המערכת הפוליטית מחפשת את הכוכב הבא שלה, ובבורסת השמות המועמד הבולט ביותר הוא הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. ביש עתיד מציעים לו את המקום השני, ברשימה המאוחדת של גנץ וסער מציעים לו את המקום השלישי עם עוד שני נציגים ובמפלגת העבודה קראו לו לבוא - אך טרם הציגו את ההצעה הסופית.
איזנקוט כבר השתעשע ברעיון להתמודד בבחירות הקודמות ובדק שלל אפשרויות שלא יצאו אל הפועל. מי שנפגשו איתו ושוחחו איתו בנושאים פוליטיים מספרים כי הקיטוב והקרע שיצרו הפוליטיקאים בחברה הישראלית הם שבוערים בו יותר מכל, ובגללם הוא שואף להיכנס לפלטפורמה פוליטית משמעותית ואף להביא נציגים מטעמו.
2 צפייה בגלריה
הפוליטיקאים מחכים לגדי איזנקוט
הפוליטיקאים מחכים לגדי איזנקוט
הפוליטיקאים מחכים לגדי איזנקוט
(צילום: יאיר שגיא, עמית שאבי, רויטרס, AFP)
החיזור הרציני ביותר אחריו עד כה היה מטעמו של יו"ר יש עתיד, ראש הממשלה יאיר לפיד, שעושה מאמצים גדולים כדי לצרף את איזנקוט למקום השני ברשימתו ואף מוכן להבטיח לא מעט אם רק יצטרף. בין השניים כבר התקיימו שיחות ופגישות, והרמטכ"ל לשעבר לא שלל את האפשרות שיחבור ללפיד. אלא שבשונה מגבי אשכנזי, שהצטרף לרשימת כחול לבן כיחיד, איזנקוט מבקש להכניס לרשימה לפחות שני נציגים מטעמו כדי לוודא שיהיה לו כוח פוליטי ממשי שיאפשר לו לפעול.
אמש התברר שגנץ וסער שומרים לו את המקום השלישי, ואף מוכנים לייעד אותו לתפקיד שר הביטחון ולאפשר לו עוד שני שיריונים. במפלגת העבודה קראו לא מכבר לרמטכ"ל לשעבר להצטרף - אך לא הגישו לו הצעות קונקרטיות. מהרשימה הזמנית שהתגבשה עד כה, גנץ וסער נמצאים בראש, ואחריהם שובצו המועמדים בסדר הבא: פנינה תמנו-שוטה, חילי טרופר, יפעת שאשא ביטון, מיכאל ביטון, זאב אלקין ושרן השכל. אם איזנקוט יחליט להצטרף לאיחוד של תקווה חדשה וכחול לבן, כל המועמדים אחרי גנץ וסער ירדו מקום אחד למטה.
כך או כך, כמו יתר השחקנים הפוליטיים שמתחממים על הקווים, איזנקוט לוקח את הזמן כדי לחשב את מכלול השיקולים שיוכלו לפתור את הדילמה העיקרית שלו: כיצד להפוך לשחקן פוליטי מרכזי בכנסת הבאה.

