפאו בהצהרה שפרסם אמש בחשבון הטוויטר שלו. "בכל שלב בשירות הציבורי שלי, בורכתי בהזדמנות לקדם את אמריקה באופן שיתאים לאותו הזמן. זה לא הזמן שלי להתמודד שוב על משרה של נבחר ציבור".
עם זאת, פומפאו לא שלל את האפשרות שיתמודד על התפקיד בעתיד. "למי שמאוכזב מההצהרה שלי, אני שולח את התנצלותי", אמר מזכיר המדינה לשעבר. "ולמי שמח מההצהרה, תדעו שאני בן 59, ונותרו לי עוד הרבה הזדמנויות בהן התזמון להתמודדות יוכל להתאים יותר".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק לתשאול בתביעה אזרחית נגדו
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק לתשאול בתביעה אזרחית נגדו
גם בסיבוב הבא, ביידן עשוי לרוץ מולו. טראמפ בניו יורק, השבוע
( צילום: רויטרס )
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו
מייק פומפאו
פומפאו. אף פעם לא נקלע לעימות פומבי עם הנשיא לשעבר: "היה בוס נהדר"
(צילום: EPA)
הבחירות לנשיאות ארה"ב ייערכו ב-5 בנובמבר 2024, ויקדם להן קמפיין פריימריז שיימשך כמעט כל השנה, לפחות במפלגה הרפובליקנית, שם הכריזו עד כה על מועמדותם טראמפ וניקי היילי. בעוד היילי, שכיהנה כשגרירת ארה"ב באו"ם תחת טראמפ, וסגנו מייק פנס שגם שוקל להיכנס למירוץ, כבר אווררו בפומבי את חילוקי הדעות שלהם עם הנשיא לשעבר, פומפאו מעולם לא נקלע לעימות פומבי עם טראמפ. לאחרונה, פומפאו אף כינה את טראמפ "בוס נהדר".
כבר בחודש פברואר, הגברת הראשונה של ארה"ב ג'יל ביידן אמרה בריאיון לסוכנות הידיעות AP במהלך מסעה באפריקה כי "פחות או יותר" דבר לא נשאר לעשות מלבד למצוא את המקום והמועד המתאימים להכרזה הרשמית על ריצתו מחדש לנשיאות של בעלה. הגברת הראשונה הוסיפה: "כמה פעמים הוא צריך לומר את זה כדי שתאמינו? הוא אומר שהוא לא סיים. הוא לא השלים את מה שהוא התחיל. וזה מה שחשוב". בנובמבר, מיד כשהתבררו ההישגים המפתיעים של הדמוקרטים בבחירות האמצע, הצהיר ביידן כי יקבל את ההחלטה הסופית עם משפחתו סביב חג המולד או מעט אחריו, ורעייתו נחשבה לגורם מפתח בקבלת ההחלטה הזו.
באותו החודש שבו ג'יל ביידן העניקה את הריאיון ל-AP, רופאים הכריזו על הנשיא כ"כשיר לתפקידו" לאחר בדיקה רפואית. הבית הלבן אמר אז כי ביידן, שלא שותה אלכוהול ומתאמן חמש פעמים בשבוע, חד מספיק בשביל דרישות התפקיד.