הריאיון עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש
(צילום: משה מזרחי, אסף חן)

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש גינה הבוקר (רביעי) בחריפות את תקיפת רופאת המשפחה בסניף של קופת החולים כללית בבאר יעקב. "זה כבר הופך לשגרה, אי אפשר להמשיך בצורה הזו וחייבים למצוא דרך להפסיק את זה", אמר פרופ' אש בריאיון לאולפן ynet. גם שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס היום לתופעה ואמר כי "עובדי מערכת הבריאות לא יכולים להישאר חשופים בצריח, ואלימות נגד צוותים רפואיים לא תעבור בשקט".
המטופל שתקף אתמול את הרופאה, תושב באר יעקב כבן 30, הלם בראשה עם מוט מתכת לאחר שהיא ביקשה ממנו לצאת מחדרה. בעקבות התקיפה סבלה הרופאה משבר ביד ומחבלה בראשה. היא הועברה לבית החולים שיבא בתל השומר, משם נמסר כי מצבה מוגדר קל. התוקף נעצר. בעקבות התקיפה, הכריזה ההסתדרות הרפואית על שביתה בימים חמישי ושישי בכל בתי החולים ומרפאות הקהילה, שבמהלכה יעבדו הרופאים במתכונת שבת בלבד.
4 צפייה בגלריה
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
"זה אירוע קשה מאוד, שוחחתי עם הרופאה ואני מבין שהיה פה מזל גדול מאוד שזה הסתיים איך שהסתיים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות.
אתם מפנים אצבע מאשימה למסעות התעמולה של מתנגדי החיסונים, ואומרים שהשיח הזה גורם לעלייה באלימות כלפי רופאים. "הקשר קיים כי כל שיח שמעודד אלימות בסופו של דבר מביא גם לאלימות. מדובר בשני דברים שעד עכשיו לא רצינו לקשור ביניהם. האלימות שמופנית כלפינו היא עניין אחד והאלימות הזו כלפי מטפלים היא עניין שני, אבל הכול קשור ולכן יצרנו את הקשר.
"זו אווירה כללית שמתירה את דמם של מטפלים ובלי שום סיבה. רופאה הייתה עסוקה ולא יכלה לקבל את המטופל. הוא פורץ לחדר עם לום מברזל ומכה בה פעמים רבות בראש ובאיברים אחרים. זה פשוט מזעזע, וחייבים לעצור את השיח האלים ואת התנהגות הזאת".
בשבועות האחרונים התהדרתם בפתיחת תקנים שמיועדים לאפשר תחנות משטרה בבתי החולים. אבל איזה פתרון תציעו לקופות החולים? "זה באמת אתגר הרבה יותר גדול. אני רוצה לומר שגם השוטרים בבתי חולים לא יפתרו הכול. אי אפשר לשים שוטר בכל מרפאה, זה ברור. מבחינתי, הענישה היא המפתח. היא תיצור את ההרתעה נגד אותם אנשים".
4 צפייה בגלריה
חשוד בתקיפת רופאה בבאר יעקב
חשוד בתקיפת רופאה בבאר יעקב
החשוד בתקיפת הרופאה
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש
"גם השוטרים בבתי חולים לא יפתרו הכול". פרופ' אש
(צילום: נדב אבס)
כשאתה מדבר עם גורמי אכיפת החוק, מה אתה שומע מהם? "המשטרה איתנו, נחושה לטפל בתופעה. שמענו בשבועות האחרונים גם על מעצרים שנעשו מיידית וגם על מעצרים שנעשו כעבור כמה ימים. יש עוד שרשרת וצריך לראות שהענישה מחמירה. צריך עבודה משולבת של כל המערכת כדי שהדבר הזה ייצר הרתעה".
האם לא הגיע הזמן לדרוש מהמשטרה לשנות חקיקה כדי להתמודד עם זה? "אנחנו פועלים בעניין הזה גם מול הפרקליטות כדי לנסות ולראות איך ממצים את ההאשמות ומביאים לתיקים שיובילו לענישה במקרים האלה. זה הרבה יותר מורכב מול חופש ביטוי וכללים שמאפשרים הפגנות. הבעיה היא בחירת המילים וההסתה שאנחנו עובדים מול הפרקליטות בעניין הזה. אני לא יכול להגיד שיש פריצת דרך, אבל זו סוגיה שיש לתת עליה את הדעת".
לצד ההכרזה על שביתה, יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, חזר אתמול על דרישתו לתגבר גם את מערכי האבטחה במרפאות הקהילה, ולדבריו "התברר פעם נוספת שהצוותים הרפואיים חשופים לאלימות במערכת הבריאות כולה".
רופאת משפחה הותקפה: פרופ' ציון חגי בריאיון
(צילום: אסף חן)
חגי אמר הבוקר לאולפן ynet שהמצב חמור וכי הוא מקבל עשרות הודעות ושיחות מרופאי משפחה שחוששים להגיע למקום העבודה. "פנתה אליי רופאה מירושלים שביקשה להרחיק מטופלת אלימה מהמרפאה", אמר חגי, "היא פנתה לבית הדין שאמר שאפשר רק להזהיר אותה. אז אתה מבין שיש פה בעיה קשה, גם בנושא של אכיפה וגם בנושא של אכיפה".
4 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי
פרופ' ציון חגי
"רופאים חוששים להגיע למקום עבודתם". פרופ' ציון חגי
לדברי חגי, "הגענו לקצה היכולת שלנו לתת שירות לציבור. אנחנו מדברים על טיפול בחולים, על בריאות עם ישראל. מצד שני לא ניתן שמרחב העבודה של הרופא יהפוך לשדה קרב. זו עבודה של ממשלת ישראל שצריכה לשנס מותניים וזה מתחיל בחקיקה, קנסות מנהליים, להוסיף אנשי אבטחה בכל המרפאות עד שהמצב הזה יירגע".
-זה קו פרשת המים מבחינתך? "בוודאי. אבל אני נותן לממשלת ישראל את הזמן להיערך. יש לנו שיתוף פעולה מלא עם שר האוצר שתקצב את כל 28 בתי החולים בנושא תחנות השיטור, יש לנו קשר עם שר המשפטים שבהחלט התחיל בתהליכי חקיקה. אני מקווה שיזרזו את התהליכים האלה. אנחנו חייבים להכניס אנשי אבטחה גם למרפאות הקהילה וגם סיירים. איך רופא יכול לקבל החלטות רפואיות כאשר הוא עומד בלחץ נפשי כזה? הרופאים מאוכזבים ויש כאלה ששוקלים האם להמשיך בכלל. זהו מצב חסר תקדים".
מנהל מחוז מרכז בכללית על תקיפת הרופאה בבאר יעקב

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס היום לאלימות המשתוללת נגד צוותים רפואיים ואמר כי "יש בשנתיים-שלוש האחרונות גל שלם של התבטאויות מחרידות כלפי עובדי משרד הבריאות ורופאים וצוותים רפואיים, שבמשך חודשים אומרים שהם רוצחים ומרעילים ופושעים, והדברים האלה מכשירים אווירה של פגיעה באנשי צוות רפואי".
"אני אומר כאן כשר בריאות: עובדי מערכת הבריאות לא יכולים להישאר חשופים בצריח ואלימות נגד צוותים רפואיים לא תעבור בשקט", הוסיף הורוביץ. "צריך לנקוט צעדים חמורים כלפי התוקפים ומשרד הבריאות הוא לא משטרה. יש משטרה ופרקליטות והם צריכים להעמיד את האנשים האלה לדין. כמעט אין העמדות לדין וצריך למצות את הדין איתם".