מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, האשים את ישראל - מבלי להזכירה בשמה - בהפצת דיס-אינפורמציה לגביו מאז 7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
לטענת גוטרש, "שמעתי את אותו מקור אומר כבר כמה פעמים שמעולם לא תקפתי את חמאס, שמעולם לא גיניתי אותו ושאני תומך בו. אבל גיניתי את חמאס 102 פעמים, 51 מתוכן בנאומים רשמיים - והיתר ברשתות החברתיות".
ככל הנראה, גוטרש כיוון בדבריו לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן - שמצידו אמר כי הגינויים של גוטרש הם "מילים ריקות בהשוואה למעשיו". לטענת ארדן, "מטרתו היחידה של גוטרש היא לעזור לחמאס לשרוד את המלחמה הזו. זה בזוי שהמזכ"ל מסרב לציית לסטנדרטים של האו"ם ומצייר תמונה מעוותת של האירועים בשטח. הוא שותף לטרור ועליו להתפטר עוד היום".
בשבוע שעבר תקף שר החוץ ישראל כ"ץ, באופן חסר תקדים, את מזכ"ל האו"ם גוטרש. כ"ץ האשים אותו בכך שהאו"ם תחת הנהגתו מדווח באופן מכוון נתונים מסולפים וחלקיים על אודות הסיוע שישראל מכניסה לרצועת עזה, כדי להטעות את דעת הקהל העולמית. "ההיסטוריה תשפוט אותך על הכתם המוסרי שרובץ על האו"ם תחת כהונתך", כתב השר במכתב שפורסם לראשונה ב-ynet.
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן באו"ם
גלעד ארדן באו"ם
"גוטרש שותף לטרור ועליו להתפטר עוד היום". ארדן
( צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
כ"ץ פירט במכתב את הפערים העובדתיים בין דיווחי האו"ם לנתוני האמת, ודרש כי האו"ם יתקן את הנתונים ויפרסם התנצלות רשמית על כך שדיווח נתונים חלקיים שאינם משקפים את המציאות בשטח. כך למשל, האו"ם השמיט מדיווחיו יותר מ-8,999 משאיות סיוע שנכנסו מישראל מתחילת המלחמה. רק בחודש מאי השמיט האו"ם 4,880 משאיות מהספירה, והוא מתעלם מסיוע הנכנס ממעבר ארז ומהרציף הימי האמריקני, ומדווח בצורה חלקית רק על סיוע שנכנס דרך כרם שלום.
בנוסף, עימת כ"ץ את גוטרש גם עם מקרים נוספים של דיווחים מעוותים של סוכנויות האו"ם, דוגמת השינוי הפתאומי שחל בדיווח סוכנות האו"ם OCHA על אודות מספרי הילדים והנשים הפלסטינים שנפגעו: היא חתכה את מספרי הילדים והנשים שנפגעו בחצי, לא הודיעה על השינוי - וכשנשאלה על כך מסרה כי השינוי הוא בשל "ערפל המלחמה".
בתחילת החודש עשרות משפחות חטופים נפגשו עם גוטרש במטה האו"ם בניו יורק. הפגישה הייתה טעונה מאוד, והמשפחות הטיחו בו דברים קשים והאשימו אותו כי הוא "לא עושה כלום מ-7 באוקטובר", "לא מגנה את חמאס", ו"לא לוחץ על הצלב האדום".