תיעוד: מעצר החשודים בגליל המערבי
(צילום: דוברות המשטרה )

שוטרי המחוז הצפוני שפעלו בסביבות השעה 3:00 אתמול לפנות בוקר (שישי) בפעילות ביטחונית בסמוך לכפר שעב שבגליל המערבי, הבחינו לפתע ברכב שיצא מתוך חורשה סמוכה בפאתי הכפר - ועורר את חשדם. הם מצאו ברכב שלושה צעירים תושבי ג'דיידה מכר - סאמר שנאווי (20), חאלד שנאווי (18) ונער בן 17 - ובחיפוש שנעשה ברכבם של החשודים שלבשו מעילים שחורים אותרו בתא המטען ג'ריקן מלא בנזין, כפפות חד פעמיות ורעלות פנים. עוד התברר כי לוחיות הזיהוי של הרכב גנובות.
במשטרה חשדו כי מדובר בחוליית מציתים מקצועית שפועלת ברחבי הגליל, והייתה בדרכה לביצוע הצתה על רקע תופעות הפרוטקשן או סכסוכי משפחות הפשע בצפון - ונערכה ביער לקראת המשימה ולצורך כך אף החליפה את לוחיות הזיהוי כדי שלא ניתן יהיה לאתר את הרכב. בהתאם לחשדות, השלושה נעצרו.
2 צפייה בגלריה
משטרה עצרה שלושה חשודים בכוונה להצתה בכפר שעב
משטרה עצרה שלושה חשודים בכוונה להצתה בכפר שעב
בתא המטען: ג'ריקן בנזין, כפפות חד פעמיות ורעלות פנים
(צילום: דוברות המשטרה )
2 צפייה בגלריה
משטרה עצרה שלושה חשודים בכוונה להצתה בכפר שעב
משטרה עצרה שלושה חשודים בכוונה להצתה בכפר שעב
ג'ריקן הבנזין שאותר ברכב החשודים
(צילום: דוברות המשטרה )
בדיון אתמול בבוקר בפני השופט שלמה בנג'ו בבית משפט השלום בחיפה ביקשו במשטרה להאריך את מעצרם בחמישה ימים כדי שיוכלו לקיים חקירה מבלי שאלו יוכלו לשבש את פעילות בלשי המחוז הצפוני שגויסו למשימה. הם חשודים בניסיון הצתה, זיוף סימני זיהוי של רכב, קשירת קשר לביצוע פשע ושימוש מסוכן בחומר דליק.
סנגורם של שניים מהחשודים, עו"ד שאדי דבאח, טען בדיון כי המשטרה נשענת על ספקולציות והשערות ויש לשחררם לאלתר. בתום הדיון קבע השופט בנג'ו כי לא מצא "טעם להחזקתם במעצר", והורה על שחרורם תוך הרחקה בלבד מהכפר הסמוך למקום בו נתפסו. בהחלטתו קבע כי "חומר הראיות שהוצגו בפניו אינו מגבש את העבירות שבהן הם חשודים וכי "על מחשבות שבלב אין עונשין". הוא הסכים להכיר בכך כי החשד בנסיעה עם לוחית זיהוי מזויפת "נראה מבוסס".
"אנחנו לא מצליחים להילחם ככה בפשיעה, בתי המשפט קושרים לנו את הידיים", זעם אתמול קצין בכיר במשטרה בשיחה עם ynet. לדבריו, "אנחנו כבר רגילים לסירוב הארכות מעצר כמו למשל בתיק של רמי הייב מטובא זנגריה שבית המשפט בטבריה הורה על שחרורו, והיינו צריכים לערער למחוזי ולמהר להגיש כתב אישום מבלי שהייתה לנו שהות לאסוף עוד עדויות וראיות על מעלליו. אבל היום בית משפט אפילו לא נותן לנו אפילו ליום אחד את ההזדמנות לחקור כזה תיק בצורה מקצועית ולהביא ראיות לחשדות שבגינם נעצרו, הרי ברור שהם לא יצאו לליקוט עשבי בר ביער".
הקצין הסביר כי על פי החוק, ניתן לדרוש הארכת מעצר של חשוד בעבירה במקרים שבהם ניתן לקיים את הליכי החקירה רק כשהוא במעצר ולא יכול לחבל בה. לא פעם עוצרים במשטרה חשודים שברכבם נמצא מיכל דלק גדול ואין להם הסבר מניח את הדעת מדוע הם מחזיקים בו ברכבם.
גורמים במשטרה ציינו בעבר כי הם מצפים שהמחוקק יפעל לאיסור על החזקה בכמות גדול של דלק ברכב: "נטל ההוכחה על החזקה מוצדקת בדלק שמשמש לרוב להצתות צריך להיות על אלו שנתפסים מחזיקים בו, ולא על המשטרה שעומדת מולם חסרת אונים ויודעת כי ייתכן שמניעיהם מפוקפקים".
פורסם לראשונה: 23:03, 01.09.23