אסון הנגמ"ש השלישי מתחילת המלחמה, והשאלות הקשות שייבדקו בתחקיר: הפיצוץ האדיר בנמ"ר הנדסי (נמר"ה) הבוקר (שבת), שממנו נהרגו שמונה לוחמים, מצטרף לשני אירועים קשים קודמים ודומים שהיו בתמרון - פיצוץ הנמ"ר של גבעתי מירי נ"ט באזור העיר עזה בתחילת הלחימה שממנו נהרגו 11 לוחמים ופגיעת טיל הנ"ט בנמר"ה בחאן יונס, לפני חצי שנה, אז נפלו ארבעה לוחמי הנדסה.
כמו היום, גם במקרים אלו נהרגו לוחמים שנסעו בכלי המשוריין שהכיל עשרות או מאות ק"ג של חומרי נפץ או אמצעים נפיצים אחרים שהתפוצצו בעוצמה והפכו את הנגמ"ש המתקדם למלכודת מוות.
2 צפייה בגלריה
הנמ״ר הפגוע של גבעתי חוזר לכשירות בעזה
הנמ״ר הפגוע של גבעתי חוזר לכשירות בעזה
הנמ"ר מהאסון בגבעתי, לאחר שחזר לכשירות
(צילום: דובר צה"ל )
חומרי נפץ אלו, בהם נוזליים, אמורים להיות אדישים לטלטלות או לנפיצות קרובה אם הם מנוידים בצורה מסוימת ותחת כללי בטיחות מחמירים. אז הפיצוץ אירע כתוצאה מירי טילי נ"ט, הפעם ככל הנראה מטען גחון הוא שגרם לכך.
בין הלקחים שבצבא הפיקו מהאסונות הקודמים: ניוד אמצעים נפיצים ואמצעי חבלה בכלים לא מאוישים, או שימוש במינימום חיילים בתוך הכלים המשוריינים שנושאים חומרי נפץ שונים בקווי הלחימה הקדמיים. בצה"ל יתחקרו כעת אם הנמר"ה נשאה בשיירה את חומרי הנפץ לפי הכללים והלקחים שהופקו, בדגש על הפרדה ככל הניתן בין לוחמים למכלי חומרי הנפץ והמוקשים.
2 צפייה בגלריה
אימון ההסבה
אימון ההסבה
נמ"רים באימון
(צילום: דובר צה"ל )
הנמ"ר ההנדסי שעלה באש הבוקר, ומכונה כאמור נמר"ה, הוא גרסה משופרת של נגמ"ש המרכבה. הוא פותח בישראל, נכנס לשירות ב-2016 והחליף את הפומ"ה (פורץ מכשולים הנדסי).
הוא מבוסס על נמ"ר חי"ר רגיל, אך כולל כמה שיפורים והתאמות ויכול לשאת 10 לוחמים. לנמר"ה גם יכולות הנדסיות, כמו אמצעים לפריצת שדות מוקשים, יכולות גישור וכלים לנטרול מטענים.