המטרה של סער וגנץ - לטשטש בין ימין לשמאל

התשתית בין שר הביטחון לשר המשפטים הונחה עוד לפני שהכנסת התפזרה. סער הקפיד לבדוק כל העת את האפשרויות שעמדו בפניו - וניהל מגעים גם עם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שפרש והותיר את הזירה לגנץ.
הנחת העבודה אצל סער היא שכדי למנוע מנתניהו 61 מנדטים - מטרה ראשונה במעלה מבחינתו - מערכת הבחירות לא יכולה להסתדר כמפה פוליטית של ימין מול שמאל. בתקווה חדשה סברו כי הליכה לבחירות בראייה בינארית שכזאת תטה בהכרח את המערכה לטובת נתניהו. מרגע שהוחלט להקים גוש ימין מתון שיעמוד בין גוש השמאל לבין גוש נתניהו, העלו השניים הילוך ויצאו לדרך.
העיקרון המנחה, ללא ירידה לרזולוציות נמוכות יותר, היה לטשטש את המאבק של ימין מול שמאל ולדבר על ממשלת אחדות רחבה שלא נסמכת על קצוות. זאת גם הסיבה שסער אמר השבוע בכנס לשכת רואי החשבון באילת כי אין לשייך אותו לאף אחד מהגושים, כי הוא פשוט שואף להקים גוש חדש.
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
המטרה של סער וגנץ: להרחיק את נתניהו מלשכת רה"מ בעזרת מפלגה חדשה
(צילום: רויטרס)
אחרי שרוב התנאים הבשילו, נפגשו ביום שישי האחרון גנץ וסער בלשכתו של שר הביטחון בקריה בתל אביב. בלשכתו של גנץ עבדו על הסיפתח לשותפות ודאגו להגיש לסער ארוחה בוכרית. למרות האווירה החגיגית והסיכומים על 90% מהסוגיות, עדיין יש פערים בין השניים.
רוב הסיכומים נחתמו סביב הריצה בבחירות. כחול לבן קיבלה את המקומות 1, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17 ו-19, ותקווה חדשה את המקומות 2, 5, 7, 10, 13, 16, 18 ו-20. אם גדי איזנקוט יצטרף לרשימה, יישמרו לו המקומות 3, 9 ו-16. אותיות הרשימה יישארו "כן", כמו של מפלגת כחול לבן, אך שם הסיעה ייסגר בהמשך. גנץ וסער סיכמו שבראש מטה הבחירות יעמוד נציג מכחול לבן, ושאר התפקידים יאוישו בהסכמה משותפת. במקרה של חוסר הכרעה - הווטו נמצא אצל גנץ. לאחר הבחירות יוקם צוות משא ומתן קואליציוני משותף.
השניים מסכימים על כך שהם מתנגדים להקמת מדינה פלסטינית, ובאותה נשימה מתנגדים גם למדינה דו-לאומית. את הדקדוקים ישמרו השניים לשלב מאוחר יותר, וסביר להניח שגנץ לא יארח בקרוב את אבו מאזן בביתו בראש העין.

"הקצוות נותנים את הטון יותר מדי פעמים"

בנאומיהם אמש תקפו גנץ וסער את נתניהו על המשבר הפוליטי חסר התקדים, וקראו להקים ממשלת אחדות "ללא הקצוות", כלשונם. "הישראלים אוהבים את המדינה, אוהבים אחד את השני ואפילו מסכימים על רוב הנושאים, אבל ישראל נמצאת במשבר הדמוקרטי הגדול בתולדותיה", אמר גנץ שהיה הראשון לדבר. "יותר מדי פעמים הקצוות והשוליים נותנים את הטון, והמרכז הישראלי נותר בלי קולות. יותר מדי זמן שבנימין נתניהו גורר את הליכוד והמדינה לכרסום בממלכתיות ופגיעה בעקרונות הדמוקרטיים, ישראל ראויה ליותר מזה".
גנץ וסער מכריזים על ריצה משותפת בבחירות הקרובות
(צילום: קונטקט)

סער אמר בהצהרתו כי "הגענו להסכמה לשלב כוחות למען הקמת מחנה פוליטי פטריוטי גדול של הימין הממלכתי עם המרכז הביטחוני. היעד הפוליטי שצריך לחתור אליו הוא הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה שאינה נסמכת על הקצוות". לדבריו, גנץ הוא הראוי ביותר לעמוד בראש ממשלה שכזו: "במשך עשרות שנים גנץ העניק לביטחון ישראל, כאחד האנשים בעלי ניסיון בממשלה ובכנסת עקבתי אחריו בשנים האחרונות מאז נכנס למערכת. הוא כשיר עתה להוביל את ישראל ולפעול לאחד את החברה הישראלית השסועה", אמר.
כאמור, מבחינת גנץ וסער, האיחוד הוא הדרך לצרף את החרדים לממשלה. השניים שואפים להגיע למספר גבוה של מנדטים כדי לאפשר לגנץ להיות ראש ממשלה. בסקרים פנימיים מצאו המפלגות שרשימה מאוחדת של כחול לבן עם תקווה חדשה יכולה לקחת שני מנדטים מהליכוד ואף יותר.
פורסם לראשונה: 22:34, 10.07.22